وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه نظر مجلس در مرود پیشنهادات دولت در خصوص صندوق‌های بازنشستگی و تغییر شرایط بازنشستگی را می‌پذیریم و کسی نمی‌تواند به آن معترض باشد، گفت: البته معتقدیم پایداری صندوق‌ها به منظور حفظ سرمایه بازنشستگان باید ارتقا پیدا کند.

پایداری صندوق‌ها با سرمایه‌گذاری و اصلاحات سنجه‌ای باید تقویت شود/ نظر مجلس هرچه باشد می‌پذیریم

سید صورت مرتضوی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص برنامه های جایگزین دولت و این وزاترخانه در خصوص صندوق های بازنشستگی و رد پیشهاد دولت در خصوص تغییر شرایط بازنشستگی در مجلس، با بیان اینکه دولت در تدوین و نگارش برنامه بر مبنای سیاستهای کلی نظام و سیاستهای برنامه‌ای اختیاراتی دارد و مجلس هم اختیاراتی که می‌تواند پیشنهاد دولت را بپذیرد یا رد کند، گفت: اگر طرح و پیشنهادی در مجلس رای نیاورد کسی نمی‌تواند اعتراض کند. این تشخیص مجلس بوده است.

وی افزود:البته در مورد صندوق ها ما بر این باوریم که باید پایداری آن‌ها و منابعشان را هم با اصلاحات سنجه ای و هم با افزایش سرمایه‌گذاری که متعلق به بازنشیستگان است ارتقاء بدهیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص موضوع ساخت مسکن ۲۵ متری اظهار کرد: آقای موسوی لارگانی از من وقت گرفته بود و همراه او یک متقاضی بود که ایده ساخت واحدهای مسکونی را داشت و از من تقاضا کرد که می‌خواهم مسکن بسازم و پیگیر توسعه تعاونی‌ها و نیازمند حمایت هستم.

وی افزود: او در این جلسه تاکید کرد که نه از دولت پول می‌خواهم، نه زمین، نه تسهیلات؛ من هم گفتم چه چیزی بالاتر از این؟ شما تعاونی می‌خواهید ما هم به تعاونی شما کمک می‌کنیم. پیگیر هم هستیم به تعاونی‌ها کمک کنیم. نه ایشان بلکه هرکس بخواهد تعاونی مسکن ایجاد کند ما حمایت می‌کنیم.

مرتضوی تصریح کرد: تحت هیچ شرایطی در این گفت‌وگو از متراژ مسکن صحبت نشد. وزارت کار که متولی مسکن نیست ما متولی اشتغال هستیم.

رکورد جدید در اشتغال زایی

وزیر کار سپس به ارائه گزارشی از عملکرد دولت در زمینه اشتغال پرداخت و گفت: تا امروز ۶۵۵ هزار فرصت شغلی از سوی دستگاه‌های اجرایی با درج نام و نام خانوادگی و کد ملی و محل زندگی ثبت شده است که رکود جدیدی در تاریخ اشتغال کشور محسوب می شود.

وی ادامه داد: در ۱۹ سال گذشته این رکورد طی تابستان امسال بی‌سابقه بوده است و می توان گفت که رکود ۱۹ سال گذشته در حوزه اشتغال، در دولت سیزدهم با همت سرمایه‌گذاران، کمک مردم و علاقه‌مندی کارآفرینان شکسته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: از همه کسانی که در وزارتخانه‌های مختلف زحمت کشیده‌اند، قدردانی می‌کنم.

مرتضوی همچنین خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری یک درصد کاهشی بوده است.

وی درباره جایگزینی صدک بندی به جای دهک بندی هم توضیح داد: صدک بندی ها ممکن است مقداری بار مالی برای دولت داشته باشد ولی در صورت اجرا، شناسایی و تخصیص اعتبارات خانوارهای مشمول، به شدت تخصصی خواهد شد.

وزیرکار تعاون ورفاه اجتماعی با بیان اینکه اشتغال خالص یعنی اشتغال منهای بازنشستگان و کسانی که بیمه بیکاری می‌گیرند؛ خاطر نشان کرد: اگر بیمه بیکاری در سال را ۱۸۰ هزار نفر محاسبه کنیم و بازنشستگان را حدود ۳۰۰ هزار نفر تخمین بزنیم نزدیک به ۱ میلیون و ۲۸۰ هزار نفر به روایت مرکز آمار ایران اشتغال ایجاد شده است که ۹۰۷ هزار نفر آن اشتغال خالص است.

مرتضوی با بیان اینکه افزایش نرخ مشارکت اقتصادی از ۴۱ درصد به ۴۱.۶ درصد و نرخ بیکاری از ۸.۹ درصد به ۷.۹ درصد کاهش یافته است، عنوان کرد: همچنین نرخ بیکاری جوانان از ۲۳ درصد به ۲۰.۱ درصد کاهش پیدا کرده و نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان از ۱۳.۲ درصد به ۱۲ درصد کاسته شده است.

وزیر کار با بیان اینکه اشتغال ناقص از ۹.۲ درصد به ۷.۹ درصد کاهش داشته تصریح کرد: سهم اشتغال فارغ‌التحصیلان از کل اشتغال کشور از ۲۶.۵ درصد به ۲۶.۸ درصد افزایش یافته است. همچنین اشتغال تمام‌وقت از ۷۲.۶ درصد ارتقا پیدا کرده و نرخ مشارکت اقتصادی زنان از ۱۳.۷ درصد به ۱۴.۶ درصد افزایش را تجربه کرده است.

به گفته وی نرخ بیکاری زنان از ۱۷.۲ درصد به ۱۵.۴ درصد کاهش یافته و اشتغال زنان از ۱۱.۳ درصد به ۱۲.۳ درصد افزایش یافته و در مجموع در ۲۱ استان نرخ بیکاری روند کاهشی داشته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.