روزهای نزدیک به نوروز و دو ماه مرداد و شهریور، ایامی هستند که بیشترین فروش کیف و کفش را شاهدیم و به‌نظر می‌رسد در این ایام در بازارِ این دو کالا نباید جای سوزن انداختن باشد.

پای تورم توی کفش مدرسه/ بررسی وضعیت فروش کیف و کفش مدرسه در آستانه شروع سال تحصیلی جدید

به گزارش قدس آنلاین، اما آن طور که تولیدکنندگان و فروشندگان این دو صنف می‌گویند، بازار در وضعیت رکود سنگین به‌سر می‌برد و حتی نسبت به سال گذشته که هنوز با شیوع کرونا هرچند کم، مواجه بودیم؛ بازاری به‌مراتب کسادتر را پیش رو داریم.

البته هنوز تا هفته ابتدایی مهرماه مردم در حال خرید ملزومات مدرسه هستند، اما باتوجه به اینکه بازار نسبت به اواخر شهریور سال گذشته در وضعیت رکود به‌سر می‌برد، احتمال اینکه روزهای آینده جهش محسوسی داشته باشد، دور از انتظار است.

بسیاری از تولیدکنندگان می‌گویند به‌دلیل اینکه قدرت خرید مردم به‌شدت کاهش یافته است بازار تعمیر کیف و کفش از بازار فروش رونق بیشتری دارد و حتی رئیس اتحادیه کفش چرم تهران هم اعلام کرده به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم، تولیدکنندگان در دو محصول کیف و کفش از یراق‌آلات استفاده نمی‌کنند، به‌گونه‌ای که اگر یک بوت نیازمند ۴۰ منگه باشد، تنها چهار منگه برای آن استفاده می‌کنند، چراکه مردم توان خرید بوتی با ۴۰ یراق را ندارند.

وی می‌گوید: با این روند افزایشی تورم و کاهش قدرت اقتصادی، دیگر کسی دنبال خرید کیف و کفش نمی‌رود و ترجیح می‌دهد همان قبلی‌ها را وصله و پینه بزند؛ امری که امروز بیشتر از ۵۰درصد مردم آن را انجام می‌دهند و در آینده نزدیک همه‌گیر خواهد شد.

کاهش خرید کفش حتی نسبت به‌دوران کرونا
رسول شجری، رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران در گفت‌وگو با قدس درباره وضعیت فروش کفش در آستانه سال تحصیلی جدید، گفت: متأسفانه در بخش فروش در بازار رکود حکمفرماست و هنوز آن‌گونه که باید مردم برای خرید مهرماه مراجعه نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه واحدهای صنفی نگران وضع موجود هستند، افزود: عواملی همچون تورم و کاهش شدید قدرت خرید مردم سبب شده میزان خرید کیف مدرسه نه‌تنها نسبت به پیش از شیوع کرونا، که حتی نسبت به سال گذشته که کرونا هم وجود داشت کمتر باشد.

شجری ضمن اشاره به‌اینکه فعلا ًنمی‌توان درخصوص میزان کاهش فروش، آمار قطعی ارائه کرد و این آمار در مهرماه قابل استخراج است، گفت: واحدهای صنفی چنانچه دوبرابر فروش فعلی، مشتری داشته باشند، آمادگی فروش دارند.

نسبت به سال گذشته ۳۰درصد افزایش قیمت داشتیم
رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران در بخش دیگری از سخنان خود میزان افزایش قیمت کفش نسبت به سال گذشته را ۳۰ درصد اعلام کرد و ادامه داد: این افزایش ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه و نوسان‌های ارزی است و در کنار این مسائل افزایش کرایه واحدهای صنفی و تولیدی و همچنین حامل‌های انرژی را اضافه کنید که در سال جاری به‌شدت رشد داشتند.

