گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت ورزش گفت: اطمینان می دهم با تثبیت جایگاه ورزش در نظام سلامت کشور و افزایش دسترسی عادلانه به امکانات ورزشی زمینه کاهش بیماری‌های غیرواگیر ناشی از کم‌تحرکی را فراهم کنیم.

هاشمی: اطمینان می دهم زمینه کاهش بیماری‌های ناشی از کم‌تحرکی را فراهم کنیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، کیومرث هاشمی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در نشست علنی امروز (دوشنبه ۲۷ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح برنامه های خود برای تصدی مسئولیت وزارت ورزش و جوانان، اظهار داشت: ضمن تشکر از زحمات دکتر سجادی در دوره تصدی مسئولیت وزارت معتقدم طبق فرموده امام حسین (ع) خدمت به مردم نعمت الهی است و توفیق خدمت در نظام اسلامی را یک خدمت می دانم.

وی افزود: مردم ولی نعمت ما هستند و امروز زمان کار و عمل جهادی و بی وقفه است و با توفیق خدمت ۳۰ ساله در سطوح مختلف ورزشی این امر باعث شده به شناخت عمیقی از ساختارهای حوزه ورزش و جوانان برسم و امروز انگیزه و شناخت لازم برای حرکت پرشتاب به سوی حل مشکلات حوزه ورزش و جوانان وجود دارد.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با اشاره به دغدغه نمایندگان در خصوص موضوع جوانان و اهمیت حل مسائل آن ها، گفت: با توجه به فرمایشات رهبری نظام در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مرهون اعتماد امام راحل (ره) به جوانان است بنابراین مهم ترین رسالت وزارت ورزش و جوانان را آبیاری نهال امید در دل جوانان می دانم.

هاشمی افزود: این موضوع با فعال تر شدن همه ظرفیت ها و بسیج همه نیروها در جهت حل مشکلات جوانان امکان پذیر است و باید توجه کنیم مشکلات جوانان یک بعدی و یک وجهی نیست بلکه با مسائلی چندوجهی و فرابخشی مواجه هستیم و نمی توانیم با رویکردهای سنتی و با تولید سند و مصوبه بدون ضمانت اجرایی مشکلات جوانان را مرتفع سازیم.

وی تاکید کرد: تشکیل شورای عالی جوانان با حضور رئیس جمهور و تشکیل جلسات حوزه جوانان در سطوح مختلف ملی، استانی و منطقه ای با مشارکت دستگاه های مختلف از ضروریات حوزه جوانان است که در رئوس برنامه ها قرار دارد.

هاشمی ادامه داد: میدان ورزش امروز به یکی از میادین اصلی جنگ نرم تبدیل شده است و سرمایه گذاری سنگین دستگاه های تبلیغاتی دشمن برای اثرگذاری بر جوانان و نوجوانان از طریق ورزش و عفت زدایی از این طریق و تحمیل ارزش های غربی بسیار گسترده شده است، این در حالی بود که قرار بود ورزش از سیاست های مغرضانه دور باشد و این موارد از جمله مصادیق جنگ نرم گسترده در حوزه ورزش است.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با بیان اینکه امروز در شرایط خاصی قرار گرفته ایم لذا باید هوشیار باشیم، افزود: خبر خوب آنکه این سکه روی دیگری نیز دارد و بحمدالله این قهرمانان ورزشی و این قهرمان راستین مکتب حاج قاسم که با هر موفقیت و قهرمانی خود، برنامه دشمن برای تزریق ناامیدی در بین مردم را ناامید می کنند. همچنین حضور دختران عزیزمان با حجاب اسلامی در محافل ورزشی، تصویری از عظمت زن مسلمان ورزشی را به جهانیان یادآور می شود و نشان می دهد ورزش بدون ارزش و قهرمانی بدون اخلاق و معنویت برای نظام جمهوری اسلامی ایران فاقد اعتبار است.

