با شروع فصل پاییز طراوت در سراسر دنیا همه گیر می‌شود. میوه های متنوعی دراین فصل هستند که با شنیدن نامشان ممکن است دلتان بخواهد! سفر کردن دراین فصل هم جزو گزینه های پرطرفدار برای تفریح در بین خانواده و دوستان است. پس چه قصد سفر دارید و چه ندارید، بیایید تا باهم از زیبایی های ایران در پاییز لذت ببریم.

 مقصدهای رویایی پاییزی در ایران را بشناسید! / معرفی نقاط گردشگری جذاب ایران در فصل پاییز

زهرا جوانشیر خبرنگار تحریریه جوان قدس : همه شهرها جذابیت خاص خودشان را دارند اما در برخی از شهر ها مخصوصا در فصل پاییز شاهد مناطق خارق العاده تر هستیم. در شهر هایی مثل شیراز، اهواز، یزد، گیلان و...؛ آنقدر زیاد هستند که اگر بخواهیم همه را نام ببریم، تا آخر فقط باید اسم شهرهای مختلف را بنویسیم؛ پس فقط به ذکر چند شهر اکتفا می‌کنیم.

جنگل های هیرکانی شمال؛ قدیمی ترین جنگل های جهان

جالب است بدانید جنگل های هیرکانی فقط در ایران حضور ندارند و امتداد آنها به کشور آذربایجان هم می رسد.  در پارک‌هایی ملی و حفاظت‌شده از آنها مراقبت و نگهداری می‌شود. بیشترین میزان از این جنگل ها در استان مازندران و وسعت این جنگل ها حدود ۱.۹ میلیون هکتار است.  این جنگل‌ها از آستارا در شمال گیلان تا گلی‌داغ در شرق گلستان کشیده شده‌اندو از میراث ارزشمند هستند. به همین خاطر در یونسکو به ثبت جهانی رسیده‌اند و در دسته مکان‌هایی قرار گرفته‌اند که میراث جهانی است. آب و هوای جنگل هیرکانی بسیار مطلوب است به همین دلیل ۳ هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی و ۵۸ نوع گونه پرنده و پستاندار را میتوان در این جنگل پیدا کرد.

آب و هوای حوالی دریای خزر هم معتدل و مرطوب است و دلیل بقای جنگل‌ های هیرکانی در شمال ایران هم همین نوع از آب و هوا بوده است. در نقاط دیگر دنیا مانند اروپا، سرمای هوا نگذاشته که جنگل‌ هیرکانی به رشد و زندگی‌اش ادامه بدهد. به طور کلی، سه نوع آب و هوا در خود جنگل وجود دارد: آب و هوایی خشک در تابستان‌ها، آب و هوای مرطوب در پاییز و وضعیتی معتدل در زمستان‌ها.

درختان جنگل هم درختانی بلندقامت با برگ‌های پهن هستند. مثلا راش، توسکا، نارون، بلوط، زبان‌گنجشک و شمشاد در این جنگل‌ها به وفور دیده می‌شود. این درختان در کنار انواع دیگر پوشش گیاهی هم اکسیژن زیادی را راهی هوا می‌کنند و هم در ذخیره آب نقش پررنگی دارند.

. مقصد های رویایی پاییزی در ایران را بشناسید! / معرفی نقاط گردشگری جذاب ایران در فصل پاییز

دریاچه صورتی شیراز

دنیا پر از دریاها و دریا چه های آبی رنگ است اما حالا میخواهیم دریاچه ای را معرفی کنیم که آبی نیست! دریاچه مهارلو که در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب شرق شیراز  قرار دارد، یکی از دیدنی های اطراف شهر در پاییز است. که به دریاچه صورتی هم معروف است؛ زیرا در اثر رشد نوعی جلبک در آب آن رنگ آب به صورت صورتی در می آید غافل از اینکه آب صورتی رنگ مهارلو سرشار از انواع جلبک ها و موجودات ریز ذره بینی و فلزات سنگین آسیب زا است. نام یکی از این جلبک ها دونالیلا سالینا نام دارد که خوراک میگوی آب شور  یا آرتمیای یک سانتی متری می شود. جلبک سالینا با افزایش دما و غلظت نمک، نوعی ماده بتاکارتن ایجاد می‌کند که موجب تغییر رنگ آب دریاچه می‌شود؛ بتاکارتن خطر اکولوژیک و زیست‌بوم برای این دریاچه ندارد.

