فرماندار مشهد گفت: علاوه بر فعالیت پارکینگ‌های رسمی، بسیاری از زمین‌های بلاتکلیف اطراف حرم به پارکینگ تبدیل شدند و بدین ترتیب ۱۰هزار پارکینگ جدید در اطراف حریم ایجاد شده است.

ایجاد ۱۰هزار پارکینگ جدید و فعالیت ۲۰۰ تاکسی صلواتی در اطراف حرم

به گزارش قدس خراسان، محسن داوری ظهر روز دوشنبه ۲۰ شهریور ماه در نشست خبری "قرارگاه عملیاتی زائران دهه آخر صفر استانداری خراسان رضوی" با محوریت کمیته‌ اجرائی مشهد و کمیته تنظیم بازار اظهار کرد: در سال جاری قرارگاه خدمات سفر بعد از تعطیلات نوروز تعطیل نشد و تاکنون ۲۱ جلسه برگزار شده است. ماموریت‌ها در حوزه‌های مختلف توسط ۱۲ کمیته و ۴ معاونت فرمانداری مشهد به صورت مستمر پیگیری و مورد رصد قرار گرفته است.

فرماندار مشهد با اشاره به اهمیت تامین نیاز زائران در مشهد گفت: نگاه ما این است که قبل از احساس نیاز از سوی زائر، ما نیاز او را برطرف کنیم و بستری ایجاد کنیم تا زائر در مشهد با آرامش زیارت کند.

وی ادامه داد: در همین راستا استقبال از زائران را از ورودی‌های شهر مشهد اغاز می‌کنیم. ۵ ایستگاه استقبال در ورودی‌های شهر ایجاد شده و تعدادی از اعضای کمیته خدمات سفر نیز در ان حضور دارند.

داوری با اشاره به فعالیت شبانه روزی قرارگاه خدمات سفر گفت: زائران می‌توانند با ارتباط با قرارگاه خدمات سفر از آخرین وضعیت مشهد آگاه شوند. همچنین راهنماهایی در سطح شهر و اطراف حرم در قالب ۳۸ گروه فعال برای کمک به زائران وجود دارد تا مشکلات زائران را برطرف و درصورت نیاز به قرارگاه هدایتشان کنند.

تامین ۲۰ قلم اساسی در ۷۰۰ واحد صنفی

فرماندار مشهد در ادامه بیان کرد: ۲۰ قلم کالای ضروری را شناسایی و توسط کمیته تامین تهیه کردیم و در اطراف حرم نیز مکان‌هایی را برای ذخیره اقلام تعبیه کردیم. با ۷۰۰ واحد صنفی برای فروش اقلام ضروری با قیمت مصوب تفاهم نامه امضا کردیم که مکان آن‌ها در نرم افزار نشان جایگذاری شده و از این طریق برای زائران قابل رصد است. بازارهای موقتی نیز توسط شهرداری در محل‌هایی که کمبود احساس شده، ایجاد شده است که اغلب این ۲۰ قلم کالا را تامین می‌کنند.

وی با اشاره به فعالیت ۴ پایگاه نظات بر بازار در ۴ مسیر منتهی به حرم گفت: اعضای ۱۴ دستگاه نظارتی در این پایگاه‌ها حضور دارند و با گروه‌های سیار به صورت مستمر بازار را رصد می‌کنند تا اگر تخلفی مشاهده شد به سرعت با آن برخورد شود.

داوری در ادامه گفت: در حوزه تامین نان نیز تلاش ویژه‌ای داشتیم. به نانوایی‌ها سهیمه آرد فوق‌العاده تخصیص دادیم و میزان زمان پخت را افزاش دادیم. همچنین تعدادی از نانوایی‌های اطراف حرم را ۲۴ ساعته فعال کردیم. از دهه پایانی ماه صفر در سال گذشته تاکنون  ۳۰ واحد نانوایی جدید در اطراف حرم اضافه شده که ۸ واحد آن در روزهای اخیر افتتاح شده است. تا روز سه شنبه نیز تعداد زیادی نانوایی سیار فعال خواهد شد.

