پس از طی مسافتی ۱۰۰۰ کیلومتری، متوقف می‌شود. کامیون خوشبوی ما از تهران آمده است! درهای این ماشین باربری رو به منظره‌ای بهشتی باز می‌شود و قسمت بار آن در احاطه گل‌های زییا و خوش‌رنگ است. گل‌هایی که از تهران، تبریز، شمال و... جمع‌آوری شده‌اند تا زینت‌بخش صحن‌وسرای حضرت رضا(ع) باشند.

گزارشی از سفر معنوی گل‌ها در اعتاب مقدسه ؛ چنان خوبی که زیورها بیارایی

گروه گل‌آرایی اعتاب مقدسه به رسم سال‌های اخیر بار گل خود را تکمیل کرده‌ و در آستانه ایام شهادت حضرت رضا(ع) خود را به مشهد رسانده‌اند تا بارگاه منور رضوی را به مناسبت این ایام گل‌آرایی کنند.

باغچه پر گل صحن پیامبر اعظم(ص)

در گوشه ایوان حضرت ولی‌عصر(عج) صحن پیامبر اعظم(ص) کارگاه کوچکی مملو از گل‌های زیبا و خوشبو مخفی شده است. کسی از زائران متوجه وجود این کارگاه نیست اما بوی گل از چند قدمی آن به مشام می‌رسد. یکی از خادمان گروه، من را به داخل کارگاه راهنمایی می‌کند. در آنجا اعضای گروه گل‌آرایی اعتاب مقدسه فارغ از هیاهو و ازدحام بیرون در آرامش به لطافت تمام یک به یک گل‌ها را کنار هم می‌چینند و از کنار هم نشستن آن‌ها چه زیبایی چشم‌نوازی که خلق می‌کنند. حسین فرجی مسئول این گروه است که درباره جزئیات و برنامه گروه با او گفت‌وگو می‌کنم.

حاجت‌روایی گل‌آرایی حرم‌ امام‌حسین(ع) از امام رضا(ع)

داستان شکل‌گیری این گروه به حدود ۲۱سال پیش برمی‌گردد. به یکی از روزهایی که حسین آقا برای زیارت به مشهد آمده بود. زیارتش که تمام می‌شود، موقع خداحافظی روبه‌روی حرم آقا می‌ایستد و از علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) حاجتی طلب می‌کند. خواسته‌اش توفیق گل‌آرایی شش گوشه ضریح سیدالشهدا(ع) در روز میلاد امام حسین(ع) بوده است. او از درگاه با کرامت امام رضا(ع) حاجت‌روا برمی‌گردد و پس از دو ماه، درست ماه شعبان همان سال همراه گروهش برای نخستین بار برای گل‌آرایی حرم اباعبدالله(ع) و قمر منیر بنی‌هاشم راهی کربلا می‌شوند. چند ماه بعد نیز از آن‌ها دعوت می‌شود به مناسبت عید غدیر برای گل‌آرایی حرم امیرالمؤمنین(ع) به نجف بروند.

فرجی از دوران حضور گروهش در عراق می‌گوید: «پس از آن حدود هشت سال به صورت مداوم در اعیاد شعبانیه، عید غدیر و میلاد امیرالمؤمنین(ع) برای گل‌آرایی به عراق می‌رفتیم. از حدود سال۱۳۹۰ تا امسال هم روال کار به این صورت بوده که ماه شعبان را برای گل‌آرایی حرمین عراق می‌رویم».

گروه گل‌آرایی اعتاب مقدسه همراه با گل‌های پیشکشی به ائمه اطهار(ع) یک ماه کامل، زیبایی حرم‌های حضرات معصوم(ع) را دوچندان می‌کنند. سرپرست این گروه می‌گوید: «ما هر سال ۲۴رجب همراه با دو تریلی یخچالدار حاوی گل‌ از تهران حرکت می‌کنیم. محل ذخیره ‌سازی گل‌ها در طول این یک ماه شهر کربلاست. آغاز گل‌آرایی‌ها حرم امیرالمؤمنین(ع) در شب ۲۷ رجب است. پس از آن مسجد کوفه، مرقد مسلم بن عقیل و هانی بن عروه گل‌آرایی می‌شود. همزمان با میلاد امام حسین(ع) دوباره به کربلا برمی‌گردیم و به مناسبت مراسم مهرِجان، صحن و سرا را گل‌آرایی می‌کنیم. در روزهای بعد هم ما و گل‌ها راهی کاظمین، سامرا و دیگر شهرهای عراق می‌شویم. حرم دختر امام حسن مجتبی(ع) و حضرت قاسم بن موسی الکاظم(ع) در شهر حله و مرقد حر بن ریاحی در نزدیکی کربلا هم دیگر مقاصد ماست».

