عصارخانه کاشان بنای تاریخی و ثبت ملی است که طی سالیان گذشته به آن بی‌توجهی و در معرض تخریب قرار گرفته که این موضوع را از رئیس میراث کاشان پیگیری کردیم.

بی‌توجهی به یک بنای تاریخی در کاشان/ ‌عصارخانه ‌در معرض تخریب قرار گرفت

به گزارش قدس آنلاین، عصارخانه کاشانی یکی از اماکن قدیمی و دارای قدمت و ارزش تاریخی است که به دلیل بی‌توجهی به آن وضعیت مناسبی ندارد و متاسفانه عدم توجه به آن موجب تخریب و نابودی آن شده است.

چرایی عدم رسیدگی به عصارخانه کاشان را از احمد دانایی‌نیا، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان جویا شدیم و وی در این زمینه توضیحاتی را به خبرنگار تسنیم ارائه داد.

احمدی دانایی‌نیا  با بیان اینکه تخصیص اعتبار در بخش دولتی بسیار پر پیچ و خم است، اظهار داشت: همکاران ما در میراث فرهنگی شهرستان کاشان از سال‌های گذشته به عصارخانه کاشان توجه داشتند و پیگیری برای جذب اعتبارات داشتند.

وی با بیان اینکه مستندات پیگیری‌های صورت گرفته موجود است، افزود: عصارخانه موجود در کاشان ثبت ملی شده است اما وضعیت مناسبی ندارد در حالی که عصارخانه مثل رنگرزخانه‌ها جزئی از پیکره اقتصادی منطقه است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان با بیان اینکه پیگیری‌های متعددی حتی تا سطح وزارتخانه در مورد عصارخانه کاشان صورت گرفته است، ابراز داشت: یکی از پروژه‌های شناخته شده در وزارتخانه عصارخانه عصاری کاشان است و پیگیری‌های متعدد در این زمینه صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه پیگیری‌های حضوری متعددی برای عصارخانه کاشان صورت گرفته است، گفت: ۲۵۰ میلیون تومان در قالب مرمت اضطراری عصارخانه کاشان در نظر گرفته شده و سال بعد برای مرمت اضطراری این بنا بودجه اختصاص داده می‌شود.

دانایی‌نیا با بیان اینکه ۳۰ سال بر روی عصارخانه کاشان آوار جمع شده است، تصریح کرد: آواربرداری، سبک‌سازی بام و سایر اقدامات اولیه صورت گرفته است و با توجه به بودجه اختصاص پیدا شده اقدامات مرمتی صورت می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه اگر برای عصارخانه کاشان اقدامی نشده بود، میراث فرهنگی کاشان تا به این اندازه جرات داشت که این موضوع را عنوان می‌کردیم، تاکید کرد: این امید را داریم که عصارخانه دوباره احیا و به مردم خدمت‌رسانی کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.