رئیس انجمن سنگ ایران گفت: چین با صادرات ۵ میلیارد دلاری رتبه نخست صادرات را دارد و ایران نیز با ۲۰۰ میلیون دلار صادرات، اصلاً جایگاه خوبی در بازار جهانی ندارد.

درآمد ۲۰۰ میلیون دلاری ایران از صادرات سنگ/ جایگاه خوبی در ‌بازار جهانی ‌نداریم

به‌گزارش قدس آنلاین، بهرام شکوری پیش از ظهر امروز در آیین افتتاح پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران محلات-نیم‌ور با اشاره به اینکه با توجه به استقبال تجار و هیأت‌های تجاری از نمایشگاه می‌توان این نمایشگاه را به نمایشگاه دائمی تبدیل کرد، اظهار داشت: با این اکتشافات سطحی، ۵ میلیارد تن ذخیره قطعی سنگ در کشور وجود دارد و در این حوزه رتبه پنجم دنیا را در اختیار داریم و به لحاظ تنوع سنگ تزئینی رتبه نخست به استان مرکزی اختصاص دارد. 

وی افزود: سال گذشته حدود ۱۲ میلیون تن سنگ در کشور تولید شد، در حالی که چین بیش از ۵۰ میلون تن سنگ در سال تولید دارد. 

رئیس انجمن سنگ ایران تصریح کرد: امسال ۴۰ میلیارد دلار صادرات سنگ در جهان هدف‌گذاری شده است که در سال ۲۰۳۰ نیز به ۵۵ میلیارد دلار می‌رسد؛ اگر بتوانیم سهم ۱۰ درصدی از این بازار را در اختیار داشته باشیم جایگاه خوبی کسب می‌کنیم. 

شکوری بیان کرد: چین با صادرات ۵ میلیارد دلاری رتبه نخست صادرات را دارد و ایران نیز با ۲۰۰ میلیون دلار صادرات، اصلاً جایگاه خوبی در بازار جهانی ندارد. از ۱۶۲.۵ میلیون تن بلوک استخراجی جهانی ۷۰ درصد مربوط به قاره آسیا است. 

ظرفیت معادن سنگ کشور ۳۰ میلیون تن است

وی با بیان اینکه ظرفیت معادن سنگ کشور ۳۰ میلیون تن است، اما بیشترین سهم تولید ۱۵ میلیون تن است. بنابراین کشور باید به سمت تولید این محصول حرکت کند، ادامه داد: وزارت صمت متولی تولید در کشور است، اما کسی صدای این متولی را نمی‌شنوند.

رئیس انجمن سنگ ایران عنوان کرد: کشور باید به سمت تولید محصولاتی حرکت کند که قابلیت عرضه در بازار جهانی را داشته باشد. بنابراین نیاز به نوآوری و به‌روزرسانی ماشین آلات وجود دارد. همچنین ارتقای دانش صادراتی برای توسعه صادرات وجود داشته باشد و سهم خود را از بازار جهانی به دست آوریم. 

شکوری تصریح کرد: تعامل با تجار و هیأت‌های تجاری باید برقرار باشد، صادرات بسیار بالای کشورهای دیگر به جهت حمایت‌های دولت است چراکه مشوق‌های خوبی را در امر صادرات قرار داده است. بنابراین نوع سیاست‌گذاری و ارتباط سازمان‌هایی که در تولید حضور مستقیم ندارند، اما تصمیمات آنها بر تولید اثرگذار است باید دیده شود و باید تعامل بیشتری با تولیدکنندگان داشته باشند. 

وی با بیان اینکه مسئله حذف مالیات و ۹ درصد ارزش افزوده می‌تواند کمک بالایی به تولیدکننده داشته باشد و می‌توان این مالیات را از تولیدکنندگان نگرفت، ادامه داد: دولت بزرگ است و فروش نفت، أخذ مالیات و چاپ پول کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد و همین شرایط سبب شده که در گمرک هم از تولیدکننده مالیات دریافت کنند. نرخ مالیاتی، انگیزه را از تولیدکننده می‌گیرد. بنابراین نیاز است اجازه دهیم صنایع کوچک و بزرگ خود، رأساً اقدام به صادرات محصولات داشته باشند و امکان واردات ماشین‌آلات به روز برای آنها وجود داشته باشد در حالی که امروز محدودیت‌هایی برای ورود کوپ‌های معدنی و ماشین‌آلات از افغانستان وجود دارد، در صورتی که دلیل این ممنوعیت را نمی‌دانیم. 

۹۰ درصد سنگ تولیدی در داخل کشور مصرف می‌شود

رئیس انجمن سنگ ایران با بیان اینکه دولت در راستای برداشتن تحریم‌ها تلاش می‌کند، اما باید قدم‌های جدی در راستای رفع تحریم‌ها برداشته شود تا بتوان صاردات و تولید را افزایش داد، بیان کرد: ۹۰ درصد سنگ تولیدی در داخل کشور مصرف می‌شود، در حالی که در ترکیه ۸۰ درصد تولید صادر می‌شود، در حال حاضر ساخت‌وساز در کشور کاهش پیدا کرده و با کاهش ساخت‌وسازها دچار مشکل شده است. امروز اگر بازار دچار مشکل و رکود است، به جهت این است که بازار جهانی رونق دارد و باید بخشی از این سنگ را وارد بازار جهانی کنیم. 

شکوری با تأکید بر اینکه ایجاد ابرپروژه‌ها در کشور باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: در بنادر جنوبی و مناطق آزاد می‌توان ابرپروژه اجرا کرد و بازار جهانی را به دست بیاوریم و شرایط سنگ کشور بهبود پیدا کند. 

وی با تأکید بر ایجاد انجمن سنگ در استان مرکزی خاطرنشان کرد: استان مرکزی باید انجمن سنگ استان را راه اندازی کند و با توجه به سهم عمده محلات در تراورتن کشور نسبت به احصای مشکلات و رفع آنها اقدام داشته باشد. 

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.