یک مقام وزارت خارجه آمریکا بدلیل آن چه حمایت کورکورانه آمریکا از اسرائیل خوانده، از مقام خود استعفا داده است.

استعفای مقام آمریکایی بدلیل حمایت کورکورانه بایدن از تل آویو

به گزارش قدس انلاین به نقل از مهر، یک مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا می گوید تعجیل و تاکید مکرر دولت بایدن برای تسلیح اسرائیل، باعث استعفای او از مقام خود شده است.

این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا با نام «جاش پل» می گوید: «آیا نمی توانیم برای یک بار هم که شده بایستیم و به این فکر کنیم که آیا رویکرد فعلی در قبال تسلیح اسرائیل واقعاً ما را به جایی می رساند یا نه؟»

این مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا که فروش جهانی تسلیحات آمریکا را بررسی کرده است، در اظهارات خود گفت که به دلیل امتناع نهادهای آمریکایی از پذیرش درخواست او برای بررسی مخالفت با فروش سریع تسلیحات به اسرائیل، به کار ۱۱ ساله خود در وزارت خارجه پایان داده است.

جاش پل، ۴۵ ساله، روز پنجشنبه به PBS NewsHour گفت که در پی حمله تکان دهنده حماس در ۷ اکتبر به اسرائیل که منجر به کشته شدن بیش از ۱۳۰۰ نفر شد، او نگرانی در مورد ارایه تسلیحات بیشتر آمریکا به اسرائیل را مطرح کرد و از دولت بایدن خواست که حداقل یک گام به عقب بردارد و با دقت بیشتری موضوع را ارزیابی کنید.

پل می گوید: «دو روز پس از حمله حماس به تعدادی از مقامات وزارت خارجه نامه نوشتم و گفتم می‌دانم که درخواست‌های زیادی برای ارایه تسلیحات به اسرائیل وجود خواهد داشت، اما قبل از تصمیم گیری بایستی درباره این درخواست‌ها فکر کنیم که آیا پاسخ به چنین درخواست‌هایی ما را به اهداف موردنظرمان می‌رساند یا خیر؟»

او در پاسخ به این سوال که مقامات وزارت خارجه چه نوع پاسخی به درخواستش دادند، گفت که هرگز پاسخی دریافت نکرده است.

جاش پل افزوده است: «درخواست برای تسلیحات بیشتر از سوی دیگر کشورها همواره وجود داشته و یک موضوع عادی است، اگر به کشورهای دیگر منطقه فکر می کنید، نام نمی برم، اما بدیهی است که تعدادی از آنها سوابق نگران کننده حقوق بشر دارند. بحث در مورد درخواست های فروش تسلیحات که از آن کشورها می آید می تواند در درون خود دولت برای ماه‌ها، گاهی حتی سال‌ها تکرار شود و ادامه یابد و تکرار و اصرار بر این درخواست‌ها از سوی دولت‌های خارجی موضوع طبیعی در آمریکاست.»

پل در پاسخ به این سوال که چرا در گذشته به دلیل فروش تسلیحات آمریکا به کشورهای متهم به نقض شدید حقوق بشر، از جمله مصر و عربستان سعودی، استعفا نداده است، گفت که در این موارد توانسته محدودیت های ملموسی را برای خرید آنها اعمال کند.

اما در مورد فروش سلاح‌های آمریکایی به اسرائیل، پل گفت که کارکنان وزارت امور خارجه نقض بسیاری از قوانین ایالات متحده با هدف جلوگیری از فروش تسلیحات به کشورهایی که به طور آشکارا متهم به نقض فاحش حقوق بشر هستند، را درک کردند، اما آنها نتوانستند به نتیجه ای برسند و مقامات ارشد تصمیم خود را برای تسلیح اسرائیل گرفتند.

او گفت که مقامات ارشد آمریکایی به طور مداوم از اقدام در مورد تخلفاتی که به آنها اطلاع داده شده است خودداری می‌کنند و بدون توجه به این تخلفات قانونی به فروش بیشتر سلاح به اسرائیل ادامه می‌دهند.

پل روز چهارشنبه گذشته استعفا داد و با انتشار نامه ای سرگشاده و عمومی اعلام کرد که دیگر نمی تواند حمایت کورکورانه دولت بایدن از اسرائیل را تحمل کند.

پل نوشت: «اجازه بدهید واضح بگویم: حمله حماس به اسرائیل فقط یک هیولا نبود، یک هیولای هیولا بود. اما من تا عمق جانم معتقدم که پاسخی که اسرائیل به این موضوع می دهد و همراه با آن، حمایت آمریکا هم از اقدامات تل آویو و هم تداوم وضعیت اشغال، تنها منجر به رنج بیشتر و عمیق‌تر هم برای اسرائیل و هم برای فلسطین خواهد شد و به نفع بلندمدت مردم آمریکا نیست.»

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.