۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۷
کد خبر: 922001

اضطراب یکی از شایع‌ترین اختلال هاست که از هر ۴ نفر یک نفر را درگیر کرده است. اضطراب انواع مختلفی دارد و افراد آن را به شکل‌های مختلفی تجربه می‌کنند.

اضطراب یک اختلال نوروتیک است

خانم کاظمیان طرهان؛ روانشناس گفت: اضطراب متاسفانه در سبک زندگی امروز رواج پیدا کرده است. زمانی که فرد در حالت استرس شدید قرار می گیرد هر چند که فرد با ثباتی باشد ممکن است به اختلالات روانی موقت درگیر شود.  

این روانشناس افزود: بین اضطراب و استرس تفاوت‌هایی وجود دارد. در استرس معمولا منبع آن مشخص است مثلا فرد برای امتحان ریاضی فردا استرس دارد، ولی در اضطراب منبع آن مشخص نیست و فرد در مورد همه چی نگرانی دارد.  

وی ادامه داد: علائم جسمی مانند تپش قلب؛ دردهای عضلانی؛ تنفس نامنظم؛ تعریق زیاد از علائم بیماری اضطراب هستند که یک نوع اختلال روانی می‌باشد. تعداد زیادی از این افراد اطلاعات کافی در مورد بیماری خود ندارند و ممکن است هیچگاه موفق به درمان بیماری اضطراب خود نشوند. لازم است علائم اختلالات بیماری روانی را از طریق مختلف به افراد جامعه آموزش دهند تا افراد بهتر و راحت‌تر برای درمان خود اقدام کنند.

 دو نوع استرس داریم

وی گفت: استرس شیرین: این استرس مثل موتور حرکتی کار می کند که باعث فعال شدن فرد برای انجام کاری می‌شود مثلا من استرس مصاحبه کاری ام را دارم و از قبل برای آن تمرین می‌کنم و خودم را آماده می‌کنم.  

استرس تلخ: در این نوع استرس فرد منفعل می‌شود یعنی استرس به حدی شدید است که فرد تصمیم می‌گیرد هیچ کاری نکند!  

اضطراب را با چه علائمی تجربه می‌کنیم؟

خانم کاظمیان طرهان گفت: اضطراب فراگیر یک نگرانی شدید درباره‌ی چندین رویداد یا فعالیت در اکثر روزها، در طول یک دوره‌ی حداقل ۶ ماهه است که کنترل کردن این اضطراب سخت است و معمولا خود را به شکل گرفتگی عضلات، تحریک پذیری، دشواری خواب و بی قراری، خستگی، عصبانیت، زود رنجی و عدم تمرکز نشان می‌دهد.

وی مطرح کرد: فرد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر در مورد همه چیز استرس و نگرانی دارد حتی در مورد فعالیت‌های روزمره ساده. معمولا در افکارشان اغراق دارند به اصطلاح از کاه کوه می‌سازند و درمورد آن نگران می‌شوند. مثلا اگر به کسی تماس بگیرند و جواب ندهد فکر میکنند حتما اتفاق بدی افتاده و حالشان بد می‌شود.

خانم کاظمیان طرهان افزود : این افراد معمولا امتناع از یادگیری دارند و از یادگیری فعالیت‌های پیچیده سرباز می‌زنند و همچنین گیجی حرکتی دارند مثلا غذا می خورد، اما نمی‌داند خوشمزه است با بدمزه. این افراد پویا نیستند و معمولا کارهای نیمه تمام زیادی دارند. فرق بین اضطراب فراگیر با اضطراب نرمال در این است که نگرانی این اضطراب به گونه‌ای است که باعث نقص در عملکرد می‌شود.

درمان اختلال اضطراب فراگیر:

به گفته وی خوشبختانه بیشتر بیماران درمان پذیر هستند. درمان‌ها شامل روان درمانی و دارو درمانی است و بسته به شدت ان می‌توان فقط با روان درمانی هم نشانه‌های ان را کنترل کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.