سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با رد ادعاها مبنی بر پرداخت پول به ایران در ازای آزادی پنج زندانی، گفت که تهران فقط می‌تواند وجوه منتقل‌شده به قطر را برای مصارف بشردوستانه برداشت کند.

واشنگتن: آن ۶ میلیارد دلار،‌ پول خود ایران است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه امور آمریکا شامگاه سه‌شنبه طی نشست خبری، به ارائه توضیحات مفصلی درباره صدور معافیت برای انتقال ۶ میلیارد دلار پول مسدودشده ایران در کره جنوبی به بانک‌های قطری و توافق مبادله زندانی بین واشنگتن و تهران پرداخت.

میلر در پاسخ به سوالی درباره اینکه معافیت‌های اعطایی دقیقا چه بودند، گفت: «معافیت‌هایی که وزیر امور خارجه آمریکا (آنتونی بلینکن) روز جمعه امضا کرد و دیروز به کنگره ابلاغ شد، برای انتقال وجوه ایران از حساب‌های کره جنوبی به حساب‌هایی در قطر، از طریق بانک‌های اروپایی بود. [این پول در قطر] برای مصارف بشردوستانه با نظارت دقیق وزارت خزانه‌داری در دسترس خواهند بود، و در نهایت، همانطور که قبلاً گفتیم، برای آزادی و بازگشت پنج زندانی از ایران به خانه هستند».

وی در پاسخ به این سوال که چرا این معافیت‌ها ضروری بودند، توضیح داد: «اینکه ۶ میلیارد دلار در این حساب‌ها نگهداری می‌شد. دولت قبلی این حساب‌ها را راه‌اندازی کرد یا اجازه داد این حساب‌ها ایجاد شود تا کشورها بتوانند نفت ایران را خریداری کنند. سپس پول به این حساب‌ها می‌رفت. ایران تحت رژیمی که توسط دولت قبلی ایجاد شده بود، همیشه می‌توانست به وجوه موجود در این حساب‌ها دسترسی داشته باشد و در جاهای دیگر خرج کنند. این حساب‌ها در هند یا برزیل بودند و در دولت قبلی بدون هیچ محدودیتی خرج می‌شدند».

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» بامداد سه‌شنبه گزارش داد که وزارت خارجه آمریکا با ارسال اطلاعیه‌ای رسمی به کنگره این کشور، اعلام کرد که به‌عنوان بخشی از توافق مبادله زندانیان با ایران، اجازه انتقال پول‌های مسدودشده این کشور از کره جنوبی به قطر را صادر کرده است.

این مقام آمریکایی ادامه داد: «زمانی که این دولت روی کار آمد، ما محدودیت‌هایی را روی این حساب‌ها اعمال کردیم تا اطمینان حاصل کنیم که آنها فقط می‌توانند برای اهداف بشردوستانه استفاده شوند. اما تعدادی از بانک‌ها علی‌رغم تضمین‌هایی که داده بودیم، نمی‌خواستند در معاملات مربوط به این حساب‌ها شرکت کنند. بنابراین لازم بود وزیر این معافیت‌ها را ارائه دهد تا امکان انتقال پول از کره جنوبی، از طریق حساب‌های بانکی در اروپا به قطر فراهم شود».

به نوشته وبگاه وزارت خارجه آمریکا، میلر در پاسخ به این سوال که چرا مدت زمان زیادی طول کشید تا دولت کنونی کاخ سفید معافیت‌ها را اعطا کند، اظهار داشت: «من فقط می‌توانم بگویم که این از ابتدا یک فرآیند پیچیده بوده است. ولی ما تصریح کردیم که این وجوه موجود در حساب‌های قطری فقط می‌تواند برای اهداف بشردوستانه استفاده شود».

وی در واکنش به اظهارات یک خبرنگار مبنی بر اینکه آمریکا در حال پرداخت پول به ایران است، تاکید کرد: «اینجا هیچکس به ایران یک دلار هم نداده است. آنها سرمایه‌های ایران است. آنها پول خود ایران است. شما دید که برخی سیاستمداران گفتند که آمریکا به ایران پول می‌دهد، ولی این درست نیست. آها پول ایران است، ما نمی‌توانیم چیزی را برای ما نیست، اعطا کنیم».

مقامات آمریکایی پس از توافق تبادل زندانیان با ایران در محیط داخلی آمریکا با فشارهای مختلفی از سوی مخالفان جمهوری‌خواه خود مواجه شده‌اند، برخی تحلیلگران اینگونه اظهارات مقامات آمریکایی را در راستای فرار از فشارهای داخلی تعبیر می‌کنند. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی برای اظهارنظر درباره صحبت‌های آیت‌الله دکتر «سید ابراهیم رئیسی» ریاست جمهوری اسلامی ایران درباره آزاد بودن هرگونه استفاده از این پول‌ها، مدعی شد: «این خط‌مشی دولت قبلی بود که در آن این حساب‌ها مجاز بودند برای اهدافی خرج شوند که ما نمی‌توانستیم آنها را ردیابی کنیم. این سیاست این دولت نیست و چنین ترتیبی در اینجا ملاحظه نشده است».

میلر ادعا کرد: «واقعیت این است که وقتی این پول به حساب‌ها در قطر برسد، تحت نظارت دقیق وزارت خزانه‌داری آمریکا در آنجا نگهداری می‌شود. این پول فقط برای مقاصد بشردوستانه قابل استفاده است و ما مراقب خرج کردن آن وجوه خواهیم بود و در صورت نیاز می‌توانیم دوباره آنها را مسدود کنیم».

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.