رئیس جمهور چین در دیدار همتای قزاق خود از این کشور خواست بدون توجه به وضعیت جهانی همکاری‌ها دوجانبه را در چارچوب پروژه «یک کمربند یک جاده» تقویت کند.

شی جین پینگ: همکاری‌­های چین و قزاقستان بدون توجه به اوضاع جهان توسعه یابد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در دیدار با «قاسم جومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان گفت: دو کشور باید همکاری‌ها دوجانبه و منطقه‌ای را تقویت کرده و جهت دستیابی به نتایج بیشتر در چارچوب پروژه « یک کمربند و یک جاده» کمک کنند.

پینگ گفت: ۱۰ سال پیش در قزاقستان، من برای اولین بار ابتکار ایجاد کمربند اقتصادی جاده ابریشم را مطرح کردم. طرفین باید همکاری و کمک کنند تا اطمینان حاصل شود که ساخت مشترک «یک کمربند، یک جاده» به نتایج بیشتری برسد و منافع بیشتری برای مردم دو کشور به همراه داشته باشد.

وی گفت: چین و قزاقستان باید بدون توجه به شرایط بین‌المللی به یکدیگر کمک کنند.

رئیس جمهور چین ادامه داد: مهم نیست که اوضاع بین‌المللی چگونه تغییر می‌یابد، چین و قزاقستان باید به نیات اصلی خود پایبند باشند و از یکدیگر حمایت کنند.

رئیس جمهوز چین ادامه داد: دو کشور بایستی به انتقال مفهوم حسن همجواری و دوستی از نسلی به نسل دیگر کمک کرده و مشارکت راهبردی بلندمدت و جامع بین قزاقستان و چین را ارتقا دهند.

پینگ خاطرنشان کرد: روابط سالم، باثبات و پویا پکن و آستانه به توسعه و اعتلای دو کشور و همچنین حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای کمک می‌کند.

رئیس جمهور قزاقستان روز گذشته برای شرکت در سومین مجمع همکاری‌های بین المللی «یک کمربند، یک جاده» وارد پکن شد.

این مجمع در تاریخ ۱۷ تا ۱۸ اکتبر در پکن برگزار می‌شود و بیش از ۴ هزار نفر از بیش از ۱۴۰ کشور و ۳۰ سازمان بین‌المللی در آن شرکت می‌کنند.

«یک کمربند، یک جاده» یک ابتکار بین‌المللی است که ۱۰ سال پیش توسط رئیس جمهور چین شی جین پینگ پیشنهاد شد. هدف آن بهبود وضع موجود و ایجاد کریدورهای تجاری و حمل‌ونقل جدید بود که بیش از ۶۰ کشور آسیای مرکزی، اروپا و آفریقا را به هم متصل می‌کند و هدف آن ارتقای توسعه روابط تجاری بین آنها و چین است.

در حال حاضر، در مجموع بیش از ۱۵۰ کشور و بیش از ۳۰ سازمان بین‌المللی اسناد همکاری را در چارچوب این طرح امضا کرده‌اند. علاوه بر این، نزدیک به یک تریلیون دلار سرمایه گذاری جذب کرده و بیش از ۳ هزار پروژه همکاری تشکیل داده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.