دانشیار گروه آموزشی روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دفاع مقدس سرمایه‌ای است که بازی سازان می‌توانند از آن استفاده کنند.

سرمایه فرهنگی دفاع مقدس پیش روی بازی سازان کودک

به گزارش قدس خراسان، پاتوق گفتگوی فعالان تربیتی بازی محور در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشهد با موضوع " ترویج فرهنگ مقاومت و مبارزه در تولید بازی و اسباب بازی کودکان آری یا خیر" برگزار شد. 

در این برنامه مدیرکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی عنوان کرد: این کانون با بقیه دستگاه‌های فعال در حوزه آموزش کودکان تفاوت‌هایی دارد. در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مشمول گذر زمان است و به همین دلیل با محوریت کتاب صورت می‌گیرد.  

ابراهیم زره ساز ادامه داد: ۶۵فعالیت در این کانون برمبنای کتاب تعریف شده است و در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با محوریت کتاب حوزه بازی و سرگرمی به مجموعه فعالیت‌هایمان اضافه شده است که از جمله این فعالیت‌ها بازی‌های خانوادگی است که والدین و کودکان در آن نقش دارند. 

وی افزود: اما پیرامون بحث تربیتی این پیشنهاد مطرح می‌شود تا از اقتباس استفاده شود و در حوزه سینما هنوز به مرحله‌ای که باید برسیم نرسیده‌ایم. دغدغه رهبری در حوزه سینما، سینمای مبتنی بر اقتباس است و به درستی تشخیص داده شده است. سینمای اقتباسی سینمای بهره‌برداری از کتاب و رمان است و پیشنهاد مشخص ما این است که با این محوریت در حوزه بازی و سرگرمی ورود پیدا کنیم.  

مدیرکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی به جایگاه مهم کتاب اشاره کرد و گفت: کتاب دوست خوب بچه‌ها است چه ایرادی دارد که بازی‌ها و سرگرمی‌های ما پیوست کتاب و قصه  داشته باشد تا موثرتر باشد. ما به لحاظ محتوای ملی و تاریخی در حوزه داستان و رمان نمونه کم نداریم و در زمینه دفاع مقدس تاریخ شفاهی بی نظیری را در اختیار داریم و می‌طلبد در این حوزه به صورت خلاقانه کار کرد. 

در ادامه این جلسه مدیر فرهنگی و فعالیت‌های داوطلبانه دانشگاه فردوسی مشهد با طرح سوالی عنوان کرد:آیا به جنگ برای کودک در بازی و مسائل مورد نیاز او باید بپردازیم یا خیر؟ چرا اصلا می‌گوییم جنگ؟ چه بخواهیم و چه نخواهیم جنگ ناپسند است و جنگ مورد پسند ما نیست.تعریف بازی و هر نوع فعالیتی برای کودک با عنوان جنگ مخالفم، وقتی سراغ کودک می‌آییم بایستی با همه ظرافت‌ها و لطافت‌ها و ویژگی‌ها و آمادگی‌ها و استعدادهای کودک به سراغ او برویم. 

سید محسن اصغری نکاح ادامه داد: جبهه معاند ما فرصت‌ها و زرنگی‌هایی دارد که ما خیلی از آن غافل هستیم ما در داشتن ذخیره ها، اهداف و آموزه‌های ارزشمند و انسان های شایسته و داشتن الگوها کاملا متفاوت از جبهه معاند هستیم.چگونه می‌شود که جبهه معارض ما همه کار انجام می‌دهد و با یک جلوه زیبا هرکسی می‌بیند متوجه عمق پیام آن نمی‌شود. 

