اولین هفته‌ی مهرماه را در شرایطی پشت‌ سر گذاشته ایم که هنوز تعدادی از کلاس‌های درس در مقطع ابتدایی خصوصا در حاشیه برخی شهر ها معلم ندارند و دانش‌آموزان باید تا نیمه‌های مهر برای روشن شدن تکلیف این کلاس ها منتظر بمانند.

 دانش‌آموزان حاضر معلم‌ها غایب‌!

لیلا شرفی - خبرنگار تحریریه جوان قدس : هنوز کلاس فرزند ما تشکیل نشده . این جمله را این روزها زیاد از دوستان و آشنایان می شنویم . سرگردانی دانش آموزانی که به دلیل کمبود معلم هنوز نتوانسته اند سال تحصیلی را رسما شروع کنند . رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش با بیان این نکته که ظرفیت های آزمون استخدامی آموزش و پرورش در سال گذشته تکمیل نشده است گفت با این وجود  کمبود معلم مساله ای طبیعی می باشد و سال‌های گذشته نیز با شروع سال تحصیلی مشکلات این چنینی را تجربه کرده ایم .

این در حالی است که کاظمی معاون وزیر آموزش و پرورش در تیرماه سال جاری با تاکید بر افزایش 4 میلیونی جمعیت دانش آموزان طی پنج سال اخیر ،مشکل کمبود معلم را یادآور شد و اذعان داشت این مشکل با اضافه شدن پذیرفته شدگان ازمون استخدامی دبیری و اموزگاری سال 1402 به چرخه آموزشی کشور جبران خواهد شد.

امسال کلاس بدون معلم نخواهیم داشت

وعده ای دلگرم کننده از زبان وزیر سابق آموزش  و پرورش در سال 1401 که با سپری شدن یک ماهه‌ی کلاس های درس بدون معلم در مشهد خصوصا در حاشیه شهر از رونق افتاد و همکاری مجدد بازنشستگان و جذب دانشجو و سرباز معلم ها هنوز  درد کمبود 5000 معلم را کاملا درمان نکرده است و احتمالا باید سال‌های تحصیلی بیشتری را با مشکل کلاس های بدون معلم آغاز کرد ، چرا که بنا بر توضیحات معاون حقوقی آموزش و پرورش در مجلس ، 5 استان کشور از جمله سیستان و بلوچستان ، اصفهان ، خراسان رضوی ، تهران و خوزستان با مشکل کمبود معلم مواجه هستند و باید با سناریو متفاوت برای این مشکل چاره اندیشی کرد .

البته همان طور که گفته شد کمبود معلم مشکلی است که سال‌هاست آموزش  و پرورش با آن مواجه است ، با این حال به نظر می‌رسد به علت توسعه هنرستان‌ها ، موج بازنشستگی پس از رتبه بندی و توجه به جنسیت معلمان در مدارس ابتدایی و متوسطه اول نیاز به معلم و آموزگار بیش از پیش به نظر می‌رسد.

محمدحسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی سال گذشته با اشاره به اینکه آماری که از سوی آموزش و پرورش برای موضوع کمبود معلم ارائه می‌شود متفاوت از آن چیزی که است که ما در واقعیت می‌بینیم ، گفت: کمبود معلم در آموزش  و پرورش از ۲۳۰ تا ۲۶۰ هزار نفر است.

در چنین شرایطی تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان به مجموعه نظام آموزشی به میزانی نیست که این کمبود را جبران کند. حسین خنیفر رئیس پیشین دانشگاه فرهنگیان اواخر سال ۱۴۰۰ گفته بود با احتساب معلمین ماده ۲۸ و تمامی فارغ التحصیلان سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ حدود صد هزار نفر به بدنه نظام آموزشی متصل خواهند شد.

وزارت آموزش و پرورش در کمترین حالت به بیش از سیصد هزار معلم جدید نیاز دارد ، این در حالی است که فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان هر ساله بیش از یکصد هزار نفر نمی‌شوند. از این رو جذب معلم از طریق آزمون استخدامی همواره یکی از راه‌های جذب نیرو برای آموزش و پرورش بوده است.

با این وجود تعداد پذیرفته‌شدگان در آزمون استخدامی هم چندان بالا نیست. در آزمون روز جمعه ۸ اردیبهشت که ۵۳۴ هزار و ۴۴۵ نفر برای شرکت در آن ثبت‌نام کرده بودند ، تنها ۲۸ هزار نفر پذیرفته خواهند شد.

این عدد شامل ۲۴ هزار و ۶۹۴ آموزگار ابتدایی، ۲۳۳۲ آموزگار استثنایی و ۹۹۲ آموزگار ویژه مناطق عشایری و مرزی است. تفاوت این دو عدد به تنهایی نشان می‌دهد حجم نیازمندی وزارت آموزش  و پرورش تا چه حد زیاد است و یک آزمون استخدامی چقدر می‌تواند این نیاز را برطرف کند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در حاشیه اجلاس مدیران و رؤسای مناطق و نواحی آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی برای جذب ۲۸ هزار آموزگار دوره ابتدایی، گفت: به زودی آزمون استخدامی دیگری برای جذب معلمان متوسطه اول و دوم و فنی و حرفه‌ای و کاردانش برگزار می شود که در این آزمون نیز ۲۸ هزار معلم جذب خواهند شد.

 از کلاس های بدون معلم در شروع سال تحصیلی جدید آمار دقیقی ارائه نشده است اما صحرایی با بیان اینکه بزودی نیروهای جدید به بدنه آموزشی کشور اضافه میکنیم ، قول داد از نیمه دوم مهر معلم های هر مقطع به کلاس درس می‌رسند و شاهد اداره کلاس توسط والدین و کادر اداری مدرسه نخواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.