۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹
کد خبر: 919081

تازه دو سال از ورود سیمان به بورس کالا گذشته که برخی افراد به دنبال خروج این کالا از بازار سرمایه هستند. امروز اما وزیر اقتصاد، بورس را بستری شفاف دانست و رسما اعلام کرد که دولت برنامه‌ای برای خروج سیمان از بورس ندارد.

خاندوزی بحث سیمان را تمام کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، پس از حدود یک دهه بحث و گفت‌وگو درباره بورسی شدن سیمان که با وتو این طرح همراه می‌شد سرانجام خرداد ۱۴۰۰ این کالا به طور رسمی وارد بورس شد. موافقان بورسی شدن سیمان می‌گویند این موضوع به شفافیت قیمت و قطع رانت دلالان سیمان منجر شده است. در سوی مقابل برخی افراد نوسانات قیمت سیمان را ناشی از عرضه این کالا در بورس می‌دانند.

در روزهای اخیر مهرداد بذرپاش ـ وزیر راه و شهرسازی بیان کرد که یکی از علت‌های گرانی مصالح ساختمانی مانند فولاد و سیمان، ‌عرضه این محصولات در بورس کالا است. پیش از این هم برخی سازندگان بیان می‌کردند که سیمان در بورس به فروشندگان خرد نمی‌رسد؛ زیرا یکجا توسط سرمایه گذاران بزرگ خریداری می شود و آنها قیمت این محصولا را در انحصار خود دارند که باعث گرانی مسکن می‌شود.

موافقان بورسی شدن سیمان که عمدتا مسئولان و تحلیل‌گران بازارهای مالی هستند اما نظر دیگری دارند و می‌گویند سهم سیمان و فولاد در قیمت تمام شده‌ی ساختمان ناچیز است و عمده هزینه تمام شده مسکن به قیمت زمین، دستمزد، عوارض شهرداری، خدمات مهندسی و دیگر کالاهای مرتبط با صنعت ساختمان مربوط می‌شود.

تا قبل از ورود سیمان به بورس عنوان می‌شد که ۲۰ نفر بازار سیمان را در اختیار خود گرفته‌اند اما در حال حاضر همه‌ افراد می‌توانند به راحتی از بورس کالا سیمان مورد نیاز خود را خریداری کنند.

پس از حدود دو هفته بحث و گفت‌وگو درباره بورس سیمان، امروز وزیر اقتصاد گفته که سیمان باید همچنان در بورس عرضه شود، سید احسان خاندوزی بیان کرده است: با توجه به اینکه مساله بورس کالا به عنوان بستر شفاف نظام توزیع کالاهای اساسی یا کالاهای پایه انجام می‌شود و جزو دستاوردهایی است که ما در  پایان دهه‌های  ۸۰ و ۹۰ نسبت به عبور از مسیر پر از رانت و فسادی که پیش از آن وجود داشت به نظام بورس کالا منتقل شدیم دولت فعلا هیچ تصمیمی در این زمینه ندارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    0 0
    این وزراء با هم هماهنگ هم نیستند .یکی شون میگه سیمان باید از بورس خارج بشه ، اون یکی میگه نباید خارج بشه . یکی شون میگه بورس بد و تورم زا هست یکی شون میگه بورس خوب و عالی هست . یکی شون میگه نرخ خوراک پتروشیمی ها باید گران بشه یکی شون میگه نه باید ارزان بشه . اول با همدیگه سنگ ها تون را وا بکنید ، بحث ها تون را با دلیل انحام دهید و بعد تو رسانه ها بگید.
  • ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    0 0
    بیسوادی که بورس را نابود کرد.