درگذشت امیر عفراتی (غفرانی) پهلوان نامی کشتی استان همدان، وداع تلخ با چهره ماندگاری بود که سال‌ها در عرصه‌های مختلف ورزشی درخشید و افتخارات ارزنده را از خود برجای گذاشت.

وداع تلخ جامعه کشتی با امیر عفراتی؛ خداحافظ پهلوان مهربان

به گزارش قدس آنلاین، «امیر عفراتی» که بعدها به "امیر غفرانی" تغییر شناسنامه داد، سال‌ها در حوزه کشتی و مدیریت ورزشی خدمات شایانی را ارایه داد.

وی متولد سال ۱۳۴۵، کارشناس ارشد رشته تربیت بدنی و عضو دانشگاه خواجه نصیر طوسی بود و عضویت در دوره نخست شورای شهر همدان، مربی تیم ملی کشتی آزاد در مسابقات جهانی ۹۲ تهران و نایب رئیس فدراسیون کشتی در دوره امیررضا خادم جزو سوابق مرحوم به شمار می‌رود.

قهرمان سنگین وزن که توانست در ترکیب تیم ملی کشتی آزاد کشورمان در جام‌جهانی کشتی آزاد در سال ١٩٩٢ روسیه به نشان طلا برسد.

در همین سال تیم ملی کشتی آزاد کشورمان به تازگی به مقام سومی المپیک دست یافته بود و باتوجه به استعفای کادر فنی، اوضاع خوبی نداشت.

با این وجود مرحوم عفراتی و سایر هم تیمی هایش در جام جهانی روسیه حضوری درخشان داشتند و با کسب عنوان قهرمانی، دست به کار بزرگی زدند.

عفراتی در این جام در حالیکه تیم ملی کشورمان تنها مقابل روسیه شکست خورده بود، توانست حریف روس خود را شکست بدهد تا تنها کشتی گیر بدون شکست تیم ملی لقب بگیرد.

یکی از مهمترین مبارزه‌های عفراتی در این مسابقات برتری مقابل "انگل" کشتی گیر آمریکایی دارنده مدال طلای المپیک بود.

عفراتی بعدها درباره حضورش در این مسابقات گفت: "یکی از مسایلی که من فکر می‌کنم نتایج جام جهانی ۹۲ خوب شد استفاده از جوانان جویای نام و قهرمانان کشور بود، زیرا تمامی بچه‌ها در آن روزها به دنبال مبارزه با یک قهرمان سرشناس می‌گشتند تا بر او پیروز شوند و خودی نشان دهند و همین مساله منجر بر این شد تا بچه‌ها خیلی خوب کشتی بگیرند."

قهرمانی با تیم گراد تهران و همچنین عنوان سومی همراه با صنایع و معادن همدان جزو افتخارات وی در حوزه باشگاهی به عنوان مدیر تیم بود.

اصغر گودرزی، علیرضا رضایی منش، علی‌محمد مالمیر، مهرداد سعدی‌نژاد و سعید کولیوند قهرمانان ارزنده و ملی پوشان سابق کشتی استان همدان جزو هم دوره‌های وی بودند.

برادران خادم، برادران اکبرنژاد، بهروز یاری، عباس جدیدی، محمدرضا کاویان، ایوب بنی نصرت، اسماعیل تاتاری، داوود قنبری، امیر توکلیان، ابراهیم مهربان، کاظم غلامی، رضا لایق و فلاح نیز نامدارانی هستند که به خوبی کشتی‌های ناب مرحوم عفراتی را به خاطر دارند.

شاگرد مرحوم داریوش میرابیان مربی کهنه کار تیم ملی، مرحوم محمد جباریان، فریدون رضایی و خانواده بزرگ برقعی‌ها دوستان قدیمی که سهم بسزایی در موفقیت‌های امیر عفراتی در دوره کشتی بودند.

مرحوم عفراتی در کسوت مدیریتی نیز کارنامه موفقی را در دوران نایب رئیسی فدراسیون کشتی با ریاست امیررضا خادم نصیب این استان کرد.

وی مدتی نیز به عنوان مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز منشا خدمات ارزشمند بود و با این حال همیشه دغدغه وضعیت کشتی استان همدان را داشت.

ارتقا دانش مربیان، تغییر در شیوه تمرین، پشتوانه‌سازی و به روز کردن اطلاعات مربیان همواره مورد نقد این پهلوان کشتی از وضعیت موجود در کشتی همدان بود و از اینکه موتور سازندگی در ورزش کشتی همدان رو به خاموشی است.

