شبکه «سی ان ان» گزارش کرد که رئیس برکنار شده مجلس نمایندگان آمریکا گفته دیگر وارد رقابت‌ها برای پست ریاست مجلس نمایندگان نمی‌شود و این اقدام مجلس نمایندگان را در هرج و مرج بیشتری فرو می‌برد.

هرج و مرج در مجلس نمایندگان آمریکا پس از برکناری مک‌کارتی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، شبکه آمریکایی «سی ان ان» گزارش کرد که «کوین مک کارتی» پس از برکناری از سمت خود بعنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفته است که دیگر مجدداً برای ریاست مجلس نمایندگان آمریکا وارد رقابت نخواهد شد و چنین اقدامی جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان را تهدید می‌کند تا در هرج و مرج و آشفتگی بیشتری فرو روند.

در این گزارش آمده است که رأی‌گیری برای برکناری مک‌کارتی و تصمیم وی برای عدم مشارکت مجدد برای ریاست مجلس نمایندگان آمریکا بار دیگر نمایانگر تشدید تنش‌ها برای کنفرانس جمهوری‌خواهانمجلس نمایندگان آمریکا است که غرق در درگیری‌ها و اختلافات داخلی است.

سی ان ان ادامه داد که برکناری رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا درست در روزهایی صورت گرفته است که مک‌کارتی با موفقیت تلاش‌های دقیقه نودی دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برای جلوگیری از تعطیلی دولت فدرال را مهندسی کرد.

طبق این گزارش، پیش از این هیچ‌یک از رؤسای مجلس نمایندگان آمریکا تاکنون از طریق تصویب قطعنامه برکناری، از سمت خود خلع نشده بودند.

مک کارتی شب گذشته پس از برکناری در یک کنفرانس خبری گفت: «من برای برگزیدن مدیریت به جای شکایت پشیمان نیستم. این مسئولیت من بوده است. شغل من بوده است. من از مذاکره پشیمان نیستم.دولت من برای یافتن توافق و مصالحه طراحی شده است».

درست پس از پایان رأی‌گیری برای برکناری مک‌کارتی، «پاتریک مک‌هنری» یکی ازمتحدان ارشد مک‌کاری بعنوان رئیس موقت مجلس نمایندگان آمریکا معرفی شد و مجلس نمایندگان آمریکا تعطیل شد تا جمهوری‌خواه یک راه برای ادامه کار پیدا کنند.

تلاش برای برکناری مک‌کارتی به رهبری «مت گاتز» نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان بعنوان بخشی از ادامه تلاش جمهوری‌خواهان تندرو برای شورش و مقاومت در مقابل مک‌کارتی صورت گرفت.

مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۱۶ رأی موافق از جمله رأی هشت جمهوری‌خواه در مقابل ۲۱۰ رأی مخالف به برکناری مک کارتی از ریاست مجلس نمایندگان آمریکا رأی دادند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مک‌کارتی روز شنبه هفته جاری برای جلوگیری از تعطیلی دولت فدرال به توافقی با دموکرات‌ها دست یافت که خشم برخی جمهوری‌خواهان را برانگیخت و گاتز را بر آن داشت که طرح برکناری مک‌کارتی را دوشنبه شب به وقت محلی به جریان درآورد.

برخی از جمهوری‌خواهان کنگره واکنش منفی به این رویداد نشان دادند به طوریکه «تام کول» متحد جمهوری‌خواه مک‌کارتی گفت: «هیچ‌کس از جمله تمامی آن‌هایی که به تخلیه رأی دادند، نمی‌داند پس از این چه اتفاقی خواهد افتاد. آن‌ها هیچ ایده عملی و هیچ برنامه‌ای ندارند. آنها در این نقطه از زمان هیچ جایگزینی ندارند. بنابراین فقط یک رأی به هرج و مرج بود».

رئیس موقت مجلس نمایندگان دستور تخلیه دفتر پلوسی را داد

 «نانسی پلوسی» رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا شب گذشته (سه‌شنبه) اعلام کرد که پاتریک مک هنری از ایالت «کارولینای شمالی» که پس از مک کارتی به عنوان رئیس موقت مجلس نمایندگان آمریکا معرفی شده است به او دستور داده تادفترش در ساختمان کنگره را تخلیه کند.

با این‌حال پلوسی گفته است که دفتر وی در ساختمان اداری «کنون هاوس» (قدیمی‌ترین ساختمان اداری کنگره) همچنان فعال خواهد بود.

طبق این گزارش، ایمیلی از دفتر مک‌هنری به دفتر پلوسی در حدود ساعت ۱۸:۰۰ سه‌شنبه به وقت محلی ارسال شده است که در آن آمده است: «در حال تخصیص مجدد دفتر H-۱۳۲ برای استفاده دفتر رئیس مجلس نمایندگان. لطفاً فردا این مکان را تخلیه کنید».

پلوسی با اشاره به اینکه در واشنگتن حضور ندارد تا دفتر خود را در کنگره تخلیه کند، گفت: «متأسفانه، چون من در کالیفرنیا هستم تا برای از دست دادن دوست عزیزم دایان فاینستاین ادای احترام کنم، در حال حاضر نمی‌توانم وسایلم را بردارم».

شبکه بی بی سی در خصوص انتخاب مک‌ هنری بعنوان رئیس موقت مجلس نمایندگان آمریکا نوشت که هنوز مشخص نیست که آیا او اختیار تام دارد یا تنها موظف به انجام امور اداری و نظارت بر انتخابات تازه داخلی است و همچنین در مقررات آمریکا مشخص نشده است که رئیس موقت تا چه زمانی می‌تواند در این سمت باقی بماند و زمان برگزاری انتخابات جدید نیز مشخص نیست.

گاتز دوشنبه شب از مک‌کارتی خواسته بود در زمینه توافق با دموکرات‌ها و کاخ سفید برای تصویب بودجه موقت ۴۵ روزه شفاف‌سازی کند. بودجه موقت دولت فدرال، شنبه هفته جاری در دقیقه ۹۰ و علی‌رغم مخالفت ۹۰ نماینده جمهوری‌خواه تصویب شد.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پس از رئیس‌جمهور و معاونش، بلندپایه‌ترین مقام سیاسی ایالات متحده محسوب می‌شود که در صورت مرگ هر از مقام‌های ریاست‌جمهوری و معاونش، بعنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده منصوب خواهد شد.

مک‌کارتی در ژانویه سال گذشته پس از ۱۵ دور رأی‌گیری موفق شد بعنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۲۱ نماینده جمهوری‌خواه و ۲۱۲ نماینده دموکرات منصوب شود و در آن زمان با ایجاد تغییراتی در آیین‌نامه داخلی مجلس نمایندگان، قانونی را به وجود آورد تا به درخواست حتی یک نماینده، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا استیضاح شود و گاتز از این تبصره برای رأی‌گیری و برکناری مک‌کارتی استفاده کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.