یک کارشناس انرژی گفت: افزایش ظرفیت گاز از میادین مشترک گازی و کاهش ناترازی گاز صنعتی در فصل زمستان، ۱۵ میلیارد دلار از عدم‌النفع قطعی گاز صنایع شود. این منفعت اقتصادی ناشی از پرهیز از پیامدهای منفی قطعی گاز و برق در صنایع است ک باعث تاخیر در تولید و مانع رشد اقتصادی می شود.

رفع قطعی گاز صنایع و جلوگیری از کاهش درآمدهای ارزی به میزان ۱۵ میلیارد دلار

محمدعلی رنجبر کارشناس انرژی در رابطه با چالش ناترازی زمستانی گاز و کمک بسیار مهم در زمینه تامین گاز صنایع با توسعه ظرفیت برداشت گاز از میادین مشترک گازی گفت: یکی از چالش‌های کلیدی که ایران در سال‌های اخیر با آن مواجه بوده، ناترازی گاز در دوره‌های اوج تقاضا، به‌ویژه در فصول سرد سال است. این امر منجر به کمبود گاز، قطع شدن گاز و برق رسانی به صنایع و بی ثباتی اقتصادی شده است. برای حل این موضوع، افزایش ظرفیت استخراج گاز از میادین مشترک و توسعه فناوری استخراج گاز در فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی برای ایران بسیار مهم است. میادین گازی مشترک، که در آن ایران منابع مشترک با کشورهای همسایه دارد، فرصت مهمی برای تعادل عرضه و تقاضای گاز فراهم می کند.

وی ادامه داد: با افزایش ظرفیت استخراج از این میادین، ایران می تواند تامین گاز پایدارتری را نه تنها برای صنایع داخلی بلکه برای عموم مردم تضمین کند. این امر از کمبود و اختلالات گاز جلوگیری می کند، بهره وری صنعتی را حفظ می کند و از ثبات کلی اقتصادی کشور حمایت می کند. مزایای اقتصادی جلوگیری از ناترازی گاز قابل توجه است. با افزایش ظرفیت گاز از میادین مشترک گازی و کاهش ناترازی گاز صنعتی در فصل زمستان، حدود ۱۵ میلیارد دلار از عدم‌النفع قطعی گاز صنایع شود. این منفعت اقتصادی ناشی از پرهیز از پیامدهای منفی قطعی گاز و برق در صنایع است که نه تنها زیان مالی به همراه دارد بلکه باعث تاخیر در تولید و مانع رشد اقتصادی می شود.

این کارشناس انرژی در رابطه با رویکرد مهم دولت سیزدهم در بومی‌سازی فناوری برداشت گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی و توسعه ظرفیت تولید گاز در کنار ذخیره‌سازی گاز برای مصارف خانگی در اوج و گیک مصرف گفت: علیرغم چالش های ناشی از تاخیر در پیمانکاران خارجی برای توسعه میادین مشترک گازی، دولت سیزدهم در ایران رویکردی پیشگیرانه در پیش گرفته است. دولت تنها در مدت ۲۰ ماه با تکیه بر توان نخبگان داخلی و توان پیمانکاران ایرانی به فناوری و توان استخراج گاز از میادین مشترک مرزی دست یافته است. این نشان دهنده تعهد دولت به رسیدگی به موضوع ناترازی گاز و تضمین امنیت انرژی برای کشور است. توسعه میادین مشترک گازی و ذخیره سازی گاز در نقاط انتهایی خطوط لوله گاز مانند شمال شرق کشور، گامی مهم در رفع ناترازی مقطعی در فصول سرد سال است. تمرکز دولت سیزدهم بر توسعه میادین مشترک گازی برای تجارت و صادرات گاز ایران در فصول گرم سال نیز مفید است. ایران با استفاده از افزایش ظرفیت استخراج در میدان‌های مشترک، نه تنها می‌تواند به ناترازی گاز در داخل رسیدگی کند، بلکه می‌تواند موقعیت خود را به عنوان صادرکننده گاز افزایش دهد.

وی در ادامه اظهار کرد: برای دستیابی به این اهداف، دولت سیزدهم نیازمند اولویت توسعه فناوری استخراج گاز در فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی است. این فاز جزء حیاتی تولید گاز ایران است و توسعه موفقیت آمیز آن کمک قابل توجهی به تعادل عرضه و تقاضای گاز خواهد کرد. دولت باید منابع و حمایت های لازم را برای اطمینان از تکمیل به موقع طرح های توسعه فراهم کند.

این کارشناس انرژی گفت: جلوگیری از ناترازی ۱۵ میلیارد دلاری گاز زمستانی صنایع در ایران نیازمند رویکردی چند جانبه است. ایران با افزایش ظرفیت استحصال گاز از میادین مشترک و تمرکز بر توسعه فناوری استخراج گاز در فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی، می‌تواند تامین گاز پایدارتر و جلوگیری از کمبود گاز را تضمین کند و در نتیجه از بهره‌وری صنعتی و ثبات اقتصادی حمایت کند. مزایای اقتصادی جلوگیری از ناترازی گاز قابل توجه است و می توان از طریق افزایش ظرفیت گاز و کاهش وقفه در عرضه گاز و برق به صنایع دست یافت. رویکرد پیشگیرانه دولت سیزدهم و اتکا به توانمندی های داخلی نشان دهنده تعهد آن به رسیدگی به موضوع ناترازی گاز و تضمین امنیت انرژی برای کشور است. توسعه میادین مشترک گاز و ذخیره سازی گاز در نقاط انتهایی خطوط لوله گاز برای رفع ناترازی مقطعی در فصول سرد و ترویج تجارت و صادرات گاز در فصول گرم بسیار مهم است. لذا ضروری است دولت برای دستیابی به این اهداف، توسعه فناوری استخراج گاز در فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی را در اولویت قرار دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.