رئیس اداره ایمنی و حریم راه‌های اداره‌ کل راهداری و حمل و نقل خراسان رضوی گفت: ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز جاده‌های خراسان رضوی حدود ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که بیشترین آن‌ها در محور مشهد به قوچان قرار دارند.

پیشرفت ۲۵درصدی در رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها

به گزارش قدس خراسان، از همان زمان که انسان به سفر روی آورد و از مکانی به مکان دیگر کوچ کرد، ایمنی راه‌ها یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های او شد؛ چه آن زمان که مرکبش چهارپایان بود و خطرات مواجهه با راهزنان و برخورد با حیوانات وحشی، جان و اموالش را تهدید می‌کرد و چه اکنون که دیگر از راهزن و دریده‌شدن توسط حیوانات خبری نیست و به سلامت رسیدن و محفوظ ماندن از تصادفات، مشغله ذهنی سفر رفتن شده است.

به هر حال ایمن بودن راه مسئله‌ای مهم و انکارناپذیر در سفری سالم از شهری به شهری دیگر و از آبادی‌ای به آبادی دیگر است که در برخی مواقع اشکالات موجود در طول مسیر، حوادث دردناکی را رقم می‌زند. همه می‌دانیم برطرف کردن این نقص‌ها و اشکالات جزو ضروریات ایمن‌سازی راه‌هاست؛ نواقصی که برخی مسیرها را به نقاطی حادثه‌خیز تبدیل کرده است. از این دست نقاط البته در مسیر راه‌های خراسان رضوی فراوان وجود دارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد سالیانه تعداد حوادث اتفاق افتاده در این نقاط که متأسفانه منجر به خسارت‌های جانی و مالی به مردم می‌شود، کم نیست.

رئیس پلیس راه خراسان رضوی تعداد نقاط حادثه‌خیز راه‌های استان را که در سال‌های گذشته شناسایی شدند ۱۴۷ نقطه عنوان می‌کند و می‌گوید: در دو سال گذشته ۶۰ نقطه ایمن‌سازی شده است.

سرهنگ حسین میش‌مست ادامه می‌دهد: از ۸۷ نقطه پرحادثه دیگری که باقی مانده است، برای سال ۱۴۰۲ نیز ۳۰ نقطه در کمیسیون ایمنی راه‌های کشور مشخص شده که باید برای رفع اشکالات و ایمن شدن آن‌ها اقدام کرد.

محور غرب استان بیشترین نقاط حادثه‌خیز را دارد

وی در پاسخ به این پرسش که بیشترین نقاط حادثه‌خیز در کدام محورهای استان هستند، بیان می‌کند: تعیین نقاط حادثه‌خیز بر مبنای معیارهایی است که در سطح کشور تعیین می‌شود و ویژگی‌های در نظر گرفته شده برای تمام راه‌ها یکسان است. بر این اساس نقاط پر خطر و حادثه‌خیز مشخص می‌شوند؛ اما در مجموع آنچه در حال حاضر درباره راه‌های خراسان رضوی می‌توان گفت این است که محور غرب استان در شهرستان‌های نیشابور و سبزوار، محور شرق در شهرستان‌های فریمان و تربت‌جام، محور جنوب در شهرستان‌های تربت‌حیدریه و بردسکن به سمت سبزوار و نیز در محور شمال محدوده‌های شهرستان‌های چناران، قوچان و نیز کلات و درگز بیشترین حجم از نقاط حادثه‌خیز را دارند که از میان آن‌ها محور غرب استان جاده نیشابور و سبزوار در صدر قرار می‌گیرد.

رئیس پلیس راه خراسان رضوی همچنین درباره اقدام‌های انجام شده در سال جاری برای ایجاد ایمنی در راه‌های استان می‌گوید: همان طور که بیان شد، طبق ضوابطی که به صورت کشوری معین شده باید ۳۰ نقطه در راه‌های استان ایمن‌سازی شود که مواردی از جمله آشکارسازی، تابلوگذاری و خط‌کشی آن‌ها انجام شده؛ اما آنچه کار را به سرانجام می‌رساند، مستلزم اعتبارات و نگاه ملی به این موضوع است.

اصلاح و بهسازی ۱۲ نقطه حادثه‌خیز در سال جاری

رئیس اداره ایمنی و حریم راه‌های اداره‌ کل راهداری و حمل و نقل خراسان رضوی نیز در خصوص اقدام‌های انجام شده برای ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز جاده‌های استان به قدس خراسان می‌گوید: بر اساس بررسی‌های انجام شده در مورد نقاط پرخطر و حادثه‌خیز خراسان رضوی در کمیسیون ایمنی راه‌های کشور، ۳۰ نقطه به عنوان نقاط حادثه‌خیز استان مشخص شده‌اند که باید عملیات ایمن‌سازی ۱۲ نقطه از این  نقاط در طول سال مالی ۱۴۰۲ (از تیر ۱۴۰۲ تا تیر ۱۴۰۳) انجام شود.

احمدرضا بخشی ادامه می‌دهد: کار برای ایمن‌سازی این ۱۲نقطه آغاز شده و تاکنون در مجموع حدود ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که بیشترین آن‌ها در محور مشهد به قوچان قرار دارند. پس از اتمام پروژه تعریض این محور، سرعت انجام کار در نقاط حادثه‌خیز بیشتر خواهد شد که امیدواریم تمامی این ۱۲نقطه تا پایان سال ۱۴۰۲ حتی نرسیده به تیر ماه ۱۴۰۳ اقدام‌های ایمن‌سازی آن‌ها به شرط تأمین اعتبار به پایان برسد. 

وی همچنین درخصوص میزان اعتبار لازم برای اجرای عملیات بهسازی و ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز جاده‌های استان بیان می‌کند: برای هر نقطه اعتباری حدود ۸ میلیارد تومان مورد نیاز است که برای ۳۰ نقطه اعلامی باید اعتباری حدود ۲۴۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شود و این خود از جمله مواردی است که سرعت انجام کار را کندتر می‌کند؛ چرا که معمولاً اعتبارات کمتر و دیرتر اختصاص می‌یابد. 

بخشی با اشاره به رفع ۳۱ نقطه پرتصادف در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ می‌افزاید: یکی از مصوبات سفر هیئت محترم دولت در سال گذشته به استان، رفع ۴۸ نقطه پرتصادف و دارای تصادف نیمه‌تمام در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بوده که از این تعداد تاکنون ۳۱ نقطه به طور کامل ایمن‌سازی شده و مابقی با عنوان پروژه‌های نیمه‌تمام در حال انجام است.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.