پیشکسوت فوتبال و مربی سابق تیم‌های پاس و شهرداری همدان گفت: انحلال تیم فوتبال شهرداری همدان با قدمت پرافتخار در کشور هیچ توجیهی ندارد.

پیشکسوت همدان: انحلال فوتبال شهرداری هیچ توجیهی ندارد

به گزارش قدس آنلاین، امروزه با بیش از ۱۰ هزار جمعیت سازمان یافته در سطح استان به عنوان پرشمارترین آمار بیمه شده را در بین هیأت‌های ورزشی دارد که نشان می‌دهد تا چه میزان در بین خانواده‌ها و فرزندان از محبوبیت ویژه برخوردار است.

این نگرش و آمارهاست که مجموعه مدیریت شهری را بر این داشته تا از این سرمایه ورزشی برای نسل آینده محافظت و بستری را فراهم کند تا از همین ۱۰ هزار فوتبالیست سطح استان، بهترین‌ها با پیوستن به تیم شهرداری وارد دنیای حرفه‌ای فوتبال شوند.

اتفاق تلخ در اجازه ندادن نماینده فدراسیون به تیم فوتبال شهرداری همدان در بازی هفته نخست مقابل کویرمقوای تهران به دلیل صادر نشدن مجوز بازی نفرات تیم، هر چند بازتاب منفی در سطح کشور داشت اما موجب تاسف پیشکسوتان و خاک خورده‌های فوتبال همدان را نیز ایجاد کرد.

محمد بهگندم سال هاست به عنوان پیشکسوت و اسطوره فوتبال همدان و با وجود سن و سال بازنشستگی، اما همچنان در میادین فوتبال حضور می‌یابد و گل هم می‌زند.

او می‌گوید فوتبال عشق می‌خواهد، باید عاشق باشی تا از فوتبال لذت ببری و این همان ویژگی‌ای هست که در همه خانواده‌ها دیده می‌شود و وجود دارد.

بهگندم از اتفاق پیش آمده برای شهرداری بسیار متاثر است و می‌گوید: این چنین صحنه تلخی را در عمرم ندیده بودم آن هم تیمی که به لحاظ اخلاقی نمونه در فدراسیون فوتبال است و همه به شهرداری احترام می‌گذارند.

گفت وگوبا این پیشکسوت فوتبال همدان را بخوانید:

انحلال تیم شهرداری همدان چه تبعاتی دارد؟
بهگندم:
نمی‌دانم سرمنشا این اتفاق تلخ به کجا ختم می‌شود. مگر می‌شود تیمی که ویترین فوتبال این شهر است، بازیکنان پرشمار را در صف اول فوتبال کشور در این قدمت نزدیک به ۵۰ سال معرفی کرده و همه به نیکی یاد می‌کنند را چنین خار کرد.

هم اکنون اقصی نقاط کشور از سیستان و بلوچستان گرفته تا شهرهای مرزنشین غرب که از حداقل امکانات حرفه ای هم برخوردار نیستند، دنبال امتیاز تیم می‌گردند چرا که می‌دانند برای مردم به خصوص جوانان و نوجوانان هیچ لذتی بالاتر از فوتبال نیست.

هم اکنون اقصی نقاط کشوراز سیستان و بلوچستان گرفته تا شهرهای مرزنشین غرب که از حداقل امکانات حرفه ای هم برخوردار نیستند، دنبال امتیاز تیم می‌گردند چرا که می‌دانند برای مردم به خصوص جوانان و نوجوانان هیچ لذتی بالاتر از فوتبال نیست.

کجا چنین فضای بزرگ و عاری از هرگونه آسیب را در سطح شهر پیدا می‌کنید که جوانان در کنار هم فوتبال ببینند، تشویق کنند، داد بزنن و انرژی خود را خالی کنند. ورزشگاه ها ایجاد کننده فضا برای این هیجانات هستند.

همین امسال کردستان، کرمانشاه و ایلام از فدراسیون تقاضای تیمداری و حضور در لیگ را کردند، اینجا می‌گویند ما تیم نمی‌خواهیم. دلیل قانع کننده بیاورید که فوتبال برای مردم این شهر به خصوص جوانان و نوجوانان مضر است.

می گویند هزینه برای ۴۰ نفر توجیه پذیر نیست؟
بهگندم:
این چه تصوری است که می‌گویند هزینه‌ها فقط برای ۴۰ نفر می‌شود! آیا این نفرات خانواده ندارند، آیا در فوتبال فقط ۴۰ نفر نان می‌برند، اگر این طرز تفکر است پس رشته‌هایی نظیر کشتی، هاکی، هندبال، بسکتبال و والیبال هم جمع کنند چون تعدادشان از فوتبال کمتر است.

وقتی یک تیم را جمع می‌کنند، یک شهر را در واقع جمع کرده‌اند. از دوستداران تیم به عنوان تماشاگر گرفته تا همان ساندویج فروش روی سکوها، فروشنده البسه ورزشی و حتی همان راننده تاکسی که تماشاگران را به ورزشگاه منتقل می‌کند.

