مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: پیشکسوتان و فعالان عرصه‌های جهاد و مقاومت از سراسر کشور به‌صورت ویدئو کنفرانس با رهبر معظم انقلاب ارتباط برقرار می‌کنند و تا به امروز بیش از ۱۶ هزار نفر از خراسان رضوی برای حضور در این برنامه داوطلب هستند. 

از دیدار پیشکسوتان دفاع مقدس با رهبر انقلاب تا اجرای بیش از ۱۹۰۰ برنامه  

به گزارش قدس خراسان، حسینعلی یوسفعلی‌زاده در نشست خبری که با محوریت تشریح ویژه‌برنامه‌های گرامیداشت چهل و سومین هفته دفاع مقدس در خراسان رضوی، صبح روز دوشنبه ۲۷ شهریورماه برگزار شد، یکی از آسیب‌هایی که ذات انسان را تهدید می‌کند، فراموشی، غفلت و ناسپاسی است. به همین دلیل، این ضرورت وجود دارد که به‌طور مداوم این ایام الله یادآوری شود و تلاش‌هایی صورت گرفته تا با برنامه‌هایی، خاطره آن سال‌های پر از حماسه و غرور دوباره یادآوری شود. 

اجرای بیش از ۱۹۰۰ برنامه در هفته دفاع مقدس 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با اشاره به تلاش دشمن برای دامن زدن به اختلافات و شکاف‌های اجتماعی گفت: این درحالی است که در تقویم تاریخ اسلامی و انقلابی ما، رویدادهای فراوانی وجود دارند که در هر برهه، نشانه‌های سرشار از وحدت فراگیر ملت ما را با خود دارند. همین ماه‌های محرم و صفر که به‌تازگی سپری شد، شرایطی را رقم زد که کرد و تُرک و لُر و بلوچ و مرد و زن همه در کنار هم به عزاداری برای امام حسین (ع) بپردازند و زمینه‌های اتحاد و وحدت را تقویت کرد. هفته دفاع مقدس هم در زمره ایام‌اللهی است که می‌تواند به حفظ وحدت کمک کند و به همین دلیل، تمرکز ویژه‌ای بر برنامه‌های آن خواهیم داشت. 

وی بیان کرد: ستاد گرامیداشت هفته دفاع مقدس بیش از دو ماه است که در استان تشکیل شده است و در سرتاسر یگان‌های نیروهای مسلح و شهرستان‌ها گسترش دارد. ما بیش از ۱۵۰ ستاد فرعی ذیل ستاد اصلی در سطح استان تشکیل داده‌ایم که دامنه فعالیت‌هایشان حتی تا سطح بخش‌های استان توسعه یافته است. 

یوسفعلی‌زاده از طراحی سامانه‌ای ویژه برای ثبت و ضبط برنامه‌های هفته دفاع مقدس خبر داد و گفت: در سال‌های اخیر حتی سامانه ویژه‌ای طراحی شده تا برنامه‌هایی که در هفته دفاع مقدس در سطح استان اجرایی می‌شود، در آن ثبت و ضبط شود. بر همین مبنا، تا یکی دو روز گذشته بیش از ۱۹۸۷ گزارش تأییدشده در سطح استان در این سامانه بارگذاری شده که مربوط به بیش از سه هزار عنوان برنامه‌ای است که در جغرافیای خراسان رضوی اجرا شده است. 

تالار قدس حرم مطهر، میزبان دیدار پیشکسوتان با رهبر انقلاب 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی بیان کرد: پیشانی همه برنامه‌های هفته دفاع مقدس ۲۹ شهریورماه اجرا می‌شود؛ پیشکسوتان و فعالان عرصه‌های جهاد و مقاومت از سراسر کشور به‌صورت ویدئو کنفرانس با رهبر معظم انقلاب ارتباط برقرار می‌کنند و تا به امروز بیش از ۱۶ هزار نفر از خراسان رضوی برای حضور در این برنامه داوطلب هستند. این دیدار که حسن مطلع هفته دفاع مقدس است هم به‌صورت زنده در شبکه خبر و شبکه افق پخش می‌شود و هم به صورت ویدئو کنفرانسی پوشش داده خواهد شد.  

وی تأکید کرد: ویژگی‌های برنامه‌هایی که امسال تدارک دیده شده کم نظیر است. تاکید رهبری بر پررنگ‌تر شدن حضور زنان و تاکید بر نقش آن‌ها در دفاع مقدس منجر شد تا امسال بیش از ۵۰ درصد حاضران در نشست دیدار با رهبری از بانوان فعال در هفته دفاع مقدس باشند. 