وی افزود: در شرایطی که ورزش بین الملل در حال ورود به سطوح پیچیده تری است، باید بپذیریم مدیریت این شرایط نیز نیازمند هوشمندی، خودباوری و اتخاذ سیاست های شجاعانه است تا بتوانیم این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و به قول سردار دلهایمان فرصتی که در بحران ها وجود دارد در خود فرصت ها نیست. بر این اساس بنده تاکید ویژه می کنم مسئولیت راهبری سازمان های ورزشی و به ویژه فدراسیون های ورزشی، مسئولیتی حساس و فرهنگی است.

هاشمی در ادامه به چهار رویکرد اصلی خود برای عبور از این شرایط حساس و مدیریت عرصه ورزش اشاره کرد و گفت: ۱- توجه مضاعف به ملاحظات فرهنگی حوزه ورزش با تکیه بر سخنان مقام معظم رهبری که می فرمایند اگر محیط ورزش دینی، معنوی و ارزشی باشد، جوانان پاک ما به طور طبیعی ارزشی خواهند شد. ۲- تحقق حکمرانی عالمانه در فدراسیون ها و سازمان های ورزشی کشور با محوریت تنظیم عزتمندانه با نهادهای بین المللی ورزش و صیانت فعالانه ارزش های نظام و انقلاب در میادین و مجامع بین المللی ورزش. ۳- گفتمان سازی و استفاده از ظرفیت ورزش در جهت تدوین ارزش ها و مقابله با جریانات ضدفرهنگی در سطح بین الملل.۴- بهبود معیشت، رفاه و تامین اقتصادی و رفاهی قهرمانان ورزشی با حمایت دولت و مجلس محترم که خوشبختانه در قانون برنامه توسعه توجهات لازم به این مهم از سوی نمایندگان محترم صورت گرفته است.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان تاکید کرد: براساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، انتظار رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی از مدیران ارشد حوزه ورزش این است که این حوزه انسان ساز و سلامت محور، گام های عملی استوار و هدفمندی در جهت تمدن سازی نوین اسلامی بردارند. از این رو و بر اساس بیانیه مذکور، ضروری است ورزش ایران از منظر همگانی به ورزشی جاری و نهادینه در سبک زندگی مردم، از منظر قهرمانی به ورزشی مقتدر و عزت آفرین، همچنین از منظر حکمرانی به ورزشی، عدالت خواه و عاری از فساد و از نظر فرهنگی به ورزشی اخلاقی و مملو از معنویت، از منظر اقتصادی به ورزشی مقاوم و درون زا و در نهایت از منظر علمی و پژوهشی به ورزشی سالم و پیشرو تبدیل شود.  

وی توضیح داد: تحقق این چشم انداز نیازمند توجه به پیشران های توسعه ورزش است که از مهمترین آن می توان به بهبود فرآیندهای سیاستگذاری، رشد و توسعه اقتصاد ورزش و بهبود محیط های قانونی و حقوقی ورزش با محوریت برچیدن بسترهای فسادزا اشاره کرد.

