چندی پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ به‌جای یارانه نقدی منتشر شد اما هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی گفت: «تا مهرماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد.

آخرین خبرها از یارانه نقدی / آیا یارانه نقدی افزایش خواهد یافت؟

افسانه پدرامی فر- خبرنگار تحریریه جوان قدس:یارانه نقدی کمک معیشتی مرحله ۱۵۲ مربوط به مهرماه ۱۴۰۲، بیستم مهر به حساب کلیه سرپرستان خانوار مشمول دریافت یارانه نقدی در سراسر کشور واریز و از ساعت ۲۴ روز پنجشنبه 20 مهر ماه قابل برداشت است.

یکی از دغدغه های اصلی دولت از زمانی که ارز ترجیحی حذف شد تمرکز بر روی سبد غذایی مردم بوده است تا فشار کمتری به مردم به خصوص دهک های پایین جامعه وارد شود. دولت سعی کرد تا از طریق یارانه ها سبد غذایی مورد نیاز مردم را در حد قابل قبولی تامین کند. بر این اساس طرح کالابرگ الکترونیکی را اجرا کرد. این طرح برای همه یارانه‌بگیران اعتبار کالابرگ الکترونیکی یک ماه زودتر از یارانه نقدی شارژ می‌شود که افراد می‌توانند با کارت بانکی سرپرست خانوار ۱۱ قلم کالای مورد نظر شامل مرغ، تخم‌مرغ، گوشت منجمد، قند و شکر، روغن، ماست، شیر، پنیر، ماکارونی و حبوبات را خریداری کنند. این اقدام دولت به منظور افزایش کمک به دهک های پایین جامعه انجام شده است.

چندی پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ به‌جای یارانه نقدی منتشر شد اما هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی گفت: «تا مهرماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی مهرماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد.»

بر این اساس، در صورتی که سرپرستان خانوار جزء دهک‌های اول تا سوم هستند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و اگر جزء دهک‌های چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز خواهد شد. اما طبق پیش‌بینی‌ها قرار است رقم یارانه جدید در سال آینده 10 درصد افزایش داشته باشد.

در صورتی که سرپرستان خانوار پیش از این نسبت به دریافت تسهیلات قرض الحسنه ۱۰ میلیون ریالی دوم کرونا اقدام نموده‌اند و یا تسهیلات اعزام به عتبات عالیات (اربعین) را دریافت کرده‌اند، اقساط این تسهیلات از مبلغ واریزی به حساب آنان کسر خواهد شد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مردادماه از آغاز مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی خبر داد. بر این اساس اگر خانوارها ۵۰ درصد مبلغ یارانه مرداد 1402 خود را صرف خرید کالابرگ کنند، ۱۲۰ هزار تومان اعتبار اضافه به‌ازای هر عضو خانواده در حساب سرپرست خانوار شارژ می‌شود و کل یارانه کمک معیشتی هر فرد به ۵۲۰ هزار تومان در ماه افزایش خواهد یافت. این طرح اکنون برای دهک‌های اول تا سوم اجرا می‌شود.

چنانچه سرپرستان خانوار از کالابرگ الکترونیکی استفاده نکرده باشند رقم کامل یارانه برای ایشان قابل برداشت است و در صورت استفاده به همان میزان از یارانه خانوار کسر شده و باقی مانده مبلغ به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

این نوع یارانه دادن خنده‌دار است!

با این حال برخی کارشناسان و مسئولان نسبت به پرداخت یارانه بصورت نقدی مخالف هستند و آن را تورم‌زا می‌دانند؛ در این راستا، مخالف مرتضی افقه، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین با تاکید بر اینکه با تاکید بر اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد 6 دهک درآمدی در ایران دچار فقر هستند، گفت: «این بدان معنی است که بیش از نیمی از جمعیت ایران فقیر تلقی می‌شوند. از این 6 دهک البته 3 دهک در فقر مطلق و بسیار ناگواری به سر می‌برند. دولت لازم است تمام حمایت خود را از دهک‌های کم‌درآمد و متوسط در حوزه غذا و معیشت متمرکز کند و بی‌تردید پرداخت یارانه نقدی به این صورت طرح خنده‌داری بیش نیست؛ اما حالا با پرداخت پول نقدی که ارزش واقعی آن هر روز بیشتر از گذشته آب می‌رود، مدعی حمایت از طبقات فقیر است.»

قطع یارانه نقدی این سه دهک

علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی با استناد به نظرات کارشناسان معتقد است که باید یارانه ۳ دهک بالا (دهک‌های 8، 9 و 10) حذف شود و صرفه‌جویی از این تغییر سیاست، به ۳ دهک پایین (دهک‌های 1، 2 و 3) اختصاص یابد. وی دلیل این گفته را، مهاجرت و جابه‌جایی بین دهک‌ها عنوان می‌کند که برای منطقی کردن عدالت در توزیع یارانه باید داده‌ها هر 6 ماه یک‌بار به روزرسانی شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.