رئیس جمهور امروز - هفتم مهرماه - به اصفهان سفر کرده و قرار است تا ساعتی دیگر با افتتاح واحد تصفیه گازوئیل که به به‌روزترین استانداردهای جهانی مجهز است، هوای پاک را برای مردم نصف جهان ارمغان آورد.

رونمایی از بروزترین استانداردهای جهانی در نصف جهان/ هوای پاک این‌بار از اصفهان می‌وزد

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سید ابراهیم رییسی، رئیس جمهور کشورمان صبح امروز - هفتم مهرماه - به منظور افتتاح چند پروژه و حضور در آیین افتتاحیه پنجمین دوره جایزه بین المللی مصطفی (ص) به استان اصفهان سفر کرد.

در گزارش زیر به جزئیات پروژه‌های مربوط به سفر رئیس‌جمهور به اصفهان پرداخته شده است.

پروژه انتقال آب از دریای عمان به استان اصفهان

بازدید از خط انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان و آغاز عملیات اجرایی فاز دوم این طرح، نخستین برنامه رئیس جمهور در استان اصفهان است.

هدف اصلی در این پروژه انتقال ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب از دریای عمان به استان اصفهان است. نرخ فرونشست زمین در استان اصفهان بسیار بالا است و مهمترین عامل این موضوع استفاده بی رویه از منابع آب زیرزمینی و خشکی زاینده رود است.

در فاز نخست این پروژه که تنها بخشی از برنامه جامع احیای زاینده رود است، ۷۰ میلیون مترمکعب آب در سال به استان اصفهان منتقل خواهد شد و وابستگی صنایع اصفهان به منابع زیرزمینی و زاینده‌رود از بین خواهد رفت.

به دلیل آدرس اشتباه برخی نمایندگان استان تصور می شود با اجرای این پروژه، صنعت در اصفهان توسعه خواهد یافت اما در کنار آن بر مشکلات زیست محیطی اصفهان افزوده می شود در حالی که در این پروژه شاهد قطع ید صنایع استان از منابع آب زیرزمینی و زاینده‌رود خواهیم بود.

پروژه انتقال آب دریای عمان تنها بخشی از بسته راهکارهای احیای زاینده رود و تأمین آب شرب است و دولت بر عملیاتی سازی دیگر طرح های مرتبط با انتقال آب و احیای زاینده رود که مورد تاکید رهبر انقلاب اسلامی نیز است، عزم جدی دارد.

بهره‌برداری رسمی از واحد تصفیه گازوییل (DHT) در پالایشگاه اصفهان

واحد تصفیه گازوییل از دیگر پروژه هایی است که امروز با حضور رییس‌جمهور در اصفهان بطور رسمی افتتاح می شود که از جمله دستاوردهای این پروژه می توان به تولید روزانه ۱۶ میلیون لیتر گازوییل و سوخت پاک مطابق با استاندارد یورو ۵، جلوگیری از انتشار ۳۰۰ تن گوگرد در روز در هوای کلانشهرهای کشور و کاهش گوگرد گازوییل تولیدی پالایشگاه به کمتر از ۱۰ppm اشاره کرد. ارزش مالی این طرح ۵۱۱ میلیون یورو است.

روابط عمومی هلدینگ پتروپالایش اصفهان در این باره اعلام کرده است: واحد محیط زیستی تصفیه گازوییل در جهت ارتقای کیفی محصولات و جداسازی گوگرد از گازوییل ایجاد شده است.

۱۵ هزار میلیارد ریال صرفه جویی در بخش پروژه و ارزآوری معادل ۱۸۰ هزار میلیارد ریالی از محل عدم النفع به ازای یک میلیون و ۲۵۰ هزار دلار از دیگر دستاوردهای های این پروژه است.

اشتغالزایی ۴۲ میلیون نفر ساعت بدون حادثه معادل یکهزار و ۲۰۰ نفر در روز و اضافه شدن ۳۰۰ تُن گوگرد به محصولات پالایشگاه با اجرای این طرح رخ خواهد داد.

