مقام ارشد وزارت خارجه روسیه می‌گوید که اگر آمریکا موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد به اروپا ارسال کند، اقدام تلافی‌جویانه مسکو اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

هشدار روسیه به آمریکا درباره استقرار موشک هسته‌ای در اروپا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، ولادیمیر یرماکوف، مدیر واحد عدم اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه به آمریکا درباره عواقب ارسال موشک‌های میان و کوتاه‌برد به اروپا هشدار داد.

یرماکوف درباره این مساله گفت: توقف موقت و یکطرفه استقرار موشک‌های میان و کوتاه‌برد مبتنی بر زمین از جانب روسیه، مستقیما به آنچه آمریکا در این رابطه انجام می‌دهد، مرتبط است.

وی افزود: بیانیه‌های شفاف درباره اقدامات تلافی‌جویانه ما که مقامات روسیه در زمان اعلام ضرب‌الاجل مذکور صادر کردند، جای هیچ سوءتعبیری نمی‌گذارد.

دیپلمات ارشد روسیه همچنین با اشاره به اینکه تقابل کنونی بین روسیه و آمریکا، از سوی واشنگتن جرقه خورده است، تاکید کرد: به طور کلی، باتوجه به جوانب بن‌بست فعلی بین دو کشور، روسیه باید به منظور حذف یا دست کم کاهش عدم توازن موجود، اقدامات مشخصی در حوزه راهبردی اتخاذ کند.

یرماکوف تصریح کرد: به نظر من، از جمله این اقدامات می‌توان به استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در بلاروس در واکنش به رزمایش‌های هسته‌ای مشترک ناتو و همچنین انصراف از تصویب پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای اشاره کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیش‌تر اعلام کرد که به‌دلیل عدم تایید سند این معاهده از سوی آمریکا، مسکو هم می‌تواند از آن خارج شود.

رئیس‌جمهور روسیه دراین‌باره ادامه گفته بود که «اقدامات روسیه در این عرصه باید رفتاری آینه‌ای در برابر آمریکا داشته باشد؛ زمانی که دولت‌ها این معاهده را امضا کردند، ما این را تصویب هم کردیم اما آمریکا چنین نکرد؛ از نظر تئوری، امکان پس گرفتن تصویب وجود دارد.»

در بیانیه منتشر شده توسط دومای روسیه نیز آمده است که کمیته امور بین‌الملل باید تا تاریخ ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) درخصوص این مسئله تصمیم‌گیری کند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.