۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
کد خبر: 923085

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به اینکه ۱۴ هزار حکم قطعی اجرا نشده تا سال ۱۴۰۰ در یکسال اخیر با تلاش ما به ۷ هزار مورد کاهش یافته گفت: تنها در سال گذشته بیش از ۱۱ هزار حکم در حوزه زمین‌خواری، قلع و قمع ابنیه بدون مجوز و تغییر غیر قانونی کاربری اراضی صادر شده است.

دلیل اجرا نشده ۷ هزار حکم در ارتباط با زمین‌خواری و تغییر کاربری اراضی

قدس آنلاین: سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به عملیات طوفان الاقصی مقاومت فلسطین و تبریک موفقیتهای بدست آمده برای رزمندگان این مقاومت، گفت: دولت جعلی اسرائیل که در ابتدا فتح نیل تا فرات در سر می پروراند و ارتش کشور های عربی را در فاصله چند روز زمین گیر می کرد، امروز به همت جوانان تنها طی چند ساعت زمین گیر شد.  

وی با بیان اینکه جای بسی نگرانی است که مجامع به اصلاح حقوق بشری غربی که بر چشم بستن بر جنایت های برای دفاع از حیثت یک رژیم تروریست وارد میدان شده‌اند، افزود: ژست مظلوم نمایی صهیونیست‌های بی‌آبرو از جمله مضحکه های جهان امروز است؛ کسانی که همواره راهبرد مشت آهنین و خونبار را پیگیری کرده‌اند. رژیم منحوس صهیونیستی که وجودش مایه شرم و ناامنی و فساد در همه عالم شده است امروز با عملیات طوفانی فلسطینی ها زمین‌گیر شد.

ستایشی تأکید کرد: آرمان قدس و رهایی آن از چنگال اشغالگران زنده است و نسل جدید و نوشکفته فلسطینی بیش از گذشته راه مقاومت و ایستادگی را زنده نگه داشته و قدس شریف به زودی به جهان اسلام بازخواهد گشت.

هنوز حکمی برای مهاجم سفارت آذربایجان صادر نشده

سخنگوی دستگاه قضا درباره برخی خبرهای غیر رسمی منابع رسانه‌ای آذربایجانی درباره صدور حکم اعدام برای مهاجم به سفارت این کشور در تهران هم گفت: پرونده این فرد که اقدام به قتل عمد کارمند سفارت آذربایجان هم کرده به دادگاه ارسال شده و در مرحیه تشریفات رسیدگی است و هنوز جلسه دادگاه وی برگزار نشده، بالطبع حکمی هم برای وی صادر نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در پرونده فرزندان حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مصدق، ابهامات درباره شخص معاون اول قوه قضاییه برطرف شده است، گفت: همانطور که قبلاً اعلام شد فقط دو فرزند ایشان در پرونده مطرح هستند و پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و به محض اینکه در انطباق مقررات، اقتضای اطلاع‌رسانی وجود داشته باشد در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ستایشی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره دلایل اجرا نشده ۷ هزار حکم قطعی در حوزه مبارزه با زمین خواری، و تغییر کاربری اراضی و تدابیر این قوه برای کم کردن این آمار نیز با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۴ هزار رأی قطعی اجرا نشده از سال‌های گذشته در مورد تغییر کاربری اراضی زراعی وجود داشت که با اقدامات دادستان‌ها در سراسر کشور، همکاران قضایی ذی‌ربط و همچنین سازمان امور اراضی کشور این میزان به حدود هفت هزار رأی کاهش پیدا کرده است، اظهار داشت: دلایل متعددی برای تراکم ارای اجرا نشده در این حوزه وجود دارد.