این واحد صنعتی با هدف کاهش میزان گوگرد از ۱۰ هزار به ۱۰ PPM احداث شده و در زمان حاضر ظرفیت آن به ۱۲۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

در این طرح حدود ۱۴ هزار تُن نصب تجهیزات، یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر کابل‌کشی، ۹۵۰ هزار اینچ قطر لوله‌کشی و بیش از ۸۳ هزار متر مکعب بتن‌ریزی انجام شده است و روزانه ۳۶۰ تُن گوگرد از گازوییل جداسازی می شود.

همچنین ‌۹۰ درصد از تجهیزات طرح ملی تصفیه گازوییل توسط تولیدکنندگان داخلی تهیه شده است و با راه‌اندازی آن در پالایشگاه اصفهان روزانه ۱۰۰ هزار بشکه گازوییل یورو ۵ تولید می‌شود.

پروژه تصفیه گازوئیل یا گوگردزدایی از گازوییل شرکت پالایش نفت اصفهان با تولید گازوییل یورو ۵ بخش قابل توجهی از گوگرد منتشر شده در ذرات معلق آلودگی هوای کلان‌شهرهای بزرگ را از بین خواهد برد و در هوای پاک شهر و استان اصفهان و همه استان‌های وابسته به این شهر تأثیری بسزا خواهد داشت.

طرح بزرگ تصفیه گازوئیل با سرمایه‌گذاری ۶ هزار و ۷۸۴ میلیارد تومان و ۵۱۱ میلیون یورو در پالایشگاه اصفهان اجرا شده است و برآورد افزایش سودآوری آن ۲۶۳ میلیون دلار در سال پیش‌بینی می‌شود.

افتتاح فاز اول پروژه نیروگاه فولادمبارکه

همزمان با دومین سفر رییس جمهور و هیات دولت به استان اصفهان، واحد اول نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی سیکل ترکیبی فولاد مبارکه اصفهان به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات به بهره برداری می‌رسد، ظرفیت کلی این نیروگاه ۹۱۴ مگاوات است.

این پروژه از نیمه دوم اسفند سال ۱۴۰۰ آغاز شده و ظرف ۱۸ ماه آماده بهره برداری شده است. برای بهره برداری این پروژه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است و از جمله ویژگی های آن می توان به دارا بودن بالاترین استانداردهای موجود در نیروگاه ها، کاهش میزان مصرف گاز و آب مصرفی، بومی سازی بیش از ۷۰ درصد تجهیزات اشاره کرد. با بهره برداری از این پروژه برای ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی می شود.

نیروگاه فولاد مبارکه سومین واحد نیروگاهی خودتامین صنایع است که تا کنون به مرحله بهره برداری رسیده است و در مجموع وزارت نیرو عملیات احداث ۵۶۰۰ مگاوات نیروگاه صنایع را در دولت سیزدهم آغاز کرده است. دو واحد نیروگاهی صنایع هم پیش از این در سمنان به بهره برداری رسیده است.

بهره برداری از نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی و دیگر نیروگاه‌های خودتامین صنایع در راستای اجرای برنامه وزارت نیرو برای احداث نیروگاه جهت تولید ۱۰ هزار مگاوات برق توسط صنایع اجرا می‌شود، برنامه‌ای که به موجب ماده ۴ قانون رفع موانع تولید در دستور کار قرار گرفت تا بخش قابل توجهی از ناترازی در صنعت برق کشور را بر طرف کند.

حضور در پنجمین دوره جایزه بین المللی مصطفی (ص)

یکی دیگر از برنامه های مهم سفر رییس جمهور به اصفهان، حضور در مراسم افتتاحیه پنجمین دوره جایزه بین‌المللی مصطفی (ص) که به نوبل اسلامی در جهان مشهور است.

جایزه مصطفی(ص) با هدف شناسایی آثار برجسته دانشمندان جهان اسلام در توسعه علم و فناوری از اوایل دهه ۹۰ شروع بکار کرد و تاکنون چهار دوره آن در سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۶، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ برگزار شده است.

بیش از یکصد نفر از دانشمندان جهان اسلام از ۴۰ کشور در پنجمین رویداد جایزه علم و فناوری مصطفی(ص) شرکت می‌کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.