۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷
کد خبر: 922796

اگر در اینترنت ندیده بودید، لابد ۱۰ یا ۱۲ روز پیش در رسانه‌ها دیدید و شنیدید که سکه‌های ۲۵ تومانی، در آگهی‌های مختلفی که اینجا و آنجا دیده می‌شود، حدود ۵میلیون قیمت‌گذاری شده‌اند!

اسکناس‌های گاف‌دار

حالا هم خبر و مطلب تازه‌ای منتشر شده که بعد از سکه‌بازان، اسکناس‌بازها دارند بازار خرید و فروش اسکناس‌های کلکسیونی را داغ می‌کنند. آدم می‌ماند که ماجرا چیست؟ خیلی‌ها هم البته هستند که به جای پرسیدن این سؤال‌ها، بلافاصله به فکر پولدار شدن یک‌شبه می‌افتند. رؤیای اینکه بتوانند یک سامسونت پر از ۲هزار تومانی را چند میلیارد بفروشند و بارشان را ببندند؟
درباره سکه‌های ۲۵ تومانی، خبرگزاری‌ها نوشته بودند: «۲۵ تومانی‌ها بخشی از ماجراجویی اخیر خود را از صدقه‌سر شایعه‌های منتشر شده در فضای مجازی دارند. می‌گویند در ساخت و ضرب سکه قدیمی هم از نیکل استفاده شده که تازه حالا به ارزش واقعی آن آگاه شده‌ایم! هر تن نیکل در حال حاضر حدود ۲۳ هزار و ۵۰۰ دلار فروخته می‌شود که به پول ما معادل یک میلیارد و ۲۵۲ میلیون تومان ارزش دارد».
سکه ۲۵ تومانی که تا سال ۱۳۸۵ ضربش متوقف شد، اگر تمام نیکل باشد ۵/۵ گرم وزن دارد. یعنی ۱۸۲هزارتایش را که پیدا و جمع کنیم، وزنشان می‌شود یک تن و یک میلیارد و ۲۵۲ میلیون تومان قیمت دارد! 
ماجرای اسکناس‌ها اما چیز دیگری است. تا حالا اصطلاح error banknote یا اسکناس ارور را شنیده‌اید؟ «ایسنا» دیروز در گزارشی نوشت: «این روزها بعید نیست که توجه‌تان به یک‌سری از آگهی‌ها یا محتواهای تولیدی با عنوان «اسکناس ارور» جلب شده باشد. اما اسکناس ارور چیست و چرا مهم است؟»
گاهی به دلیل مشکلات فنی در فرایند چاپ یا برش اسکناس، اشکالی به وجود می‌آید که لابد از چشم ناظران پنهان می‌ماند. گوشه‌ای از کاغذ حین رفتن زیر دستگاه چاپ تا می‌خورد، شماره سریال یک روی اسکناس با شماره پشت آن متفاوت از کار در می‌آید و... هزار جور مشکل دیگر. خبرنگار ایسنا سراغ اسکناس فروش‌ها رفته است: «برای پیدا کردن جواب چند سؤال درباره این نوع اسکناس‌ها به چهارراه استانبول تهران- تقاطع خیابان‌های جمهوری و فردوسی- رفتم... مرتضی که ۲۰ سال است در خرید و فروش اسکناس سابقه کار دارد می‌گوید ۱۰۰ مدل ارور وجود دارد و بعد هم اسکناسی را نشان می‌دهد که روی دو شماره سریال درج شده بر آن، تفاوت‌هایی در ارقام وجود داشت ... مرتضی معتقد است هرچه ارور اسکناس جالب‌تر و بیشتر، ارزش بیشتر و مشتری بهتری دارد». 
اسکناس ارور در همه کشورها وجود دارد و اغلب نظام بانکی برای جمع‌آوری آن‌ها از بازار هزینه و برای جلوگیری از توزیع بیشتر میان مردم، آن‌ها را خریداری می‌کند.
اسکناس فروش‌ها می‌گویند آگهی‌های اینترنتی اسکناس ارور «رؤیای یک‌شبه پولدار شدن» است... اسکناس ارور مانند وسوسه زیر خاکی است... کسی که آن را پیدا کند تا آخر عمرش در فکر پیدا کردن کوزه‌ای عتیقه و پولدار شدن یک‌شبه است!  شما که اهل رؤیای یک‌شبه میلیاردر شدن نیستید اما اگر حتی برای کنجکاوی هوای خریدن چنین اسکناس‌هایی به سرتان زد مراقب باشید همین اسکناس‌های گاف‌دار هم مدل تقلبی دارد و بعضی ممکن است اسکناس را دستکاری کرده و مثلاً ۱۰ هزارتومانی را به یک میلیون تومان به شما قالب کنند. 

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.