یون سوک یول، رئیس جمهوری کره جنوبی، در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ (G۲۰) در دهلی نو با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دیدار و درباره راه های گسترش مشارکت در صنایع دفاعی با تمرکز بر هواپیماهای بدون سرنشین، هواپیماهای ترابری نظامی و سایر موارد بحث و تبادل نظر کرد.

کره جنوبی و ترکیه در پی گسترش همکاری های دفاعی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، یون سوک یول با تبریک صدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه، برای گسترش تجارت آنکارا و سئول به مناسبت دهمین سالگرد توافقنامه تجارت آزاد دوجانبه این دو کشور، ابراز امیدواری کرد.

به گزارش دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی، اردوغان نیز از کمک های کره جنوبی به ترکیه پس از زلزله مهیب اوایل سال جاری در بخش جنوبی این کشور قدردانی کرد و تاکید کرد روابط اقتصادی متقابل گسترش خواهد یافت.

در این نشست همچنین، سران دو کشور در مورد همکاری در زمینه صنایع دفاعی و افزایش مشارکت ها گفتگو کردند.

اردوغان در این دیدار خاطرنشان کرد مشارکت در صنایع دفاعی خصوصا در حوزه پهپادها، هواپیماهای نظامی و خودروهای زرهی باید گسترش یابد.

ترکیه یکی از اولین کشورهایی است که از کره جنوبی تسلیحات وارد کرده است. سئول در سال ۲۰۰۴ مجوز فناوری هایی را برای تانک K۲ Black Panther خود صادر کرد که آنکارا از آن برای ارتقای تانک آلتای خود استفاده کرد. هویتزرهای خودکششی K۹ سئول نیز به ترکیه صادر می شوند که با نام T-۱۵۵ Firtina در آنجا عملیاتی می شوند.

انتظار می رود کره جنوبی بر اساس تجربه و تخصص ترکیه در زمینه فناوری هواپیماهای بدون سرنشین و مهارت های عملیاتی آنها، علاقه مند باشد دانش آن را ترکیه بگیرد.

ارتش کره جنوبی ۱۰ شهریور یک واحد عملیات ویژه پهپادی راه اندازی کرد. این اقدام پس از آن بود که یک پهپاد کره شمالی ۵ دی سال گذشته به منطقه پرواز ممنوع در نزدیکی دفتر ریاست جمهوری در سئول نفوذ کرد. ارتش کره جنوبی موفق به رهگیری هواپیماهای بدون سرنشین نشد.

از همین رو، سئول به دنبال تقویت قابلیت های عملیاتی پهپادی خود از طریق مبادلات با کشورهای متحد خود از جمله ترکیه است.

بنا به گزارش کوریا تایمز، یون و اردوغان به علاوه توافق کردند که رایزنی‌ها برای مشارکت شرکت‌های انرژی هسته‌ای کره جنوبی در پروژه نیروگاه هسته‌ای جدید ترکیه را ادامه دهند.

رئیس جمهور کره جنوبی در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ با سران MIKTA - گروهی مشتکل از مکزیک، اندونزی، کره، ترکیه و استرالیا - هم دیدار و بر همبستگی بین کشورها برای عبور از بحران‌های جهانی تاکید کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.