اَنی‌حسینیه و فهمی زوارلی زن و مرد اندونزیایی هستند که در روزهای پایانی ماه صفر خود را به مشهد رسانده‌اند تا در نخستین سال‌هایی که به مذهب شیعه گرویده‌اند، تجربه زیارت امام هشتم شیعیان را داشته باشند.

اینجا معنی اخوت را فهمیدیم

حال دلشان بر هر مسافت و دشواری‌ای چربیده! سختی‌ها را پشت سر گذاشته‌اند تا از راهی خیلی دور خود را به اینجا برسانند! مسافران ما خود را از جایی میان اقیانوسیه و آسیا به مشهد رسانده‌اند.‌ شهری که برای نخستین بار در آن قدم می‌گذارند، بدون آنکه ذره‌ای احساس تنهایی و غربت کنند. اَنی‌حسینیه و فهمی زوارلی زن و مرد اندونزیایی هستند که در روزهای پایانی ماه صفر خود را به مشهد رسانده‌اند تا در نخستین سال‌هایی که به مذهب شیعه گرویده‌اند، تجربه زیارت امام هشتم شیعیان را داشته باشند. حسین شهاب هموطن آن‌هاست که به عنوان‌ مترجم در این سفر همراهشان است.

پیاده‌روی اربعین در نخستین سال تشیع

در دفتر زائران غیرایرانی در صحن غدیر حرم مطهر با آن‌ها ملاقات می‌کنیم. فهمی و اَنی زائرانی هستند که همانند هزاران ایرانی‌ با خود بوی کربلا را به مشهد آورده‌اند. آن‌ها پیش از سفر به مشهد قدم در مسیر زیارت اربعین حضرت اباعبدالله(ع) گذاشته‌اند. فهمی که یک سال پیش و به واسطه تحقیق در رفتار همسر شیعه‌اش این مذهب را برگزیده، تصمیم گرفته برای آشنایی بیشتر با آیین‌های شیعیان با زائران و مسافران پیاده نجف تا کربلا همراه شود. او می‌گوید: همسرم قبلاً یک بار در اربعین به کربلا سفر کرده بود و از اتفاقات این سفر برای من می‌گفت. پس از شیعه شدن نخستین خصوصیتی که در خودم یافتم، علاقه به اهل‌بیت(ع) بود.‌ علاقه‌ای در تمام شیعیان کشور اندونزی دیده می‌شود. به همین خاطر در نخستین سال شیعه شدن برنامه‌ریزی کردم در مسیر سفر به کربلا قرار گیرم».

قدم‌ در مسیری که حضرت زینب(س) گذر کرد

آنچه در سفر اربعین، مرد تازه شیعه شده اندونزیایی را تحت تأثیر قرار داده، محبت ویژه مردم و زائران به اهل‌بیت(ع) است. او می‌گوید: من سفر اربعین را انتخاب کردم چرا که دوست داشتم در مسیری قدم بگذارم که حضرت زینب(س) با تحمل سختی‌های فراوان از آن گذر کرده‌اند. در آنجا فهمیدم خاندان پیامبر امروزه تنها نیستند و افرادی هستند که تمام هست و نیست خود را در این راه می‌گذارند تا مراسم آن امام عزیز باشکوه برگزار شود».

انی‌حسینیه که برای دومین بار مسیر سفر اربعین را طی کرده، در این باره می‌گوید: در مسیر اربعین آنچه مشهود است، وحدتی است که میان شیعیان وجود دارد و نکته مهم‌تر حضور افرادی از سایر مذاهب اسلام و حتی دین‌های دیگر در این راه بود.

انی، فهمی را شیعه کرد

با مرور سفر اربعین فهمی و انی گریزی می‌زنیم بر شیعه شدن این زوج ساکن شرق آسیا. شاید برای همه ما سؤال باشد مذهب شیعه چگونه تا اندونزی پیش رفته و این زوج چگونه با این مذهب آشنا شده‌اند؟ آن‌طور که مسافران اندونزیایی ما می‌گویند و آمارها نشان می‌دهد، بیش از ۸۶درصد از جمعیت ۲۷۰میلیونی اندونزی مسلمان هستند که فقط یک درصد آن جمعیت مسلمان را شیعیان تشکیل می‌دهند. اَنی حسینیه به واسطه آشنایی با استادی در مرکز آموزشش با آیین شیعه آشنا شده است. پس از آن تحقیق کرده و اکنون ۱۰سال است دلداده اهل‌بیت‌(ع) است. همسر او اما تا یک سال پیش آشنایی چندانی با مذهب شیعه نداشته است. تا اینکه با کمی تفکر در رفتار، آرامش‌ و حال خوب همسرش کنجکاو می‌شود. به گفته خودش متوجه می‌شود ارتباط دلی همسرش با خاندان پیامبر(ص) به‌ او آرامش داده و به این وسیله به مذهب شیعه نزدیک و نزدیک‌تر شده تا این مذهب را برگزیده است.

