کشاورزان و مزرعه داران حاشیه سد گلورد برای تکمیل و آبگیری این سد و سیراب شدن مزارع خود چشم انتظاری می کنند.

لحظه شماری کشاورزان شرق مازندران برای آبگیری سد گلورد

به گزارش قدس آنلاین، سد گلورد از جمله پروژه‌های نیمه کاره مازندران است که مراحل ساخت آن روبه پایان است و کشاورزان و زارعان منتظر تکمیل و بهره برداری آن هستند.

با ساخت این پروژه ۲۵ هزار هکتار از اراضی شالیزاری و کشاورزی شرق مازندران سیراب می‌شود.

حیدر داوودیان مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران درباره وضعیت سد گلورد  با بیان این‌که عملیات اجرایی پل و جاده جایگزین سد گلورد طی ماه‌های اخیر به صورت شبانه‌روزی و بدون توقف در حال انجام است، اظهار کرد: عملیات بتن‌ریزی زیرسازی و اجرای پایه و فونداسیون این پروژه که از حدود سه ماه پیش آغاز شده بود به پایان رسیده و مقدمات جاگذاری و نصب عرشه‌های این پل فراهم شده است.

وی افزود: برای اجرای زیرسازی و فونداسیون پل گلورد ۳ هزار و ۳۰۶ متر مکعب بتن‌ریزی انجام شد که شامل پایه‌ها و کوله‌های این پل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: در حال حاضر عملیات حفاری گمانه برای کابل‌گذاری و مهار فنداسیون‌ها در حال انجام است که از ۲ هزار و ۶۶۸ متر مورد نیاز، یک‌هزار و ۹۰۰ متر از این عملیات انجام شده و مابقی نیز حداکثر تا ۱۰ روز آینده به پایان می‌رسد.

داوودیان اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در ماه مهر قرار است نصب عرشه نخستین دهانه این پل انجام شود و پس از آن نیز روند جاگذاری سایر قطعات ادامه می‌یابد.

ساخت این پل فلزی که دومین نمونه پل فلزی بزرگ زیرقوسی کشور محسوب می‌شود توسط شرکت ماشین‌سازی اراک در حال انجام است. با اتمام عملیات ساخت این پل و مسیر جایگزین روستاهای بالادست سد گلورد، آبگیری سد نیز به طور کامل انجام خواهد شد.

با آبگیری کامل سد گلورد، علاوه بر پیشگیری از سیل‌های منطقه و حفاظت از سفره‌های آب زیرزمینی مشکل کم‌آبی کشاورزی در شرق مازندران برطرف می‌شود. آب ذخیره شده در سد گلورد با اجرای ۲۳۰ کیلومتر کانال، ۱۰۰ کیلومتر زهکش و دو سد انحرافی، حدود ۲۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شرق مازندران را سیراب می‌کند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.