وزیر کشور با اشاره به اینکه بسیاری از مهاجران غیر قانونی پس از عودت داده شدن دوباره از راه‌های مختلف به کشور باز می‌گردند بر لزوم تقویت تدابیر حقوقی و قضایی برای متوقف کردن این روند تأکید کرد.

تدابیر قضایی برای مهاجران غیر قانونی باید تقویت شود/ قاچاق سوخت یک مضوع و معظل جدی است

احمد وحیدی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در خصوص روند استرداد و اخراج اتباع افغانی غیر قانونی و مطالبه افکار عمومی در این خصوص به ویژه پس از آن‌که مشخص و تأیید شد عوامل قتل فجیع داریوش مهرجویی و همسرش از اتباع خارجی بوده‌اند، با بیان اینکه در یک جامعه بزرگ و  پنج میلیون نفری اتباع و مهاجران افغانی حتما تعدادی متخلف و مجرم هم پیدا می‌شود، گفت:  با این دسته از مجرمان برخرود می‌شود اما اینکه عوامل این جنایت که جرم بزرگی هم بوده، قانونی در کشور بوده‌اند یا نه؟ باید سوابقشان بررسی شود.

وی افزود: ما هم اکنون چندین هزار نفر از این افراد(مهاجران افغانی) داریم که به دلیل تخلف یا جرم در زندانها هستند و با قدرت و جدیت با اتهامات آنها برخرود می‌شود اما این بدان معنا نیست که یک افغانتسانی ستیزی ایجاد بکنیم. جمهوری اسلامی ایران چندین دهه از این مهاجران پذیرایی کرده و این پدیده(مهاجرت)  بخاطر سیاستهای استکباری آمریکا اتفاق افتاده است.

وزیر کشور اظهار داشت: البته ساماندهی  اتباع از ضروریات و در جریان است و آن‌هایی که  مجوزی برای حضور در کشور ما ندارند بازگردانده می‌شوند و این روند به صورت مستمر در جریان است. البته باید برخی از تدابیر و شرایط حقوقی و قضایی را تقویت کنیم تا در مورد مهاجران غیر قانوی که عودت داده می‌شوند و از مسیرهای مختلف به کشور باز می‌گردند سازوکار برخورد قضایی  قوی‌تری را پیش‌بینی کنیم.

مسئله مهاجران برای طالبان جدی نیست

وی با با اشاره به اینکه در چند ماه اخیر بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر از این اتباع غیر قانوین به کشورشان عودت داده شده‌اند، در پاسخ به این سوال خبرنگار قدس آنلاین که آیا هیئت سرپرستی موقت طالبان در موضوع  مهاجران و جلوگیری از بازگشت مجدد آن‌ها با ایران همکاری می‌کند یا نه؟ تصریح کرد: آنها خیلی این موضوع برایشان جدی نیست.

وحیدی درخصوص روند ثبت نام قطعی داوطلبان نمایندگی مجلس هم  با بیان اینکه این روند به خوبی و بدون مشکل انجام گرفت و در روز آخر آن هستیم از همه متقاضیانی که در مرحله پیش ثبت نام حضور یافتند دعوت کرد ثبت نام خود را قطعی کنند.

وی در واکنش به اظهارات رئیس مجلس در خصوص اینکه اطلاعات مازادی از داوطلبان در این مرحله اخذ می‌شود که نیازی به آنها نیست، گفت: اطلاعاتی که الان اخذ می‌شود با هماهنگی شورای نگهبان و هیئت نظارت است و این دوستان احتیاج داشتند که یک سری موارد اطلاعاتی را داشته باشند.

وی درباره بازداشت یک سرکرده داعش در استانهای جنوبی هم با یادآوری اینکه درگیری و برخورد با داعش و گروه‌های تروریستی در کشور ادامه دارد،‌ خاطرنشان کرد: درگیری با وابستگان جریان داعش و گروه‌های تررویستی از همه جریان‌ها دائم برقرار است و گروه‌های تروریستی همواره فعال‌اند و دستگاه‌های امنیتی با تسلط کامل موارد متعددی که قصد عملیات داشتند را بازداشت کردند.  این روند برای دستگاه های امنیتی تقریباً روندی جاری شده که با این گروه‌ها برخورد کنند.

معظل قاچاق سوخت یک مسئله جدی است

وزیر کسور در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار قدس آنلاین درباره اینکه چگونه یک باند قاچاق سوخت که اخیرا کشف شده توانسته بیش از ۳ هزار خودرو و ۲۵۰۰ نیرو در کشور را طی سالیان سازماندهی کند؟ با بیان اینکه ریشه و علت اصلی معظل قاچاق سوخت در کشور ما تفاوت فراوان قیمت آن با  کشورهای همسایه است که این قاچاق را بسیار سودآور می‌کند، گفت:  مقابله با این باندها و پدیده مستمر انجام می‌شود و وزارت نفت هم تدابیری را اعمال کرده که خیلی در کاهش این موضوع موثر بوده و با انجام یکی دو طرح رد استان هرمزگان و کرمان دیدیم که حجم زیادی از قاچاق سوخت کاهش یافت. و این موضوع هم در دستور کار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و هم در دستور کار ویژه استانداران ما قرار دارد.

این خبر تکمیل می‌شود

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.