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: مهم‌ترین دلایل در تاخیر اجرای آراء در حوزه اراضی عدم پیگیری موثر نمایندگان حقوقی دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط است همچنین فراهم نبودن تجهیزات و ادوات مورد نیاز به منظور قلع و قمع مستحدثات و وجود سکنه بی‌بضاعت در این مناطق است و تقاضای تاخیر اجرای حکم از ناحیه مراجع قانونی از جمله شوراهای تأمین استان‌ها است.

11 هزار حکم قلع و قمع و رفع تصرف در سال گذشته صادر کردیم

وی با اشاره به اینکه  در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۱ هزار مورد حکم قلع و قمع بنا و مستحدثات در اجرای قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات داشتیم که بیانگر اهتمام دستگاه قضا و ریاست ان به اجرای مطالبات رهبری است، اضافه کرد: در این حوزه مهم‌ترین راهکار پیشگیری و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز حسب تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات است. این موضوع از وظایف ماموران جهاد کشاورزی و سازمان امور اراضی است. اگر در مورد این اراضی سند صادر شود قطعاً از تعرض آنها جلوگیری می‌شوند.

صدور اسناد رسمی جلوی بسیاری از تخلفات را خواهد گرفت

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به نقش و اهمیت  قانون جامع حدنگار در برخورد با تخلفات در این موضوع، گفت: ما اعتقادمان این است که  اگر وضعیت اراضی و املاک کشور به سمت تثبیت و رسمی شدن برود از بسیاری تخلفات بویژه تغییر کاربری غیر قانونی اراضی جلوگیری می‌شود.

وی با یادآوری اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در اجرای قانون جامع حدنگار تکالیفی دارد و باید پس از لازم‌الاجرا شدن قانون، موقعیت و حدود همه املاک و اراضی داخل محدوده‌های مرزهای جغرافیایی کشور اعم از دولتی و غیردولتی همچنین موقعیت و حدود کلیه کوه‌ها، مراتع جنگل‌ها و دریاها را مشخص کند به گونه‌ای که هیچ نقطه‌ای در جغرافیای کشور بدون نقشه و اسناد مالکیت حدنگار نباشد.

ستایشی ادامه داد: در فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی به این موضوع تاکید شده است که وضعیت متر به متر اراضی باید مشخص شود همچنین ریاست قوه قضاییه در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ در محل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بر اهتمام به اتمام صدور اسناد اراضی زراعی کشور تاکید کرد و گفت که سازمان ثبت اسناد عزم خود را جزم کند تا اراضی کشاورزی سنددار شود.

وی افزود: یکی از دستاوردهای ویژه حدنگاری، تعیین نوع کاربری اراضی است به طوری که در اراضی کشاورزی اسناد مالکیت با ذکر کاربری کشاورزی صادر می‌شوند. مالکان اراضی کشاورزی در صورت تغییر ملزم به دریافت مجوز هستند و هر شخصی بدون مجوز، تغییر کاربری دهد به لحاظ قانون مرتکب عمل مجرمانه شده و طی تشریفات قانونی و با طرح شکایت از ناحیه سازمان امور اراضی به مراجع قضایی صالح، تحت پیگرد قرار می‌گیرد.

منتظر تصمیم مجمع هستیم

سخنگوی دستگاه قضا درباره مسکوت و معطل ماندن طرح الزام ثبت اسناد رسمی  و اعتبارزدایی از اسناد غیررسمی در مجمع  هم با تأکید بر اینکمه طرح بلاتکلیف نمانده و قوه قضاییه ارتباط تنگاتنگی با مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد و در  در جلسات کارشناسی آن شرکت می‌کند، اظهار داشت: نقل و انتقال  عادی املاک غیرمنقول سبب بروز مشکلات متعدد از جمله عدم شناسایی مالکین و عدم اتمام طرح جامع حدنگار  و کلاهبرداری‌هایی شده و افزایش پرونده های حوزه املاک  را در پی دارد لذا در اقدام موثری که قوه قضاییه و  سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دارند، طرح کاداستر  در حدود اسناد مالکیت و ساماندهی مشاورین املاک تهیه و تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و  پس از بررسی در مجلس به تصویب رسید ولی به لحاظ عدم تایید نظر شورای نگهبان موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد.