هشدارهای یک دهه قبل مرحوم عفراتی در خصوص مرگ خاموش کشتی استان همدان را هم اکنون شاهد هستیم و ای کاش قدر این گوهرهای ارزشمند کشتی را می‌دانستیم.

وداع تلخ جامعه کشتی با امیر عفراتی؛ خداحافظ پهلوان مهربان

مرحوم عفراتی ارتباط بسیار نزدیک با رسانه های ورزشی به ویژه خبرنگاران قدیمی همدان داشت و همیشه دغدغه های موجود در حوزه کشتی را با نقد منصفانه و حمایتی بازگو می‌کرد.

عفراتی یکی از مفاخر ماندگار ورزش استان همدان است

«سلیمان رحیمی» پیشکسوت ورزشی نویسان همدان با اشاره به خاطراتش همراه با امیر عفراتی می گوید: وی همیشه پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود و رسانه را یکی از ابزار مهم و تاثیرگذار در پیشرفت ورزش به خصوص کشتی می دانست.

وی بیان کرد: عفراتی یکی از مفاخر ماندگار ورزش استان همدان است و پیشرفت های او در جایگاه های مدیریتی کشور همواره مایه افتخار همدانی ها به شمار می رود.

رحیمی خاطرنشان کرد: خاطرات شیرینی را با امیر عفراتی در دوره های مختلف کشتی داشتم و فوت وی غم سنگینی را بر دوستدارنش تحمیل کرد.

یکی از گنجینه‌های طلایی کشتی کشور را دست دادیم

«مسعود مصطفی جوکار» نایب قهرمان المپیک کشتی ۲۰۰۴ آتن در خصوص شخصیت مرحوم عفراتی می‌گوید: امیر عفراتی نه تنها در ورزش کشتی بلکه در شخصیت اجتماعی نیز الگوی همگان بود.

نایب قهرمان المپیک: امیر عفراتی نه تنها در ورزش کشتی بلکه در شخصیت اجتماعی نیز الگوی همگان بود.

وی افزود: با مرحوم خاطرات زیادی دارم و همواره سعی داشت به قهرمانان کشتی علاوه بر تجربه‌های فنی، روحیه قهرمانی را انتقال بدهد.

وی اظهار داشت: نکات فنی او بارها گره گشای کشتی گیران بود و معتقدم یکی از گنجینه‌های طلایی کشتی کشور را دست دادیم.

عفراتی علاوه بر کشتی، در مدیریت نیز فردی موفق بود

«محمد سلطانی» مربی تیم ملی کشتی نوجوانان و قهرمان سابق جهان نیز می‌گوید: مرحوم عفراتی را از نزدیک می‌شناختم و سال‌ها با وی کار کردم و جز نیکی از وی چیزی به یاد ندارم.

وی ادامه داد: امیر عفراتی علاوه بر کشتی، در مدیریت نیز فردی موفق بود و سال‌ها در عرصه‌های مختلف کشور خدماتی ماندگار برجای گذاشت.

وی اضافه کرد: مشاوره‌های وی به قهرمانان کشتی به خصوص کشتی گیران استان همدان همواره کارگشا بود اگرچه خیلی زود از دنیای کشتی به مدیریت ورزشی رفت.

وداع تلخ جامعه کشتی با امیر عفراتی؛ خداحافظ پهلوان مهربان

عفراتی الگوی منحصر به فرد اخلاق و منش پهلوانی

سعید ابراهیمی نایب قهرمان جهانی ۲۰۰۷ باکو نیز از امیر عفراتی به عنوان الگوی منحصر به فرد اخلاق و منش پهلوانی نام برد و گفت: تا جایی که اطلاع دارم هیچ فردی از وی در دوران زندگی دلخور نشده چرا که همیشه با گشاده رویی برخورد داشت.

وی افزود: عفراتی چه در دوره مدیریت در کشتی، چه مربیگری و همچون مدیریت در عرصه‌های مختلف کشور کارنامه‌ای در خشان از خود به جا گذاشت.

گفتنی است؛ مرحوم امیر عفراتی ۲ ماه پیش برای خارج کردن توده مغزی در بیمارستانی در تهران تحت عمل جراحی قرار گرفت.

کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان نیز در پیامی درگذشت امیر عفراتی (غفرانی) از مدیران سابق ورزش کشور و پیشکسوت کشتی را تسلیت گفت.

باوجود درخواست پیشکسوتان کشتی مبنی بر خاکسپاری مرحوم عفراتی در همدان، اما این مراسم با تصمیم خانواده وی ظهر امروز شنبه در قطعه نام آوران بهشت زهرا تهران برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.