هاشمی با بیان اینکه نخستین راهبرد اینجانب برای قرارگیری ورزش در مدار پیشرفت، توسعه ورزش همگانی است، گفت: متاسفانه شیوع کم تحرکی و چاقی که بخشی از آن به سبک زندگی ایستا و غیرفعال باز می گردد به مرز هشدار رسیده است و به دنبال آن رویکرد هزینه برای درمان به رویکرد سرمایه گذاری برای پیشگیری غالب شده است که تداوم این روند به کاهش هزینه های درمانی کمکی نخواهد کرد، لذا به شما نمایندگان محترم اطمینان می دهم با مردمی سازی و تثبیت جایگاه ورزش در نظام سلامت کشور با محوریت آگاهی بخشی و آموزش های عمومی و افزایش دسترسی عادلانه و ارزان مردم به فضاهای ورزشی به ویژه در مناطق محروم و کمتربرخوردار، همچنین با هم افزایی منابع در دستگاه ها و نهادهای مرتبط با ورزش همگانی، زمینه کاهش بیماری های غیرواگیر ناشی از کم تحرکی را فراهم خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با اشاره به موضوع ورزش تعلیم و تربیتی با محوریت ورزش در مدارس و دانشگاه ها مطرح کرد: هدف راهبردی طراحی شده در این حوزه، حمایت و تقویت ورزش تربیتی است که بنده به واسطه حضور ۳ ساله در معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با قاطعیت عرض می کنم بی توجهی به ورزش تربیتی طی سال های متمادی آسیب ها و ضربات سختی به ورزش کشور وارد کرده است و راه پیشرفت پایدار ورزش کشور تنها از دو مسیر خانواده و مدرسه های ابتدایی عبور می کند. ما برای موفقیت در هر سه مولفه ورزش همگانی، قهرمانی و حرفه ای نیازمند توجه مضاعف به ورزش در کل کشور هستیم.

هاشمی تصریح کرد: به شما نمایندگان محترم اطمینان می‌دهم این وزارتخانه در اجرای همه این وظایف مسئولیت‌پذیر، هوشمند و پاسخگو ظاهر خواهد شد اما آنچه انتظار حداکثری است ایجاد احساس رضایت قلبی در جوانان مومن و پاک ایران اسلامی است که تحقق این مهم نیازمند اجرای صحیح و دقیق وظایف قانونی تعیین شده از یک طرف، همچنین سوق‌دهی جوانان به سمت ارزش‌ها و آرمان‌های تمکن نوین اسلامی است که شما به خوبی می‌دانید تحقق این رسالت مهم و محوری نیازمند اقداماتی جهادی و فراتر از رویه‌های جاری و معمول است به همین منظور برنامه‌ای منطبق بر قانون و سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و اسناد فرادستی تهیه شده که کلیات آن به محضر شما نمایندگان محترم تقدیم شده در ادامه به برخی از راهبردهای مندرج در این برنامه اشاره می‌کنم.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان خاطر نشان کرد: اولین راهبرد ارتقاء هویت دینی، انقلابی و ملی جوانان است که به دلیل تهاجم نرم و گسترده معاندین و دشمنان علیه ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و تلاش آنان برای تزریق ناامیدی و از خودبیگانگی به جوانان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی افزود: در این راستا همکاری منسجم و هدفمند دستگاه‌های فرهنگی متولی امور جوانان در جهت ساخت و نهادینه‌سازی هویت دینی و انقلابی و ملی جوانان آینده ، توجه به آموزش‌های عمومی با محوریت ایجاد امید و روحیه اعتماد به نفس در جوانان ، استفاده از ظرفیت مساجد و پایگاه‌های بسیج در جهت ارتقاء هویت دینی جوانان و در نهایت تشویق و حمایت از سمن‌ها، نهادها، صنایع و رسانه‌های هویت‌ساز جوانان در روستاها و شهرها از جمله مهمترین اقدامات این برنامه در جهت تحقق راهبرد بسیار مهم مذکور خواهد بود.

هاشمی تأکید کرد: راهبرد دوم تقویت سرمایه اجتماعی و مسئولیت‌پذیری جوانان است که تحقق این راهبرد نیازمند ایجاد فرصت‌هایی برای درک احساس خودارزشمندی، تمرین مشارکت و مسئولیت‌پذیری از سوی جوانان وزین ما است. سمن‌های جوانان و همچنین تشکل‌های دانش‌آموزی و دانشجویی بهترین بستر برای تقدیم مشارکت و احساس خودارزشمندی است ضمن اینکه حمایت از خانه‌های جوانان به عنوان بهترین محیط‌های تمرین مشارکت اجتماعی در برنامه پیشنهادی بنده مورد تأکید قرار گرفته است.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان افزود: بهبود و اصلاح سبک زندگی جوانان راهبرد دیگری است که تحقق آن نیازمند اجرای مستمر گویش‌های آگاهی‌بخش و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه‌های نوین در جهت ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی است. معرفی نظام‌مند الگوهای اجتماعی منطبق بر ارزش‌های اسلامی – ایرانی، حمایت از تشکیل و فعالیت‌ سمن‌های جوانان و نهایت حمایت از نوآوری‌ها و فناوری‌های نوین مرتبط با سبک زندگی جوانان از جمله اقداماتی است که به تحقق راهبرد مذکور کمک خواهد کرد.

