وزیر نفت گفت: گازهای مشعل میادین شرق کارون جمع‌آوری شد و در شرق و غرب کارون مجموعا ۵۲ مشعل داریم که تا پایان امسال ۲۱ مشعل آن جمع‌آوری می‌شود.

اوجی: گازهای مشعل تا پایان دولت جمع‌آوری می‌شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، جواد اوجی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره جمع‌آوری گازهای مشعل اظهار کرد: کار خوبی در دولت برای گازهای مشعل مربوط به میادین نفتی غرب و شرق کارون انجام شده است. گازهای مشعل میادین نفتی غرب کارون جمع شد. جمع‌آوری گازهای مشعل میادین شرق کارون هم در این دولت پیگیری می‌شود و تا پایان امسال ۲۱ مشعل از ۵۲ مشعل موجود جمع‌آوری خواهد شد.

وی افزود: این مشعل‌ها به پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس می‌آیند و با جمع‌آوری کامل این مشاغل گازی که معادل یک فاز پارس جنوبی است یعنی نزدیک ۲۰ میلیون مترمکعب به حجم گاز کشور اضافه می‌شود.

وزیر نفت ادامه داد: در پالایشگاه گاز بیدبلند این گازهای سمی و آلوده ولی غنی فرآوری می‌شود و اتان آن به پتروشیمی‌ها ارسال می‌شود. جمع‌آوری این مشعل‌های گازی تذکر رهبری و تاکید رئیس‌جمهوری بوده است که در دولت قبل برای آن اقدامات اساسی انجام نشده اما تا پایان این دولت این مشعل‌های گازی را جمع‌آوری خواهیم کرد.

اوجی تاکید کرد: پالایشگاه گاز بیدبلند که دو میلیارد فوت مکعب ظرفیت دارد، نزدیک به ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون فوت مکعب ظرفیت خالی دارد و با آن‌ها قرارداد بستیم و الان کارمان ۵۳ درصد پیشرفت داشته است. فاز اول آن تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه نزدیک به ۳ هزار شرکت وابسته به وزارت نفت، حساب‌های فرعی خود را در بانک مرکزی متمرکز نکرده‌اند، تصریح کرد: تقریباً اکثر حساب‌های ما متمرکز شده است. تعداد کمی باقیمانده که مربوط به خود شرکت پالایش و پخش وزارت نفت است که آن هم با هماهنگی وزارت اقتصاد این کار را انجام می‌دهیم.

اوجی در پاسخ به پرسشی درباره سفر وزیر خارجه عراق به ایران و همکاری وزارت نفت با این کشور، اظهار کرد: ما با عراق توافقات خوبی داریم، هم در صادرات گاز و نیز در امر جمع‌آوری گازهای مشعل آن‌ها موضوع را در دستور مذاکره قرار داده‌ایم. در صدور خدمات فنی و مهندسی نیز با این کشور ارتباط داریم. پیگیری می‌کنیم تا کمیته مشترکی برای کارکردن روی میادین مشترک دو کشور نیز ایجاد شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.