مشاور سفارت قزاقستان در قرقیزستان در جلسه شورای بازرگانی دو کشور گفت: قزاقستان ۱.۵ میلیارد کیلووات برق به این کشور در ازای آب صادر می کند.

صادرات ۱.۵ میلیارد کیلووات برق قزاقستان به قرقیزستان در ازای آب

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، «اربول ساریپبکوف» مشاور سفارت قزاقستان در قرقیزستان در جلسه شورای بازرگانی این دو کشور گفت: قزاقستان ۱.۵ میلیارد کیلووات برق به این کشور در ازای آب صادر می‌کند.

به گفته وی، ۲۵ آگوست نشست سه جانبه‌ای بین روسای ادارات انرژی ازبکستان، قرقیزستان و قزاقستان در«آستانه» برگزار شد. بر اساس پروتکل این نشست، طرفین به عنوان بخشی از حفاظت از آب در مخازن «کروف»، «اورتو-توکوی» و «توکتوگل» توافق کردند که در ازای آب، برق قرقیزستان را تامین کنند.

مشاور سفارت  قزاقستان تاکید کرد: تامین برق در حال انجام است تا حجم اضافی آب در مخازن ذخیره شود.

ساریپبکوف افزود: قزاقستان تعهدات عمده‌ای را پذیرفته است و در بازه زمانی سپتامبر سال جاری تا آوریل، ۱.۵ میلیارد کیلووات برق این کشور را تامین خواهد کرد. این حجم بسیار بزرگی است. برای مقایسه، سال گذشته فقط در مورد ۵۰۰ میلیون کیلووات صحبت می‌کردیم.

در حالی که قزاقستان با کمبود آب مواجه است، کشور همسایه قرقیزستان با کمبود برق مواجه است.

چند روز پیش «عاقل بیک جباراف» نخست وزیر قرقیزستان از شهروندان خواست چگونگی مصرف برق در دوره کمبود آتی در دوره پاییز و زمستان آینده و صرفه جویی را یاد بگیرند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.