وی در خصوص حمل و نقل و نظارت بر قیمت‌ها گفت: در بحث تاکسیرانی، سازمان تاکسیرانی و دستگاه‌های حوزه نظارت در حال نظارت ویژه هستند. در هر شیفت نیز ۲۰۰ تاکسی به صورت صلواتی در اطراف حرم فعالیت می‌کنند که در زمینه نظارت بر قیمت‌ها کمک می‌کنند.

داوری اضافه کرد: علاوه بر فعالیت پارکینگ‌های رسمی، بسیاری از زمین‌های بلاتکلیف اطراف حرم به پارکینگ تبدیل شدند و بدین ترتیب ۱۰هزار پارکینگ جدید در اطراف حریم ایجاد شده است.

وی با اشاره به تکمیل ۶۸ درصدی اقامتگاه‌های رسمی گفت: حدود ۵درصد از اسکان‌های اضطراری در کمپ غدیر پر شده است. در بخش غیررسمی که اغلب به اسکان زائران پیاده اختصاص یافته، تقریبا هیچ اقامتی صورت نگرفته و پس از ورود زائران به مشهد این مکان‌ها پر خواهد شد.

افزایش ۱۸ درصدی زائران از نیمه شهریور تاکنون

در ادامه نشست، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری مشهد بیان کرد: در ۱۸ شهریورماه نیز بیش از ۱۹۶هزار وارد مشهد شده‌اند که در قیاس با مدت مشابه در سال گذشته ۲۷ درصد رشد داشته است. در ۱۹ شهریورماه امسال ۱۸۹هزار و ۹۶ نفر وارد مشهد شدند که نسبت به سال گذشته در همان روز ۱۰ درصد افزایش داشته است. در بازه بین ۱۵ تا ۱۹ شهریورماه ۹۲۱هزار و ۶۳۸ نفر به مشهد آمدند که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته با ۱۸ درصد رشد روبه‌رو بوده است.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد با اشاره به حضور وزیر کشور در مشهد گفت: مهم‌ترین مساله‌ای که با حضور وزیر کشور پیگیری و تعیین تکلیف شد، این بود که استان‌های سراسر کشور در حوزه پشتیبانی و حمایت از امور خدمت گزاری زائران دهه آخر صفر به طور جد ورود کنند و به طور خاص در حوزه حمل و نقل همکاری نمایند.

وی ادامه داد: همچنین مصوب شد فروش بلیط رفت و برگشت از تمامی استان‌ها به مبدا مشهد اجرایی و عملیاتی شود. تاکید شد استانداران، نمایندگان استان خود را در روزهای پایانی دهه صفر در مشهد مستقر کنند تا در روند بازگشت زائران نظارت لازم را داشته باشند. ضمن این که نیازمندی‌های مربوط به اقلام مورد نیاز توسط هلال احمر به وزیر کشور اعلام و با وزیر دفاع نیز تماسی برقرار شد. برای برخی نیازها با شهرداری تهران به عنوان معین گفت‌وگوهایی انجام و دستور اجرایی صادر شد.

در مورد اسکان جای نگرانی نیست

وی با اشاره به اینکه در حوزه اسکان همچنان ظرفیت خالی وجود دارد ادامه داد: تا این لحظه نگرانی نسبت به طرفیت اسکان نداشتیم و امیدواریم مشکلی هم تا پایان دهه نداشته باشیم. هیچ کدام از اقلام مورد نیاز زائران در استان کسری ندارد و اگر مشکلی در امور خدمت‌گزاری به زائران باشد، مشکل اجرایی و ارائه خدمات است.

گنابادی نژاد گفت: در مسیر زائران پیاده نیز مشکلی وجود ندارد و تنها برخی مکان‌ها گلایه‌مندی در حوزه گاز داشتند که پس از هماهنگی با پخش فرآورده‌های نفتی استان ظرفیت‌های بسیار خوبی در تامین سوخت اعم از نفت، بنزین، گازوئیل و گپسول گاز تدارک دیدیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی با اشاره به وجود ضعف‌هایی در بازنمایی ظرفیت مشهد در گستره ملی و بین‌المللی گفت:  زمانی که قیمت هتل‌ها را در فضای مجازی به طور رسمی منتشر کردیم، مساله گرانفروشی و تخلفات برای همیشه حل شد. از سازمان صمت می‌خواهیم قیمت چند قلم خدمات از جمله عکاسی، خشکبار و زعفران را در سطح وسیع در فضای مجازی در اختیار مردم قرار بگذارند تا مردم خودشان کار نظارت را انجام ‌دهند.