اینجا احساس غربت نمی‌کنیم

این زوج اندونزیایی این روزها قدم در شهر بهشت گذاشته‌اند و به قول خودشان به واسطه نزدیکی عقاید، با اهالی این شهر احساس الفت دارند. فهمی رفتار و پذیرایی مشهدی‌ها را خوب می‌داند و می‌گوید: علاوه بر شهروندان، خدام‌ حرم هم رفتار خوبی داشتند و خیلی سریع به درخواست‌های مسافران پاسخ می‌دادند. من اینجا و در گفت‌وگو با خادمان، اخوت‌ میان دو برادر شیعی را احساس کردم.

اَنی حسینیه هم نظری مشابه فهمی دارد و روی گشاده شهروندان مشهدی برایش جالب است؛ در این باره می‌گوید: نشد که در بازار، خیابان و حرم با فردی برخورد داشته باشم و لبخند آن‌ها را نبینم. به خاطر همین حس خوب هم که شده دوست دارم دوباره به ایران و شهر مشهد سفر کنم.

انی حسینیه ادامه می‌دهد: امام رضا(ع) در میان شیعیان جایگاه ویژه‌ای دارند و این حس به ما هم منتقل شده و به همین خاطر است که در اولین فرصت خود را به مشهد رساندیم.

مسلمانان اندونزی ظرفیت زیادی برای شناخت شیعه دارند

میهمانان اندونزیایی این روزها در مشهد جلوه‌هایی از تشیع را دیده‌اند که دوست دارند در کشور خودشان هم این فضا ایجاد شود. حسین شهاب می‌گوید: ما با اطلاعات بسیار کم و کتب محدودی که داشتیم و به واسطه تحقیق و پیگیری خودمان شیعه شدیم و هنوز هم اطلاعات ما در زمینه این مذهب زیبا کم است. این وضعیت  در تمام شهرهای اندونزی وجود دارد و اطلاعات در مورد تشیع کم است.

فهمی‌ صحبت‌های شهاب را این‌گونه تکمیل می‌کند: برای شناساندن شیعه باید شناخت بیشتری درباره ائمه(ع) و خاندان پیامبر(ص) ایجاد شود؛ شناختی که در کشور ما بسیار کم است. ما به آستان قدس رضوی درخواست داده‌ایم منابع بیشتری به زبان خودمان یا انگلیسی تهیه شود تا شاید بتوانیم این زمینه را فراهم کنیم. مطمئن باشید این ظرفیت در اندونزی فراهم است تا با تبلیغ حداقلی، میلیون‌ها نفر شیعه شوند.

آرزوی سفر بعدی با خانواده تمام شیعی

فهمی در این سفر حس می‌کند به خاندان پیامبر(ص) نزدیک شده است. رابطه‌ای که دوست دارد برقرار بماند و در ادامه حرم‌های سایر ائمه(ع) را هم زیارت کند. اَنی هم در آخرین روز سفرشان به مشهد و در جوار بارگاه منور رضوی آرزو دارد زیارتش‌ قبول شود و درخواست خود را این‌گونه به امام رضا(ع) می‌گوید: «سال‌های بعد هم من همراه با خانواده‌ام در این سفر حاضر باشم. یا امام رضا(ع)، امیدوارم با عنایت شما، مردم کشور من هم متوجه ظرفیت معنوی شما و زیارتتان شوند.

فرزند کوچک انی و فهمی شیعه است و فرزند ارشدشان هنوز مذهبی برای خود انتخاب نکرده و در حال بررسی ظرفیت مذاهب است. حسینیه آرزو دارد در سفر بعدی، فرزند ارشدش هم پس از انتخاب مذهب شیعه با آن‌ها همراه شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.