چرا باید تفکر اینگونه باشد. همین ۴۰ بازیکن همراه با خانواده هایشان را نان دادن ثواب نیست؟ سالم‌سازی جامعه‌ای عاری از هرگونه آسیب اجتماعی نیست؟ اصلا در ورزش سرمایه گذاری نکنند کجا باید هزینه کنند.

ایرنا: اما همه تیم شهرداری را کارخانه بازیکن‌سازی می‌شناسند؟
بهگندم:
شهرداری در این سال‌ها بازیکنان زیادی را پرورش و به فوتبال کشور معرفی کرده است. حالا با انحلال این تیم کارخانه بازیکن‌سازی تعطیل می‌شود.

عدم تیمداری شهرداری همدان به منزله نابودی تیم‌های پایه است. چه کسی جوابگوی آینده سازان فوتبال همدان خواهد بود. این همه هزینه شده تا زیرساخت‌ها ایجاد شود. هزینه‌ای که به طور قطع از جیب همین مردم تامین شده و اکنون نادیده گرفته می‌شود.

عدم تیمداری شهرداری همدان به منزله نابودی تیم‌های پایه است. چه کسی جوابگوی آینده سازان فوتبال همدان خواهد بود. این همه هزینه شده تا زیرساخت‌ها ایجاد شود. هزینه‌ای که قطعا از جیب همین مردم تامین شده و اکنون نادیده گرفته می‌شود.

افزون بر این، تمامی این آکادمی‌ها و مدارس فوتبال سطح استان همدان به این امید فعالیت دارند که حاصل دسترنج مربیان به جایگاهی برسند، شهرداری همه ساله این استعدادها را جذب کرده و آینده زندگی فوتبالی و مالی آن‌ها را دگرگون ساخته است.

ایرنا: اما عدم تیمداری تصمیم برخی اعضای شورای شهر بود؟
بهگندم:
از اعضای شورای شهر درخواست دارم که از این تیم حمایت قاطعانه داشته باشند.

تیم فوتبال شهرداری از سرمایه‌های مهم این شهر است که نیاز به حمایت دارد تیم شهرداری مختص یک فرد یا گروه خاص نیست و با فعالیت این تیم علاوه بر بازیکنان و مربیان، شمار بسیاری از افرادی که در کنار تیم هستند، اشتغال پیدا کرده‌اند و از وجود تیم بر سر سفره زندگی خود نان می‌برند.

به واقع اگر نظیر تیم شهرداری و پاس نباشد، جوانان مستعد این استان با چه امید و آرزویی فوتبال خود را ادامه بدهند.

این ۲ تیم سکوی پرتاب بازیکنان مستعد شده‌اند و سال‌های قبل هم بودند نظیر چنین تیم‌ها که با منحل شدن آن‌ها، آسیب جبران ناپذیر را شاهد بودیم. در این وضعیت کنونی که دشمنان سعی دارند جوانان را به بیراهه بکشانند و اعتیاد بیداد می‌کند، آیا نباید شرایطی فراهم کنیم که در محیطی سالم و پرنشاط قرار بگیرند.

چه انتظاری از مسوولان دارید؟
بهگندم:
به عنوان فردی که سال‌ها در فوتبال خاک خورده و زحمت کشیده تا جوانان مستعد و افتخارآفرین را از طریق فوتبال به جامعه معرفی کند، از همه مسوولان اعم از شورای شهر، استانداری، فرمانداری و تربیت بدنی می‌خواهم در این شرایط حساس کنار تیمی باشند که سرمایه مهمی برای استان به شمار می‌رود.

مگر تیم شهرداری چقدر هزینه خواهد داشت که این چنین کمر به حذف این تیم بسته‌اند. نگاهی به استان همجوارمان قزوین داشته باشید. هزینه‌های میلیاردی و آن همه شور و شوقی که در بین مردمانش ایجاد کرد. سپاهان همه ساله بیش از ۴۰۰ میلیاردتومان هزینه می‌کند، و خیلی از تیم‌ها.

واقعا حیف نیست تیمی که با هزار زحمت و تلاش بومی‌های همین استان ایستاده، را مورد کم توجهی قرار بدهیم. این هزینه‌ها به خصوص در لیگ ۲ پول یک قطعه زمین شده و سوالم اینجاست آیا فقط برای همدان ایراد دارد؟ نگاه به استان‌ها و شهرهای مختلف کشور داشته باشیم و هزینه‌های بسیاری که صرف تیم‌های محتلف ورزشی در لیگ‌های کشوری به خصوص فوتبال می‌کنند.

چه بخواهیم و نخواهیم، باید پذیریم فوتبال پرمخاطب‌ترین رشته ورزشی در جهان است و همدان از این قاعده مستثنی نیست.

نماینده فدراسیون به تیم فوتبال شهرداری همدان در بازی هفته نخست مقابل کویرمقوای تهران به دلیل صادر نشدن مجوز بازی نفرات تیم اجازه بازی نداد که این موضوع بازتاب منفی در سطح کشور داشت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.