وی ضمن اشاره به‌اینکه قیمت کفش ورزشی از ۳۰۰ تا ۴۰۰ و کفش چرم مردانه از ۷۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود، تصریح کرد: البته باید تأکید کنم در این بازار به خریداران اجحاف نمی‌شود، چراکه در حال حاضر در فروشگاه‌ها رقابت منفی وجود دارد به این معنا که کسی بالاتر از ۳۰ درصد افزایش قیمتی که امسال شاهد آن بودیم، کالا عرضه نمی‌کند، چراکه می‌داند به‌فروش نمی‌رسد.

شجری تأکید کرد: شرایط بازار به‌گونه‌ای است که تولید بیشتر از فروش است و برای اینکه بتوان به‌این وضعیت سروسامان داد باید صادرات کالا را افزایش دهیم. هم اکنون حدود ۱۰۰میلیون دلار کفش صادرات می‌کنیم در صورتی که باید این میزان به ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار برسد تا شرایط بهبود یابد.

رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران خاطرنشان کرد: براساس مصوبه مجلس، واردات قانونی کفش نداریم و هرآنچه به‌عنوان کفش خارجی در بازار مشاهده می‌کنید به‌صورت قاچاق و بیشتر از کشورهای آسیای شرقی وارد می‌شوند.

سایه سنگین رکود بر بازار کیف مدرسه
سیدمحمد موسوی، رئیس اتحادیه سراجان(کیف‌دوزان) در طی گفت‌وگویی با خبرنگار ما، از کاهش ۶۰درصدی خرید مردم نسبت به پیش از دوران کرونا خبر می‌دهد و می‌گوید: در حال حاضر با رکود شدیدی در بازار کیف مدرسه مواجه هستیم و متأسفانه بسیاری از مردم به‌دلیل کاهش شدید قدرت خرید، به‌بازار مراجعه نکرده‌اند.

وی تأکید کرد: در تولید کیف مشکلی نداریم، بلکه مشکل در فروش است. امروز بسیاری از تولیدات در انبارها مانده و به‌فروش نرسیده‌اند.

موسوی ضمن بیان اینکه در تأمین مواد اولیه مشکلی نداریم، بلکه مشکل اساسی در نوسان‌های ارزی است، ابراز کرد: متأسفانه به‌محض اینکه نرخ ارز افزایشی می‌شود قیمت مواد اولیه نهایت تا سه چهار روز بعد افزایش می‌یابد؛ اما با کاهش نرخ ارز شاهد کاهش نیستیم و تا مدت‌ها این گرانی وجود دارد.

افزایش حدود ۳۰درصدی قیمت کیف مدرسه
رئیس اتحادیه سراجان خاطرنشان کرد: قیمت انواع کیف نسبت به سال گذشته حدود ۳۰درصد و کیف مدرسه از ۲۷ تا ۳۰ درصد رشد داشته است.

وی ضمن بیان اینکه در حال حاضر گران‌ترین کیف ایرانی حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و گران‌ترین کیف خارجی ۳ تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد، خاطرنشان کرد: واردات کیف مدرسه نداریم و هرآنچه تحت عنوان کیف خارجی در بازار مشاهده می‌کنید به‌صورت ته‌لنجی و یا با خودروهای شوتی وارد شده‌اند و بعید می‌دانم کیف خارجی به‌صورت قانونی وارد شود.

موسوی ضمن بیان اینکه ارزان‌ترین کیف‌های مدرسه، برای دوران ابتدایی ۲۵۰ و برای دوران متوسطه اول و دوم ۳۸۰ هزار تومان است، گفت: روی کیف‌های مدرسه بیشتر از کاراکترهای خارجی استفاده می‌شود، چراکه با اقبال بیشتری مواجه است و به‌نظر می‌رسد مسئولان به‌ویژه صداوسیما باید ‌فکری به‌حال این موضوع کنند و با ساخت پویانمایی‌ و تبلیغات کاراکترهای ایرانی این وضعیت را بهبود بخشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.