یک کارشناس حوزه انرژی با اشاره به اینکه عدم توسعه ظرفیت سی ان جی کشور در دولت قبلی اثر زیادی در بروز ناترازی فعلی بنزین داشته است گفت: هر چقدر به سبد سوختی کشور تنوع بدهیم، برایمان بهتر است. بهترین گزینه در حال حاضر برایمان افزایش ظرفیت سی ان جی کشور است. ***

گسترش ظرفیت سی ان جی بهترین گزینه برای تنوع بخشی به سبد سوختی کشور و جبران ناترازی بنزین

طبق آمار وزارت نفت، میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال تا اواخر شهریور معادل 116 میلیون لیتر در روز بوده است. این رقم در مقایسه با میانگین مصرف مدت مشابه در سال گذشته 13.5 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

طبق آمار گمرک، صادرات بنزین ایران در سال 1401 تقریبا صفر بوده و حتی اخبار مبنی بر واردات بنزین در برهه‌های مختلف در قالب تهاتر نیز به گوش می رسد. بدین ترتیب با فرض تراز بودن بنزین در سال گذشته، امسال ناترازی بنزین به میزان 13.5 میلیون لیتر در روز ایجاد می شود. طبق محاسبات، ناترازی 13.5 میلیون لیتری بنزین، سالانه حدود 3 میلیارد دلار به کشور عدم‌النفع وارد می‌کند.

با توجه به آنچه در بالا توضیح داده شد، لزوم چاره اندیشی برای رفع ناترازی بنزین در کشورمان مطرح شده است. به زعم کارشناسان، توسعه ی ظرفیت سی ان جی کشور می تواند راهکار مناسبی برای تنوع بخشی به سبد سوختی کشور و کمک به حل و فصل مشکل ناترازی بنزین باشد.

از آنجائی که زیرساخت های لازم برای سی ان جی در کشور وجود دارد، توسعه ی ظرفیت استفاده از این سوخت در کشورمان مورد توجه قرار گرفته است. به زعم کارشناسان، از این طریق می توانیم به سبد سوختی کشور تنوع ببخشیم تا در تنگناها به مشکل نخوریم.

نظرات صابری کارشناس انرژی را در خصوص راهکارهایی مانند افزایش ظرفیت سی ان جی کشور، بهره برداری از فاز 4 ستاره خلیج فارس و افزایش بازدهی پالایشگاه های موجود جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

این کارشناس انرژی با اشاره به این موضوع که ما برای رفع ناترازی دو گزینه پیش رو داریم، تصریح کرد: افزایش ظرفیت تولید و بهینه سازی مصرف راهکارهای موجود است. با طرح هایی مانند بهره برداری از فاز 4 ستاره خلیج فارس و افزایش بازدهی پالایشگاه های موجود می توانیم در یک بازه ی زمانی مشکل ناترازی را حل کنیم. این طرح ها بسیار کارساز هستند و نباید حذف شوند. اما بهینه سازی مصرف نیز باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی در ادامه گفت: اگر افزایش عرضه ی بنزین از روش هایی که در بالا گفته شد، به تنهایی دنبال شود، چند سال بعد دوباره با مشکل ناترازی مواجه می شویم. زیرا میزان مصرف همچنان در حال بالا رفتن است. بنابراین، موضوع مهم این است که افزایش عرضه و مدیریت مصرف به صورت همزمان پیگیری شوند.

این کارشناس انرژی توضیح داد: مدیریت مصرف از طریق اصلاح الگوی مصرف و بهبود وضعیت محیط مصرف یعنی افزایش بازدهی خودورها و کاهش مصرف بنزین آن ها رخ می دهد.

وی در ادامه گفت: بخش زیادی از خودروهای کشور وابسته به بنزین هستند و این موضوع علاوه بر اینکه امنیت انرژی مان را به خطر می اندازد، در گلوگاه های حساس که با ناترازی مواجه می شویم، به مشکل می خوریم. هر چقدر به سبد سوختی کشور تنوع بدهیم، برایمان بهتر است.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: بهترین گزینه در حال حاضر برایمان افزایش ظرفیت سی ان جی کشور است. دلیلش این است که به لحاظ ساختاری بسترهای مورد نیاز برای سی ان جی را در کشور مهیا کرده ایم. اقدامی که باید انجام دهیم این است که جایگاه های سی ان جی کشور را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: به خاطر اختلاف قیمتی که سی ان جی و بنزین دارد، استقبال بالایی از این سوخت داریم و به همین دلیل افزایش ظرفیت این نوع سوخت می تواند مدنظر قرار بگیرد.

این کارشناس در خصوص ابطال مجوز چند پالایشگاه در دولتی قبلی و عدم افزایش ظرفیت سی ان جی کشور و اثری که در بروز ناترازی فعلی بنزین در کشورمان داشته اند، تصریح کرد: قطعاً عدم توسعه ظرفیت سی ان جی کشور در دولت قبلی اثر زیادی در بروز ناترازی فعلی بنزین داشته است. موضوع دیگر این است که متاسفانه ما در حوزه ی انرژی به سیاستگذاری های بلندمدت نمی پردازیم و تصمیمات قائم به فرد هستند. به همین دلیل با روی کار آمدن یک دولت یک سری تصمیمات اتخاذ و اجرایی می شود که ممکن است به ضرر کشور باشند.  در حوزه ی پالایشگاه ها نیز شاهد چنین موضوعی بودیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.