گنابادی نژاد در پایان تاکید کرد: حدود ۷۰درصد زائران مشهدالرضا با وسیله نقلیه شخصی سفر کرده‌ و مابقی از وسایل عمومی استفاده کرده‌اند. مشکلی در زمینه بنزین و تعداد کارت سوخت در جایگاه‌ها وجود ندارد.

بهسازی بیش از ۱۴۰۰ سرویس بهداشتی بین راهی

در ادامه نشست محمدعلی توسلی، مدیرکل امور رفاهی زائرین استانداری خراسان رضوی بیان کرد: اغلب زائران پیاده‌ای که ثبت نام کردند از دو روز آینده وارد مشهد می‌شوند. در ملک‌آباد حدود ۳۰۰۰ زایر پیاده مستقر بودند و موکب‌ها در مسیر پیاده‌روی برای خدمت‌رسانی آماده هستند.

در ادامه مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی و دبیر ستاد خدمات سفر خراسان رضوی اظهار کرد: ما از یک ماه گذشته بررسی و بهسازی ۱۴۷۰ چشمه سرویس بهداشتی بین راهی را آغاز کردیم. جایگاه داران جایگاه‌های سوخت را نیز مقرر کردیم تا مقدمات استفاده از سرویس‌های بهداشتی را آماده کنند. این اتفاق شکل گرفته اما ممکن است الان آماده نشود.

سید جواد موسوی خاطرنشان کرد: در زمینه تاسیسات گردشگری رسمی تاکنون تخلفی گزارش نشده، اما در بخش غیر رسمی ۱۷ مورد گزارش داشتیم که به ان‌ها رسیدگی کردیم. در این خصوص چهار پایگاه در اطراف حرم مستقر هستند که ۲۴ ساعته و آنلاین به شکایات رسیدگی کرده و برخورد می‌کنند.

معاون نظارت و بازرسی صمت خراسان رضوی نیز در ادامه نشست گفت: درخصوص نظارت بر بازار سوغات ملاک عمل ما نرخ تعیین شده در اتحادیه است. قیمت‌ها را در حوزه طلافروشان، نقره فروشان، عکاسان و آجیل و خشکبار احصا شده و در اختیار بازرسان قرار گرفته تا چنانچه تخلفی صورت بگیرد برخورد انجام شود.

بخشعلی بیاتی قلعه زو ادامه داد: تامین اقلام به صورت متمرکز از واحدهای تولیدی، بنکداری‌ها و شرکت‌های پخش تامین شده و قیمت عرضه در مراکز حداکثر به قیمت مصرف‌کننده که روی کالاها درج شده خواهد بود و در بسیاری از موارد با قیمتی کمتر از قیمت روی محصول عرضه می‌شود. 

وی با اشاره به انجام  ۱۸۲۰ مورد بازدید از واحدهای غیر صنفی و اقامتی از ۱۱ شهریور گفت: ۴۷۲ پرونده به ارزش ۴۶ میلیارد ریال به تعزیرات ارسال شده است. ۷۴ مورد شکایت کتبی در پایگاه‌ها رسیدگی شده که بالغ بر ۱۰۹ میلیون تومان استرداد وجه به شاکیان داشتیم. 

در پایان هادی مخملی رئیس اتاق اصناف مشهد از انجام  ۳۵۲۰ بازرسی از ابتدای دهه اخر صفر خبر داد و گفت: در این مدت ۶ واحد صنفی پلمب و ۵۰ شکایت کتبی دریافت شده است. ضمن اینکه درخصوص نظارت بر بازار سوغات، تاکنون ۲.۵ کیلوگرم زعفران تقلبی جمع‌آوری شده است.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.