۶۰ هزار شاخه گل، تقدیمی از سراسر ایران

جایی که نشسته‌ام تقریباً وسط گل‌هاست. تعدادی خادم با لباس سبز و تعدادی هم با لباس سورمه‌ای مشغول کار هستند. ظاهراً لباس سورمه‌ای فرم کاری گروه است و روپوش سبز خادمی را زمان نصب گل‌ها بر تن می‌کنند. چند نفری در حال گل‌آرایی قاب بزرگی هستند که قرار است برای مراسم خطبه‌خوانی در شب شهادت حضرت استفاده شود.

این گروه ۳۰ نفره امسال نیز طبق روال هر ساله خود برای ایام شهادت حضرت ثامن‌الحجج(ع) به مشهد آمده‌اند و حدود 6روزی میهمان شهرمان هستند. همسفرانشان هم ۶۰هزار شاخه گل گلایل، رز هلندی، داوودی مینیاتوری، مریم، آنتوریوم، آلسترومریا، رز مینیاتور، برگ‌های تزئینی و... است که تک‌تکشان را تولیدکنندگان گل در سراسر ایران به بارگاه رضوی پیشکش کرده‌اند.

فرجی درباره حضور گروهش در مشهد می‌گوید: «گروه گل‌آرایی اعتاب مقدسه هر سال همزمان با دهه کرامت و شب شهادت امام رضا(ع) که مراسم خطبه‌خوانی است به مشهد می‌آید. اکثر افراد تیم گل‌آرایی از تهران هستند اما گل‌های اهدایی از طرف تولیدکنندگان گل در کل کشور به حرم مطهر رضوی تقدیم شده است. این گل‌ها از استان‌های شمالی، تهران، کرج، تبریز و مشهد به تهران فرستاده شده و با ماشین‌های یخچادار به مشهد منتقل می‌شوند.

مسئول گروه گل‌آرایی اعتاب مقدسه با گلایه از بعضی تبلیغات سوء تأکید می‌کند: «تمام گل‌ها از طرف تولیدکنندگان گل کشور نذر حرم ائمه(ع) شده و ریالی بابت آن پرداخت نمی‌شود. متأسفانه تبلیغات سوئی وجود دارد که این‌کار را هزینه و اسراف نادرست نشان می‌دهند. اما واقعیت این است آن‌ها نمی‌دانند افراد با چه عشق و علاقه‌ای این‌ گل‌ها را اهدا می‌کنند. تک‌تک این شاخه‌ها با هزاران حاجت گره خورده و به داخل حرم‌ها می‌رود».

او ادامه می‌دهد: «عزیزی بود که سال اول برای حرم امام رضا(ع) 100شاخه گل نذر کرد و امسال ۱۲هزار شاخه هدیه داد. تعداد این افراد زیاد است چراکه هر سال نذر می‌کنند و پس از گرفتن حاجت از در خانه اهل بیت(ع) نذرشان را بیشتر می‌کنند. تولیدکنندگانی داریم که در زمان کاشت نشا و پیاز گل، سهم حرم‌ها را جداگانه می‌کارند. خیلی‌ها معتقدند به واسطه همین نذر، کارشان برکت می‌کند. در واقع این گل‌ها برای زینت بخشیدن به حرم اهل بیت(ع) نمی‌آیند بلکه می‌آیند تا از ضریح ائمه(ع) زینت بگیرند».

سفر معنوی گل‌ها

حالا تقریباً همه گل‌ها از کامیون‌ها خالی شده و دسته‌های گل در حال تخلیه شدن است. از لابه‌لای سبد سبد گل‌ زیبا و خوش‌عطر عبور می‌کنم تا از فاصله نزدیک‌تر شاهد کار این خادمان و دلدادگان حضرت باشم.

این گروه هنرمند 11سال پیش نخستین بار برای گل‌آرایی حرم حضرت رقیه(س) و حضرت زینب(س) به دمشق سفر می‌کنند.

فرجی از آن روزها تعریف می‌کند: «در ایام ولادت بی‌بی حضرت زینب(س) در دمشق بودیم. آنجا توفیق خدمت در حرم امام هشتم(ع) را از محضر ایشان طلب کردیم و همان سال هم روزی ما شد. در واقع ما خدمت در بارگاه رضوی را از دست‌های باکفایت ایشان و حضرت رقیه(س) گرفتیم. بلافاصله پس از حضور در سوریه به گروه اعلام شد برای خدمت در حرم حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) به مشهد بیایم».

حرم ثامن‌الحجج(ع) برای این گروه خدام، خاص‌ و ویژه شده، چراکه نوروز این گروه، میلاد پرنور حضرت رضا(ع) است و سال کاریشان از ۱۱ذی‌القعده آغاز می‌شود. فرجی در این‌باره می‌گوید: «سال کاری ما همزمان با میلاد امام رضا(ع) شروع می‌شود. ما هر سال به نیت یکی از ائمه(ع) برای گل‌آرایی حرمین شریفین می‌رویم. سال گذشته به نیت حضرت زینب(س) و امسال نیز به نیت خانم ام‌البنین(س) خدمت کردیم».