این مقام قضایی خاطرنشان کرد: تاکنون ۲۵ جلسه کارشناسی در دبیرخانه کمیسیون حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شده است. جلسات اصلی کمیسیون با حضور اعضای اصلی در حال برگزاری است تا تبصره ۶ ماده ۱۰ طرح مورد بررسی قرار گیرد؛ بنابراین طرح در کمیسیون بلاتکلیف نمانده و نظر به نهایی شدن آن است و آنچه مجمع تصمیم بگیرد ما اجرا خواهیم کرد.

برگزاری دادگاه آتش سوزی اوین تا دو هفته دیگر 

سخنگوی دستگاه قضا درباره اخرین وضعیت پرونده آتش سوزی زندان اولین هم گفت: کیفرخواست قانونی برای ۴۰ نفر از متهمان این پرونده در حال تنظیم است و مطابق آنچه اعلام شده، این پرونده تا دو هفته آینده به دادگاه صالح ارسال خواهد شد.

برخورد قاطع با اراذل و اوباش

وی در پاسخ به سوالدیگری در خصوص اقدامات قوه قضائیه در دستگیری اراذل و اوباش هم تصریح کرد: اقدامات فراجا در دستگیری اراذل و اوباش همواره با هماهنگی دستگاه قضایی و با دستور قضایی بوده است، تأیید جدی ما همواره در برخورد بدون مسامحه با مخلین نظم و امنیت عمومی و قاطعیت در برخورد با مزاحمین نوامیس مردم بوده است.  در قوه قضائیه هم این اطمینان داده می‌شود که بدون مسامحه و با قاطعیت تمام با پرونده این افراد برخورد خواهد شد و اجازه نخواهیم داد که محیط امن جامعه توسط این افراد برای مردم ناایمن شود. 

الزام تپسی به استرداد وجوه سرویس مدارس

ستایشی درباره رسیدگی به شکایت مردم از عدم اجرای تعهدات شرکت تپسی در طرح سرویس مدارس هم گفت: 

مدیرعامل شرکت پیشگامان فناوری آرامیس دوشنبه ۱۷ مهر به دادسرای عمومی و انقلاب تهران دعوت شده است و در جلسه‌ای با دادستان تهران مقرر شده است وجه پرداختی والدینی که درخواست انصراف از خدمات داشتند، مسترد شود.

وی ادامه داد: برای ارائه خدمات مطابق برآوردها به یکهزار تاکسی مناسب نیاز است و مقرر شده است از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران این مهم انجام شود و این اقدام کار ساده‌ای نیست و باید نتیجه اقدامات به دادستانی تهران اعلام شود.

لایحه صیانت از حقوق عامه در دست تدوین

درباره ترک فعل‌های برخی مسئولان گفت: برای ترک فعل برخی مدیران، جرم انگاری شده و قوه قضاییه در حال تدوین لایحه ای برای صیانت از حقوق عامه است.‌ 

ستایشی ابراز امیدواری کرد، پس از تصویب هیات دولت و مجلس شورای اسلامی، امور مربوط به این مهم انجام می شود که البته ریاست قوه قضاییه دستورالعمل ترک فعل مدیران را پیش از این ابلاغ کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    0 0
    من به قوه قضاییه همین جا اعلام میکنم زمین کشاورزی دعوایی ما سند ندارد هنوز هم حق مان را نگرفتیم هیچ اداره ای حق سند صادر کردن به احدی از ورثه را ندارد اگر هم صادر کردن هر گونه مسئولیت با خودشان است حکم تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز تو زمین کشاورزی سال 1392 رای تخریب قلع. و قمع صادر شده و قطعیت هم یافته حکم ها را اجرا کنند زمین کشاورزی را به حالت قبل باز گردانند