سرپرست اداره حفاظت محیط زیست کهنوج گفت: محیط بانان این اداره موفق به تصویربرداری از چهار قلاده خرس سیاه آسیایی(بلوچی) در این شهرستان شدند.

مشاهده چهار قلاده خرس سیاه آسیایی در کهنوج

به گزارش قدس آنلاین، هادی جلالی اظهار کرد: این گونه حفاظت شده در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت (lucn) و در طبقه بشدت در خطر انقراض(CR) قرار دارد.

وی ادامه داد: با مشاهده چهار قلاده خرس سیاه آسیایی در شهرستان کهنوج امیدها برای تداوم بقای خرس در این منطقه بیشتر شده است.

جلالی افزود: ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان کهنوج طی گشت و کنترل در روزهای اخیر یک قلاده خرس سیاه توسط دوستداران محیط زیست در ارتفاعات دهکهان مشاهده کرده بودند که پس از پایش متوالی سرانجام موفق شدند از چهار قلاده خرس سیاه بلوچی در نقطه‌ای دیگر فیلم‌برداری کنند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کهنوج با بیان اینکه حوزه استحفاظی کهنوج یکی از زیستگاه‌های خرس سیاه در استان کرمان است، اضافه کرد: همه تلاش ها در اداره محیط زیست این شهرستان معطوف به این است که آسیبی به این گونه حیات وحش در معرض انقراض وارد نشود و آموزش های لازم نیز به ساکنان جوامع محلی داده شود.

وی از ساکنان روستاها و جوامع محلی درخواست کرد در صورت مشاهده خرس بدون ایجاد چالش و درگیری موارد را به کارشناسان و محیط بانان محیط زیست اطلاع دهند.

جلالی تاکید کرد: این گونه کمیاب از جمله گونه هایی است که در سال های اخیر به علت تداوم خشکسالی و کم آبی به دنبال آب و غذا به مناطق روستایی نزدیک شده است.

این مسئول بیان کرد: خرس سیاه بلوچی از نقش مهمی در تنوع زیستی، زنجیره غذایی و حفظ چرخه زیستی منطقه برخوردار است و حفاظت از آن به عنوان یک اولویت پیش روی کارشناسان و مسئولان محیط زیست این شهرستان قرار دارد.

وی افزود: وفور سلاح، علاقه به شکار و برخی افکار خرافی در مورد شفادهنده بودن اجزایی از بدن خرس موجب کاهش جمعیت این گونه بویژه در جنوب کرمان شده است اما با افزایش آگاهی مردم شاهد رشد جمعیت این گونه کمیاب و در حال انقراض بوده‌ایم.

خرس سیاه آسیایی گونه در معرض انقراض در ایران است و فقط در سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان دیده می‌شود که در جنوب کرمان هم در مناطق زریاب، بحراسمان، مارز، قلعه گنج و کهنوج زیست می‌کند.

براساس اعلام مسئولان محیط زیست خرس حیوان مهاجمی نیست بنابراین پیش‌اخطار دادن از طریق سر و صدا موجب دوری این حیوان می‌شود و فقط در شرایط ناگهانی و شوکه شدن و در حالت دفاعی حمله می‌کند.

خرس با ایجاد دود، آتش و علایم هشدار دهنده به باغ وارد نمی شود و باید این کار را چند بار در روزهای متوالی تکرار کنند.

در توصیه ها برای مواجهه با خرس تاکید شده مردم در نزدیک شدن با خرس به هیچ وجه حالت تهاجمی نگیرند، با چوب به حیوان حمله نکنند، از حرکت بایستند یا بشینند تا خرس از آنها احساس ترس نکند چراکه تمام حملات به دلیل احساس ترس به وجود می‌آید.

کهنوج در ۳۳۰ کیلومتری جنوب مرکز استان کرمان قرار دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.