وی افزود: راهبرد چهارم توسعه مشارکت‌های داوطلبانه جوانان است که در این راستا سازمان‌های مردم نهاد، جوانان فرصت‌های ارزشمند برای کشور هستند که می‌توان از ظرفیت‌های مردمی و داوطلبانه آنها برای حل مشکلات کشور استفاده کرد.

هاشمی بیان کرد: معتقدیم توانمندی سازمان‌های مردم نهاد جوانان با محوریت دانش‌افزایی، ارتقاء مهارت هم افزایی و همچنین جلب مشارکت آنها در فرآیندهای تصمیم‌سازی اقدامی است که توسعه کمی و کیفی این سمن‌ها منجر خواهد شد.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان تأکید کرد: پنجمین راهبرد اتخاذ سیاست‌های حمایتی در جهت اشتغال جوانان است که در همین راستا عدم انطباق بین نیروهای بازار کار و مهارت‌های جوانان و همچنین عدم نیازسنجی و آینده‌پژوهی بازار کار توسط نهادهای آموزشی و دستگاه‌های متولی اشتغال در کشور از جمله به یک چالش جدی در مسیر اشتغال جوانان تبدیل شده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد با طراحی یک برنامه تحولی جامع با محوریت استعدادیابی و هدایت شغلی جوانان از دوره دبیرستان تا دانشگاه با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذیربط می‌توان در جهت بهبود وضعیت اشتغال جوانان گام برداشت ضمن اینکه طراحی ساز و کار مناسب برای ارائه تسهیلات زودبازده به جوانان خلاقی که دارای کسب و کارهای کوچک و متوسط هستند یک ضرورت جدی است که پیگیری آن در دستور کار وزارت ورزش و جوانان قرار خواهد گرفت.

هاشمی تصریح کرد: اما ششمین راهبرد اتخاذ سیاست‌های حمایتی در جهت ازدواج جوانان است که با تکیه بر قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که مجلس آن را تصویب کرده است به عنوان یک ظرفیت قانونی ارزشمند پیگیری خواهد شد. ضمن اینکه در موضوع ترویج ازدواج آسان تقسیم کار ملی دستگاه‌های اجرایی، طراحی و اجرای یک پوشش فراگیر اثربخش برای جوانان با محوریت خانواده تربیت مشاوران ازدواج و خانواده با رویکرد اسلامی و ایجاد شبکه ملی مشاوران ازدواج از جمله مهمترین اقداماتی است که در راستای تحقق راهبرد مذکور طراحی شده‌اند.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان یادآور شد: در نهایت امیدوارم با حمایت هرچه بیشتر شما نمایندگان محترم شاهد تصویب احکام ظرفیت‌ساز و یاری‌گر در برنامه هفتم توسعه کشور باشیم که این امر در کنار برنامه‌محوری و عملگرایی به تحقق هرچه بیشتر اهداف وزارت ورزش و جوانان در موضوع ساماندهی امور جوانان کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه نقش معلمان ورزش بسیار محوری است، عنوان کرد: برای توسعه ورزش مدارس به ویژه در مناطق محروم خود را مسئول می دانم و از همه توان خود در این زمینه استفاده خواهم کرد.

