یک مقام وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه «دلارزدایی» از تجارت بین چین و روسیه تقریبا به طور کامل انجام شده است، گفت: سهم ارزهای ملی در معاملات روسیه و چین با سرعت بسیار بالایی در حال رشد است.

دلارزدایی؛ راهبرد مشترک مسکو و پکن در مقابل آمریکا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، گئورگی زینوویف مدیر امور آسیایی در وزارت امور خارجه روسیه در آستانه هشتمین مجمع اقتصادی شرق در «ولادی وستوک» روسیه اظهار داشت: سهم ارزهای ملی در تجارت بین المللی در ابتدای سال ۲۰۲۲ حدود ۲۵ درصد بود، اما اکنون از ۸۰ درصد عبور کرده است.

به گفته این دیپلمات روسی، سهم دلار آمریکا در تسویه‌حساب‌های متقابل بین کشورهای همسایه طی دو سال گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

زینوویف افزود: مدت زیادی است که حجم معاملات با روبل و یوآن در بورس مسکو (MOEX)، از سطح معاملات با دلار بالاتر رفته است.

به گفته وی، کسب‌وکارهای روسی و چینی «به سرعت از ارزهای مسموم غربی فاصله می‌گیرند و روبل و یوان را به‌عنوان روش قابل اعتمادتر و مطمئن‌تری برای پرداخت‌ها در معاملاتشان انتخاب می‌کنند.»

این دیپلمات روسی خاطرنشان کرد که با وجود ناپایداری‌های سیاسی و اقتصادی در عرصه بین‌المللی و تاثیر آن بر روند فعالیت موسسات مالی، مسکو و پکن اقدامات ضروری برای «تسهیل تمام معاملات مورد نیاز» را تا حد امکان انجام داده‌اند.

این تغییرات نشان دهنده فاصله گرفتن روسیه از مبادلات با ارز «کشورهای غیردوست» پس از تحریم‌ها است.

آنتون سیلوانوف وزیر دارایی روسیه اوایل سال جاری گفته بود که مسکو دیگر به دلار اعتمادی ندارد و آن را «ابزاری کاملا غیرقابل اعتماد» خواند.

به تازگی گزارش هایی نیز منتشر شده که نشان می‌دهد گروه «بریکس» متشکل از اقتصادهای نوظهوری که کشورهای روسیه، برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی در آن عضو هستند به دنبال استفاده از ارزهای ملی خود در همه معاملات فرامرزی است. قرار است سال آینده ۶ عضو جدید از جمله ایران به گروه بریکس اضافه شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.