معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: نگاه اوقاف در این حوزه و تقویت آن نگاهی ویژه برای آینده است. وقف‌هایی در حوزه‌های فرزندآوری، علم و فن آوری، کتاب و کتابخانه و مواردی از این دست وقف‌های تقریباً جدید است که در حوزه دانش بنیان‌ها از همراهی واقفین استقبال می‌کنیم.

نگاه اوقاف خراسان رضوی به حوزه دانش بنیان‌ها به عنوان وقف جدید

به گزارش قدس خراسان، حجت الاسلام والمسلمین محمد احمدزاده امروز یکشنبه در نشست خبری هفته وقف در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: با تصویب شورای عالی فرهنگی و تغییر زمان روز وقف از ۲۷ صفر به ۱۶ ربیع الاول مراسم نکوداشت این روز امسال ۱۰ مهر ماه همزمان با ۱۶ ربیع الاول برگزار خواهد شد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: وقف یکی از احکام پیشرفته و متعالی اسلام است که نحوه پرداختن به آن و نیز اجرای دقیق نیت واقف همواره در بیانات مقام معظم رهبری مورد تاکید بوده است.

وی ادامه داد: وقف چنانچه بخواهد جایگاه واقعی خودش را داشته باشد باید تشویق به آن نیز انجام شود اولین جایگاه تشویقی زبانی است که باید اتفاقات خوب آن برای مردم بیان شود. دومین موضوع تشویق عملی در مبحث وقف است که باید متولیان با امانتداری با مال وقف شده برخورد کنند و جامعه آثار آن را ببیند. چنانچه بخواهیم فرهنگ وقف در بین مردم گسترش پیدا کند همه دست اندرکاران باید خودشان را التزام بخشند به اجرای امینانه واقف.

احمدزاده افزود: در هفته وقف ۱۲ شهرستان همایش یاوران وقف را با هدف تجلیل از واقفین برگزار خواهند کرد که همایش پایانی و استانی آن در یکشنبه ۱۶ مهر در روز پایانی هفته وقف برگزار می‌شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: در طول سال گذشته ۱۷۵ میلیارد تومان اقدامات موقوفی در سطح استان انجام شده که صرف مساجد، حسینیه‌های مدارس، درمانگاه‌ها و سایر موارد شده است که رقمی در همین حدود نیز صرف توسعه موقوفات استان شده است.

آمارهایی از فعالیت‌های اوقاف

وی همچنین به آماری از فعالیت‌های انجام شده در حوزه وقف خراسان رضوی اشاره کرد و بیان کرد: در حوزه اهدای جهیزیه ۳۶۴ سری جهیزیه به نوعروسان نیازمند کمک اهدا شده است همچنین ۶۰ هزار بسته معیشتی به همراه ۴ هزار بسته نوشت افزار و نیز کمک به آزادسازی زندانیان جرایم غیر عمد نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته بوده است.

احمدزاده با اشاره به برپایی ۷۵ موکب در ایام اربعین و دهه آخر صفر، کمک به ۲۰۳ مسجد در استان گفت :۱۳۰ وقف جدید در سال گذشته در خراسان رضوی به ثبت رسیده است و ۳۵ هزار مترمربع پروژه عمرانی در موقوفات اجرایی شده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر ۵۲ نیروگاه خورشیدی با ۲۰۰۶ کیلووات ساعت ظرفیت تولید برق در استان ایجاد شده است که برق مورد نیاز ۱۶۸۵ منزل مسکونی در سال را با استفاده از این ظرفیت تولید می‌شود.

وی گفت: در هفته وقف تعدادی از پروژه‌های مرتبط با موقوفات به بهره برداری خواهد رسید که شامل نیروگاه برق خورشیدی و مجموعه‌های رفاهی در بقاع متبرکه و مساجد می‌شود.ضمن اینکه عملیات اجرایی ۴ پروژه در شهرستان‌های گناباد و سبزوار و همچنین منطقه ۳ مشهد کلنگ زنی خواهد شد.

رشد ۴۰ درصدی موقوفات با کمک امین موقوفات

احمدزاده با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۷۱ نفر امین موقوفات در استان داریم بیان کرد: با کمک این ۱۷۱ نفر رشد ۴۰ درصدی موقوفات را در یکسال گذشته شاهد بودیم. از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه وقف استان بروز رسانی اسناد مستأجران است که بالای ۹۰ درصد این اسناد بروز رسانی شده است. موضوع دیگری که سال گذشته انجام شده راه اندازی گشت حفاظت و مقابله با موقوفه خواری بوده است که در این راستا ۱۸۵ مورد رفع تصرف شامل ۱۱۰ هکتار زمین تعیین تکلیف شده اند. در موضوع نظارت بر درآمد موقوفات نیز ۲۵۳۹۶ مفاسا حساب برای بقاع و موقوفات صادر شده است که این اقدام برای ۱۰۰ درصد موقوفات انجام پذیرفته است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی همچنین در خصوص تعامل با صاحبان املاک در محدوده آبکوه مشهد گفت: اقدامات مد نظر برای تعامل در این خصوص پیش بینی شده است و مالکین از این بابت نگرانی نداشته باشند شهرداری نیز طبق تفاهمی که داریم مشکلی از این بابت ندارند و مالکین می‌توانند از تخفیف تا ۷۰ درصدی که برای آنها در نظر گرفتیم استفاده کنند.

وقف برای دانش بنیان‌ها

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جمال ایزدی، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی نیز در این نشست در خصوص تمایل واقفین به وقف‌های جدید بیان کرد: نگاه اوقاف در این حوزه و تقویت آن نگاهی ویژه برای آینده است. وقف‌هایی در حوزه‌های فرزندآوری، علم و فن آوری، کتاب و کتابخانه و مواردی از این دست وقف‌های تقریباً جدید است که ما در این حوزه و همچنین حوزه دانش بنیان‌ها از همراهی واقفین استقبال می‌کنیم هرچند که چند طرح از جمله بحث آب شیرین کن‌ها برای روستاها و برق خورشیدی نیز در همین راستا بوده است.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.