یوسفعلی‌زاده به تاکید رهبر انقلاب مبنی بر جاری بودن معارف جریان دفاع مقدس و به اشتراک گذاشتن آن با نسل جوان اشاره کرد و گفت: امروز به نظر ما راویان دفاع مقدس جهادگر هستند. راویان، نویسندگان، فیلمسازان و هر آنکس که در نشر معارف دفاع مقدس نقش دارد، رزمنده و فعال در عرصه جهادی است. به همین خاطر تدبیر ما این است که نیمی از شرکت‌کنندگان مراسم از جمعیت جوانان و رزمندگان امروز باشند. مراسم امسال به جای برگزاری در محل همیشگی، برای نخستین بار در تالار قدس در حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد.  

اجرای نمایش آیینی با محوریت سردار شوشتری 

وی در ادامه بیان کرد: دیگر برنامه‌ای که هر ساله برگزار می‌شود، رژه روز اول هفته دفاع‌مقدس توسط نیروهای مسلح در سراسر کشور است. در  مشهد هم این رژه با عنایت به استعداد بالای نیروهای مسلح با قدرت در بلوار نماز برگزار خواهد شد.  

یوسفعلی‌زاده به برنامه‌ی دیگری که با همکاری شهرداری مشهد تدارک دیده شده اشاره کرد و افزود: این برنامه به نام نوری در نیمروز در واقع نمایشی آیینی باحضور تماشاگران است که با محوریت حماسه آفرینان خراسانی به مدت یک ماه در حاشیه بلوار نماز اجرا می‌شود. این نمایش به حضور  سردار شهید نورعلی شوشتری در شهرستان نیمروز اشاره دارد.  

وی ادامه داد: برنامه عطرافشانی و تجدید میثاق با شهدا نیز در روزهای ۳۰ و ۳۱ شهریورماه و همچنین ۶ مهر در گلزارهای شهدای سراسر استان برگزار می‌شود. در طی این برنامه بیش از ۱۴۰۰ نقطه گلباران و عطرافشانی خواهد شد.  

مدیرکل دفتر حفظ آثار استان از حضور یگان‌ها و رزمندگان نمونه نیروهای مسلح در نمازهای جمعه سطح استان خبر داد و گفت: برنامه‌های امسال تا مساجد، مدارس و حوزه‌های علمیه گسترش یافته است. بخش عمده‌ای از برنامه‌ها در چهارچوب و جهت جهاد تبیین پیش می‌رود.

وی بیان کرد: در هفته دفاع مقدس ۲۸ عنوان کتاب که توسط نویسندگان استان تالیف شده رونمایی خواهد شد. بخشی از این رونمایی در مراسم ۲۹ شهریورماه خواهد بود. همچنین نمایشگاه‌های فرهنگی تبلیغی در دستگاه‌ها و مجموعه‌های سطح استان برگزار خواهد شد.  

یوسفعلی‌زاده از برگزاری کنگره ملی شهدای نیشابور و سبزوار خبر داد و گفت: مراسم تکریم شهید کاوه نیز در بهشت رضا با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار می‌شود.  

بهره‌برداری از ۱۵ یادمان شهدای گمنام در استان 

وی افزود: پیش‌بینی شده تا ۷ فیلم دفاع مقدسی که توسط فیلمسازان استان تولید شده در سینما هویزه اکران شود. همچنین تبلیغات محیطی نیز در سطح استان و مشهد انجام خواهد گرفت.  

مدیرکل حفظ آثار استان از بهره‌برداری ۱۵ یادمان شهدای گمنام در سطح استان خبر داد و گفت: ۵ یادمان نیز در پارک‌ها و اماکن عمومی مشهد کلنگ زنی خواهد شد. بعد از ۱۸ سال یادمان شهدای گمنام در کوهسنگی کلنگ‌زنی خواهد شد. همچنین شهرک ایستادگی و مقاومت نیز که مدتی دایر شده همه روزه می‌تواند مورد بازدید قرار بگیرد. این شهرک به خصوص توسط دانش اموزان مورد استقبال قرار گرفته است.  

وی با اشاره به رونق گرفتن نهضت ترجمه کتب دفاع مقدس در یکی دو سال گذشته ادامه داد: دانشنامه دفاع مقدس استان روند خوبی را طی کرده و تاکنون ۱۹۰۰ مدخل و عنوان پژوهشی تعریف کردیم که برای تمام آن باید پرونده علمی تشکیل شود. تا به حال نیز ۷۰۰ پرونده تشکیل شده و حدود ۳۶۰ مقاله نیز تالیف شده است. عملیات تدوین دانشنامه دفاع مقدس مستمرا در حال پیگیری است و تا پایان سال ۳ جلد دیگر رونمایی خواهد شد.  

وی در پاسخ به خبرنگاران در خصوص تکمیل باغ موزه دفاع مقدس گفت: استان خراسان رضوی در حوزه احداث و تکمیل موزه یک عقب افتادگی سنواتی دارد. یکی از اشکالات ما دیر شروع کردن پروژه بود. از ۱۹ هزار مترمربع فضای موزه، ۷هزار مترمربع آن ساخته شده و حدود ۳هزار مترمربع هم در حال شن‌ریزی است.

خبرنگار:محدثه مودی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.