بدهی جهانی در حالی با صعود به قله ۳۰۷ تریلیون دلار، رکوردی تاریخی ثبت کرد که آمریکا، انگلیس، ژاپن و فرانسه بار دیگر بیشترین افزایش را در سهم خود تجربه کردند.

بدهی جهانی در رکوردی تاریخی به ۳۰۷ تریلیون دلار رسید

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، موسسات مالی بین‌المللی (IIF) که از بزرگ‌ترین بانک‌ها و سازمان‌های مالی جهان تشکیل شده است، گزارش داد بدهی‌های جهانی با ۱۰ تریلیون دلار افزایش به رکورد ۳۰۷ تریلیون دلار در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی رسیده است.

بر اساس گزارش IIF، محیط نرخ بهره بالا که در اکثر اقتصادهای جهان مشاهده می‌شود، باعث شده تا رقم بدهی جهانی به سطح ۱۰۰ تریلیون دلار بالاتر از یک دهه گذشته برسد.

در گزارش این سازمان مالی آمده است: پس از کاهش در طول هفت فصل متوالی، نسبت بدهی جهانی به تولید ناخالص داخلی در شش ماهه نخست سال جاری، سیر صعودی خود را از سر گرفت و اکنون در حدود ۳۳۶ درصد در نوسان است؛ در مقابلِ ۳۳۴ درصد در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲.

IIF پیش‌بینی می‌کند که به عنوان نسبتی از تولید ناخالص داخلی جهانی، بدهی جهانی تا پایان سال جاری میلادی به ۳۳۷ درصد افزایش می‌یابد که دلیل عمده آن کسری بودجه دولت‌ها است.

بیش از ۸۰ درصد از انباشت بدهی از بازارهای بالغ حاصل شده است که ایالات متحده، ژاپن، بریتانیا و فرانسه بیشترین افزایش را داشته‌اند. بر اساس گزارش IIF، در بازارهای نوظهور نیز چین، هند و برزیل در رتبه‌های بالایی قرار دارند.

این گزارش همچنین هشدار داد که بدهی عمومی داخلی در «سطوح نگران‌کننده‌ای در بسیاری از کشورها» به ویژه در بازارهای نوظهور قرار دارد.

در همین حال، این گزارش نشان می‌دهد که بدهی خانوارها در اقتصادهای پیشرفته در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ به پایین ترین سطح خود در دو دهه اخیر رسیده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.