رئیس جمهور ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس دفتر سیاسی حماس در خارج غزه گفت که آنکارا به تلاش‌های بین‌المللی خود برای ایجاد کشور مستقل فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ و به پایتختی قدس ادامه خواهد داد.

اردوغان به هنیه: برای ایجاد کشور فلسطینی به پایتختی قدس تلاش می‌کنیم

به گزارش قدس انلاین به نقل از خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه شامگاه شنبه تلفنی با «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در خارج از غزه گفت‌وگو کرد.

به گزاری خبرگزاری آناتولی، اردوغان در این گفت‌وگوی تلفنی گفت: «آنکارا در تلاش است تا این اطمینان حاصل شود که غزه به کمک‌های بشردوستانه دست خواهد یافت و هر زمان نیاز باشد مجروحان نیز می‌توانند در ترکیه مداوا شوند.

اردوغان اضافه کرد: «ترکیه به تلاش‌های بین‌المللی خود برای ایجاد صلحی پایدار و ایجاد کشور مستقل فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس ادامه خواهد داد».

از سوی دیگر، «هاکان فیدان»، وزیر امور خارجه ترکیه امروز شنبه ۲۱ اکتبر در اجلاس عربی صلح قاهره برای حمایت از فلسطین گفت که آنکارا مخالف اهانت و تحمیل رنج بیشتر از سوی رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین است.

فیدان تاکید کرد: ترکیه اجازه اهانت بیشتر به مردم فلسطین را که از حملات مداوم رژیم صهیونیستی رنج می‌برند، نخواهد داد. وزیر خارجه ترکیه افزود: تعیین شروط برای ورود کمک‌ها به غزه، ناقض قوانین بین‌المللی و هنجارهای بشردوستانه است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ترکیه باور دارد که مسیر درست این بحران، با توقف خشونت و رساندن کمک به نوار غزه آغاز می‌شود. باید مکانیزمی برای تایید تعهد طرف‌های مختلف برای دستیابی به صلح فراگیر وجود داشته باشد. 

فیدان خاطرنشان کرد: هرچه‌ سریع‌تر مسیر ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه باز شود؛ باید هر تلاشی را برای بازگشت به روند صلح دو دولتی بر مبنای قرارداد ۱۹۶۷ احیا کنیم.

نشست صلح قاهره با هدف بررسی تحولات و آینده فلسطین و بحث و تبادل نظر درباره جنگ فلسطینیان و رژیم صهیونیستی، امروز به میزبانی مصر آغاز شده است. ۳۱ کشور و ۳ سازمان بین‌المللی از جمله سران قطر، ترکیه، یونان، تشکیلات خودگردان فلسطین، امارات، بحرین، عربستان سعودی، کویت، عراق، ایتالیا، قبرس و دبیرکل سازمان ملل متحد در این نشست شرکت دارند.

پایان پیام/.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.