وی به تعبیر کلمه صلح در منافع خصمانه اشاره و تاکید کرد: هر جایی که کلماتی مانند صلح به کار می‌رود دقیقا ذات آن مخالف واقعیت است. یعنی صلح برای اسرائیلی به کار می‌رود که بدترین جنایات جنگی را انجام می‌دهد و چگونه این کیاست و زرنگی اتفاق می‌افتد که می‌تواند تعبیری نابجا بدهد؟ 

کاربرد واژه در حوزه کودکان مهم است 

دانشیار گروه آموزشی روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد:  خیلی باید در مورد واژه‌هایی که به کار می‌بریم فکر کنیم، چون این واژه‌ها مهم هستند. هرکسی می‌خواهد یک آرمان و یک باور، روحیه را بپروراند باید در یک قالب مناسب آن را ارائه دهد. امروزه می‌بینیم که رنگین کمان به عنوان لطیف‌ترین پدیده‌های هستی و طبیعت در جهت غیر طبیعی‌ترین اهداف استفاده و نماد سازی می‌شود.  

اصغری نکاح خاطرنشان کرد: کودکان را نباید با واژه جنگ درگیر کنیم چون دین ما دین جنگ نیست، دین ما دینی است که با کودک لطیف ترین برخورد را دارد و حضور او را در جایی که خشونتی مانند ذبح یک حیوان  اتفاق می‌افتد منع می‌کند. اما آیا این صحبت‌ها به معنی این است که به دفاع مقدس نپردازیم و آیا ما باید فرزندانمان را برای دفاع از آرمان‌ها و انسانیت آماده نکنیم؟ 

مدیر فرهنگی و فعالیت‌های داوطلبانه دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: موافق این هستیم که مجموعه ای از فعالیت‌ها در قالب بازی، داستان، شعر، فیلم، نمایش و بازی با ظرافت و لطافت تربیتی ودینی تعریف شود که نتیجه آن روحیه جهادی باشد. باید پرسید روحیه جهادی را برای چه زمانی می‌خواهیم و باید گفت اصلا تکلیف کودک نیست که این روحیه را داشته باشد اما باید خصیصه‌ها در کودک پرورش پیدا کند تا در زمان خود یک فعالیت دفاعی مناسب انجام دهد که ایجاد این خصیصه‌ها باید متناسب با روحیه کودک باشد. 

مدل برداری از زندگی شهدا 

استاد روانشناسی تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد به سرمایه فرهنگی دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: چرا ما از آنچه داریم فراموش می کنیم و از الگویی مانند دفاع مقدس استفاده نمی‌کنیم. انسان‌هایی در این جریان داریم که فقط بخش سطحی زندگی آن ها را شناختیم و هنوز آن ها را درک نکرده‌ایم.  

وی در تشریح بحث خود افزود: سردار سلیمانی آیا بازی جنگی انجام داد که یک فرمانده جنگ شد؟ شهدای دفاع مقدس آیا بازی جنگی کردند که در عرصه جهاد اینگونه در زمانی که نیاز بود با درایت و تعهد در کوتاهترین مدت آماده شدند و این جانفشانی را کردند؟ بهترین کار ما این است که از زندگی شهدا مدل برداری کنیم و بیایم افرادی را برای جهاد در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی و سایر عرصه‌ها پرورش دهیم. باید پرسید چه شد که شهدای مدافع حرم خیلی زود متوجه جریان و اتفاقات پیرامون خود شدند و برای دفاع به کشور دیگر رفتند تا خلق حماسه کنند.  

اصغری نکاح خاطر نشان کرد: بسیاری از شهدایی که در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم از جمله شهید چمران در فضای دیگری در حال زندگی بودند و بعضی از آن‌ها بهترین شرایط زندگی را داشتند. دغدغه ما تربیت فرزندان جهادی است و برای این هدف باید مدل مخصوص به آن را طراحی و بازیابی کنیم. دفاع مقدس سرمایه‌ای است که بازی سازان می‌توانند از آن استفاده کنند. 

استاد روانشناسی تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: مسئولیت‌پذیری، شجاعت، ریسک پذیری، انسان دوستی و نوع دوستی به معنای واقعی، عشق و مهرورزی به دیگران، آشنایی با الگوها، عِرق و هویت ملی را اگر در کودکان پرورش دهیم و در کنار آن نگاه به پرورش والدین داشته باشیم در بزنگاه روحیه جهاد در افراد پدیدار می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.