هاشمی با یادآوری اینکه توسعه ورزش قهرمانی نیازمند سلسله اقداماتی است که بتواند مولفه ورزش قهرمانی را اثربخش کند، ادامه داد: جای جای این سرزمین پربرکت از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب، زادگاه ورزشکاران مستعدی است که با یک برنامه علمی می توانند شکوفا شوند.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان تاکید کرد: در حال حاضر نبود ثبات مدیریت، بی توجهی به آمایش سرزمینی، وابستگی فدراسیون ها به اعتبارات دولتی، نامناسب بودن وضعیت حکمرانی برخی فدراسیون های ورزشی و در نهایت عدم استفاده مناسب از ظرفیت پیشکسوتان ورزشی از مهم ترین چالش های ورزشی است.

وی راهبرد چهارم خود را گسترش ورزش حرفه ای خواند و یادآور شد: در همین راستا برنامه جامعی طراحی شده که نقطه ثقل آن باشگاه داری عمومی و همچنین استقرار نظام مشاغل و صلاحیت ورزش حرفه ای است.

هاشمی ایجاد شغل در حوزه ورزش را یکی از رسالت های وزارت ورزش و جوانان برشمرد و گفت: برنامه تدوین شده به دنبال شفافیت و ایجاد بسترهای فسادزا است.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان ترویج فرهنگ و اخلاق و همچنین معنویت در ورزش را راهبرد دیگر خود معرفی و عنوان کرد: این رویکرد در تمامی برنامه های ما روحی جاری دارد و توسعه آموزش های فرهنگی و اخلاقی جامعه ورزش با اجرای برنامه هایی با محوریت مسئولیت اجتماعی از جمله برنامه هایی است که برای این حوزه پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: توسعه ورزش بانوان یکی دیگر از محورهای برنامه های ما است که اهمیت آن نیز از دیرباز به عنوان یکی از اولویت های حوزه ورزش در نظام جمهوری اسلامی ایران تعریف شده و اهمیت توجه به آن را می توان در بیانات مقام عظمی ولایت مشاهده کرد. جایی که ایشان بر توسعه ورزش بانوان تاکید کردند به همین دلیل حمایت از حضور بانوان ورزشکار در میادین بین المللی با پوشش اسلامی و توسعه زیرساخت ها و فضاهای اختصاصی برای آن ها می تواند زمینه ایجاد تحول جدی در ورزش بانوان را فراهم کند.

هاشمی اضافه کرد: الگوی توسعه متوازن زیرساخت های ورزش کشور نیاز به بازنگری جدی دارد و باید شرایطی فراهم شود که منابع موجود به سمت بالاترین میزان اثربخشی سوق یابد. در حال حاضر روند توسعه زیرساخت های ورزشی با توسعه فرهنگ هماهنگ نبوده و تداوم این روند به هدررفت منابع منجر خواهد شد با این وجود ضروری است نسبت به توسعه اماکن ورزشی و فضاهای ورزشی چند منظوره و همچنین توسعه اماکن ورزشی خاص جانبازان و معلولین اقدام نمود که ان شاءالله این مهم با حمایت دولت در دستورکار قرار خواهد گرفت.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان پیگیری مجدانه وزارت ورزش و جوانان در جهت تکمیل پروژه های نیمه تمام عمرانی را یکی دیگر از برنامه های خود دانست و گفت: در این راستا طرح های زودبازده با محوریت جذب سرمایه بخش خصوصی طراحی شده که اجرایی خواهیم کرد.

وی در پایان از نمایندگان موافق و مخالف برنامه های خود تشکر و تصریح کرد: به عنوان یک رزمنده دیروز امام راحل (ره) و سرباز امروز نظام ولایت به شما نمایندگان شریف ملت ایران اطمینان می دهم در تمامی بخش های ورزش و جوانان کشور پاسخگوی شما نمایندگان ملت خواهم بود و در صورت اعتماد شما نمایندگان با تمام آبرو، توان و ظرفیت در راه پیشرفت و اعتلای ورزش، اجرای کامل قانون برنامه هفتم توسعه، قانون اهداف و وظایف وزارت ورزش و جوانان مضایقه نکنم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.