رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد گفت: ۹۱ درصد اعتبار مرمت آثار تاریخی این شهرستان از ابتدای سال جاری تاکنون با مشارکت مردم و دستگاه‌ها و نهادهای دولتی تامین شد.

۹۱ درصد اعتبار مرمت آثار تاریخی گناباد به شیوه مشارکتی تامین شد

به گزارش قدس خراسان، حمید رضا محمودی قوژدی اظهار کرد: از مجموع ۳۳ تفاهمنامه مرمت و احیای بناهای تاریخی و بهسازی تاسیسات گردشگری گناباد که از ابتدای امسال تاکنون منعقد شده، عملیات اجرایی بهسازی آثاری از جمله آب‌انبار مسجد جامع کاخک، مقبره دلویی، مسجد دیزق، حوضخانه خواجه بیدخت، بازار تاریخی بیدخت، حمام کلات، خانه و سراچه حاجی معین بیدخت، بقایای معماری قلعه عمرانی، بقایای معماری کوثر بیدخت شروع و مرمت آثاری همچون چهارتاقی قوژد مراحل نهایی را سپری می کند و مرمت پایاب مسجد جامع بیدخت به اتمام رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد برآورد ریالی این طرحها را بیش از ۶۳۳ میلیارد ریال ذکر کرد و ادامه داد: سهم ادارات و نهادهای دولتی و مردم در مشارکت این طرح‌ها بیش از ۵۸۰ میلیارد ریال است و بقیه از محل سایر سرفصل‌های اعتباری تامین می‌شود.

وی گفت: شهرداری بیدخت با تعریف طرحهای هتل بوتیک سراچه حاجی معین با برآورد ۴۰۰ میلیارد ریال، مرمت بازار تاریخی به ارزش ۳۰ میلیارد ریال، بازپیرایی مجتمع بهداشتی و نمازخانه‌ای کمپینگ گردشگری به ارزش یک میلیارد ریال و مرمت آب انبار دو در به ارزش ۷۵۰ میلیون ریال رتبه نخست مشارکت در مرمت و احیای آثار تاریخی و بهسازی تاسیسات گردشگری این شهرستان را به خود اختصاص داده است.

محمودی افزود: دهیاری روستاهای ریاب و قوژد گناباد نیز هر کدام با مشارکت ۲۰ میلیارد ریالی رتبه‌های بعدی را در مشارکت مالی برای حفظ و احیای آثار تار یخی دارند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد  ادامه داد: مشارکت مردم و نهادهای دولتی و خصوصی در حفاظت، صیانت، حراست، مرمت، احیا و مدیریت بناهای تاریخی به‌عنوان سیاست مهم و محوری وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌تواند عاملی مهم و تاثیرگذار در توسعه پایدار و رهایی از درآمدهای نفتی باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.