عرضه گوشت مرغ در شهریور امسال نسبت به مرداد ۸ درصد افزایش یافت.

افزایش ۸ درصدی عرضه مرغ در شهریور نسبت به مرداد

‌به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، دی ماه ۱۴۰۱ بود که برای مدیریت بهینه بازار گوشت مرغ سیاست قیمت تضمینی مرغ جایگزین خرید تضمینی آن شد. به این ترتیب در راستای تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش بی‌رویه نرخ این محصول پروتئینی قیمت آن از سوی نهادهای متولی تعیین و ابلاغ می‌شود. امسال مصوب شد هر کیلو گوشت مرغ گرم ۷۳ هزار تومان باشد که در حال حاضر ۷۸ هزار تومان است. البته در برخی فروشگاه‌های مناطق جنوبی تهران این قیمت از نرخ مصوب پایین‌تر بود و هر کیلو گوشت گرم مرغ به مبلغ ۶۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

به طور قطع کاهش عرضه یکی از عواملی است که قیمت محصولات را تحت تأثیر قرار داده و نرخ کالاها با افزایش عرضه کاهش پیدا کرده و با پیشی گرفتن بازار تقاضا نرخ‌ها صعودی می‌شود. بر اساس آمارها، میزان کشتار طیور در شهریور ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل و نیز مرداد ۱۴۰۲ روند افزایشی داشته است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در شهریور ۱۴۰۲ با ماه مشابه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده افزایش ۳۵ درصدی مقدار عرضه گوشت انواع طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور دارد؛ اما مقدار عرضه گوشت طیور در شهریور ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۱ برای مرغ ۳۵ درصد کاهش و نسبت به ماه قبل (مرداد) ۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، وزن گوشت عرضه‌شده انواع طیور کشتار شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در شهریور ۱۴۰۲ در مجموع ۲۰۰ هزار و ۷۶۸ تن بوده که سهم گوشت مرغ بیش از سایر انواع طیور به ثبت رسیده است.

بر اساس نتایج این آمارگیری، گوشت مرغ با ۱۹۷ هزار و ۸۵۵ تن، ۹۸.۶ درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه شده را به خود اختصاص داده است. گوشت بوقلمون با یک میلیون و ۲۴۸ تن و سایر انواع طیور با یک میلیون و ۶۶۵ تن به‌ترتیب ۰.۶ و ۰.۸ درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه شده را به خود اختصاص داده‌اند.

مقدار عرضه گوشت طیور در شهریور ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل برای مرغ ۳۵ درصد، برای بلدرچین ۳۵ درصد، برای سایر انواع طیور ٩١ درصد افزایش و برای بوقلمون ۱۶ درصد و شترمرغ ۶۰ درصد کاهش داشته است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.