با واریز ارزهای آزادشده ایران به حساب ۶ بانک ایرانی در قطر تا اوایل هفته آینده، ‌ایران امکان خرید کالا و پرداخت وجه آن با روال متعارف بانکی را از طریق این ارزها خواهد داشت؛ پیش‌بینی می‌شود بخشی از این ارزها به صورت اسکناس وارد چرخه ارزی شود .

کاهش ‌قیمت ارز در روزهای آینده ‌با شارژ ۶ میلیارد دلاری حساب ارزی ایران ‌

به گزارش قدس انلاین به نقل از فارس روزهای ابتدایی هفته آینده‌ ۶ میلیارد دلار پول بلوکه شدن ایران در کره جنوبی که برای تغییر از وون (واحد پول کره) به یورو به سوئیس  رفته بود، در قالب یورو، به حساب ۶ بانک ایرانی در قطر واریز می‌شود.

کشور قطر هزینه حواله این ارزها را از سوئیس به قطر بر عهده گرفته است.

مقرر شده است این ۶ میلیارد دلار که برای خرید دارو، تجهیزات پزشکی و دیگر کالاهای غیرتحریمی استفاده می‌شود، از طریق سوئیفت و از مسیر رسمی نقل و انتقال شود.

‌روز ۲۱ شهریور، سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت گفت که فرایند آزادسازی اموال بلوکه شده ایران در حال اجرا است و امیدوارم به‌زودی بانک مرکزی و وزارت خارجه جزئیات دقیق از اجرای توافقات آزادسازی اموال بلوکه شده کشور اعلام کنند.

‌ایران امکان خرید کالا و پرداخت وجه آن از طریق روال متعارف بانکی را از طریق این ارزها، خواهد داشت؛ از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود بخشی از این ارزها به صورت اسکناس نیز وارد چرخه ارزی شود و با تأثیر این منابع آزاد شده، قیمت دلار و یورو در روزهای پیشِ رو کاهش یابد؛ کارشناسان می‌گویند احتمالا دلار غیررسمی تا ۴۷ هزار تومان هم در هفته آینده کاهش قیمت یابد و این روند در هفته‌های آتی هم ادامه خواهد یافت.

از سوی دیگر بانک مرکزی و بازارساز در مدیریت بازار اسکناس ارز فعال است و این برنامه ادامه دارد.

در حال حاضر با برنامه دولت و بانک مرکزی در تثبیت قیمت ارز، ‌سهم پول داغ از نقدینگی‌ کاهش بسزایی یافته و سپرده‌های بلندمدت افزایش داشته است و همین امر موجب کاهش قابل توجه تقاضای ارز برای سرمایه‌گذاری و همچنین واسطه‌گری شده است.‌

پیگیری خبرنگار فارس حاکی از آن است که در آینده نزدیک، با پیگیری‌ها و سفرهای پیش‌ِ روی رئیس‌کل بانک مرکزی، ‌سایر منابع ارزی ایران نیز به زودی در دسترس قرار می‌گیرد که‌ آثار مثبت آن در بازار و مبادلات ارزی مشاهد خواهد شد.

آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان، شب گذشته در گفت‌وگو با شبکه خبری آمریکایی ان‌بی‌سی نیوز اعلام کرد که دولت تصمیم خواهد گرفت که چگونه ۶ میلیارد دلار از وجوه مسدود شده را که قرار است در توافق تبادل زندانی با آمریکا آزاد شود، هزینه کند و این پول «هرجا که ایران نیاز داشته باشد» هزینه خواهد شد.

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.