او در تکمیل توضیحاتش اضافه می‌کند: «نخستین سالی که کار را شروع کردیم تصمیم داشتیم کار به نام نامی خانم حضرت زهرا(س) باشد و با این کار، دل ایشان را شاد کنیم. نام کامل گروه هم «مجمع فرهنگی محبان فاطمه الزهرا(س) خادمین گل‌آرایی اعتاب مقدسه» است. همه ما امیدواریم روزی گل‌آرایی حرم ایشان و دیگر ائمه بقیع قسمتمان شود».

گروه اعتاب مقدسه در این سفر معنوی یک ساله توفیق حضور در حرم‌های امامزاده‌ها در شهرهای مختلف ایران را دارد. آن‌ها هر ساله در آغاز دهه کرامت به حرم حضرت معصومه(س) مشرف می‌شوند و در ایام مختلف سال نیز گل‌آرایی حرم‌های شاهچراغ(ع)، امامزاده صالح در تهران، امامزاده علی اکبر در چیذر، امامزاده آقا علی عباس در کاشان و... را نیز انجام می‌دهند.

پابوسی گل‌ها به نیابت از زائران

کسبه بازار گل تهران در این ۲۱سال تقریباً به حرم همه ائمه(ع) قدم گذاشته‌اند اما فرجی لابه‌لای حرف‌هایش اعتراف می‌کند حرم حضرت رقیه(س) برایش حس و حال متفاوتی دارد. در زمان صحبت در مورد حرم سه ساله امام حسین(ع) چهره‌اش مانند گل‌هایی که در دست دارد، می‌شکفد و می‌گوید: «هر کدام از حرم‌ها حال و هوای خاص خود را دارد. در حرم امیرالمؤمنین(ع) انگار در خانه پدری هستی و آرامش می‌گیری. به حرم امام مهربانی که می‌آیی، یقین داری حاجت‌روا می‌شوی. اما به قول معروف تنها حرمی که روضه‌خوان نمی‌خواهد حرم سه ساله اباعبدالله(ع) است. آنجا برای من از همه خاص‌تر است. ان‌شاءالله روزی همه ما شود».

البته یکی از بهترین خاطرات مشترک این گروه به روزهای همه‌گیری بیماری کرونا برمی‌گردد. به آن روزها ‌که حرم خالی از زائران و عاشقان حضرت بود. فرجی حال و هوای آن‌ روزها را چنین وصف می‌کند: «سال کرونا زائران نبودند اما ما برای گل‌آرایی آمدیم. تمام دور ضریح مطهر فرش گلی پهن شد و ما به تماشا نشستیم. تصور ما این بود درست است زائران نیستند اما این گل‌ها به نیابت از همه آن‌ها به پابوس آقا آمده‌اند».

گل‌هایمان نذر روز ظهور است

گفت‌وگوی ما به انتهای خود نزدیک می‌شود. تزئین قاب گل مراسم خطبه‌خوانی هم به پایان رسیده است. یک نفر پشت قاب رفته و با کمک چند نفر که جلو قاب ایستاده‌اند آن را بلند می‌کنند. در همین لحظه صدای صلوات خادمان گروه هم بلند می‌شود.

فرجی همزمان می‌گوید: «ما تذکره کربلای خود را از حضرت رضا(ع) گرفتیم. امام رضا(ع) صاحب کشور ما هستند و ما هرچه در زندگی داریم از برکت وجود ایشان است. امیدواریم توفیق خدمت و نوکری را از ما نگیرند و تذکره کربلا، نجف، سوریه و... ما را هر سال امضا کنند».

او صحبتش را این‌طور تمام می‌کند: «امید ما این است روزی تمام گل‌های عالم را سنگفرش قدم‌های مهدی فاطمه(عج) کنیم. با آمدن ایشان تمام مشکلات این کره خاکی برطرف شود و حضرت دست‌گیر همه ما شوند».

موقع خداحافظی یکی از خدام صدایم می‌کند و می‌گوید منتظر بمانم تا پذیرایی شوم. چند لحظه بعد با بسته بزرگی که به دست دارد برمی‌گردد و می‌گوید بفرمایید زیارت کنید. لای روپوش آن را می‌گشاید و سرخی پرچم اباعبدالله نمایان می‌شود. همکارش هم بسته‌ کوچکی به من هدیه می‌دهد که روی آن نوشته تربت امام حسین(ع). این‌ها سوغاتی‌هایی است که این گروه از عتبات با خود آورده‌اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.