این دریاچه زیستگاه پرندگان مهاجر نظیر فلامینگو ها است. در  ضمن بخشی از مناطق شکار ممنوع مهارلو هم هست. اطراف دریاچه تپه‌های نمکی وجود دارد که وقتی برای اولین بار چشمتان به آن‌ها می‌افتد، فکر می‌کنید که برف باریده است! نمک‌دریاچه علاوه بر مصرف، در صنعت غذایی، تولید دارو و لوازم آرایشی، برای بهبود درد مفاصل و عضلات موثر است.

دریاچه فصلی مهارلو در فصل تابستان آب بسیاری ندارد و در اثر بارندگی‌های پاییز و زمستان، آب دریاچه بالا می‌آید؛ از همین رو از پاییز تا اواسط اردیبهشت را می‌توان بهترین زمان بازدید از آن دانست.

 مقصد های رویایی پاییزی در ایران را بشناسید! / معرفی نقاط گردشگری جذاب ایران در فصل پاییز.

شهر باستانی دارابگرد در شیراز

شهر تاریخی دارابگرد که در قدیم به دارابجرد هم معروف بود، با قدمتی تقریبا ۲۵۰۰ ساله جزو اولین پایتخت های ساسانیان و از کهن ترین شهر های ایران محسوب می شود.

دارابگرد شاید نخستین شهر مدوری باشد که به  دست داریوش هخامنشی برپا شده است؛

این شهر بر اساس شهرهای قدیم بین‌النهرین باستان طراحی و ساخته شده و هنوز بناهایی از جمله کاخ و قلعه حاکم شهر، بر فراز قله میانی به جا مانده است. محیط این شهر که با دیوارهایی محصور بوده، به حدود ۶ کیلومتر می‌رسید و برای حفاظت از شهر خندقی دور آن حفر شده بود.

گنبد نمکی دارابگرد در وسط دشت سرسبز و پهناور داراب قرار دارد که دیواری حلقوی آن را در بر گرفته است. دو آتشکده ساسانی در مجاورت یکدیگر در این محل وجود دارد که ساختاری مشابه سایر آتشکده‌های ساسانی دارند و به‌شکل چهارطاقی با گنبد مدور هستند.

 مقصد های رویایی پاییزی در ایران را بشناسید! / معرفی نقاط گردشگری جذاب ایران در فصل پاییز

 تکه ای از بهشت در جاده اِسالم

جاده ها همیشه برای رسیدن به مقصد تلقی می شدند اما الان میخواهم برایتان از جاده ای بنویسم که فقط برای رفت و آمد نیست و میتواند یک مقصد رویایی و جذاب باشد.

جاده اسالم به خلخال؛ این جاده با قرار گرفتن در نوار شمالی کشور، که از شهر اسالم در گیلان شروع می شود وتا شهرخلخال در جنوب استان اردبیل وبین استان آذربایجان شرقی تا زنجان ادامه دارد.

 مقصد های رویایی پاییزی در ایران را بشناسید! / معرفی نقاط گردشگری جذاب ایران در فصل پاییز

 شهرستان خلخال نیز به‌دلیل نزدیکی به استان گیلان طبیعت زیبایی دارد؛ از این‌رو، این منطقه در فصل‌ تابستان نیز هوای خنکی دارد و همین موضوع یکی از دلایل سفر گردشگران در این فصل به خلخال است. از جمله جاذبه‌های گردشگری خلخال می‌توان به تفرجگاه ازنو و پارک الرباغی اشاره کرد. یکی دیگر از بخش‌های تفریحی خلخال، آبگرم گیوی است که در نزدیکی این شهر قرار دارد و برخلاف بسیاری از آبگرم‌های ایران که مملو از جمعیت هستند، آبگرم گیوی می‌تواند مکانی آرامش‌بخش برای سفرهایتان باشد.

اگر از شهر اسالم این مسیر را شروع کنید، ابتدا با جاده‌ای پوشیده از درختان جنگلی مواجه خواهید شد که مسیر بسیار پیچ‌درپیچ و البته زیبایی دارد. با دور شدن از شهر اسالم و حدود یک ساعت رانندگی، منظره اطراف به دشت‌های سرسبز تغییر پیدا می‌کند و دامنه دید زیادی خواهید داشت.

 مقصد های رویایی پاییزی در ایران را بشناسید! / معرفی نقاط گردشگری جذاب ایران در فصل پاییز

در این مسیر زیبا روستاها و مناطق عشایرنشینی وجود دارند که بسیار زیبا هستند و بی‌شک آرزو خواهید کرد کاش جای آن‌ها بودید وصبح ها با دیدن منطقه ای به این زیبایی روز خودرا شروع می کردید. کلبه‌های کوچک، کندوهای عسل، دشت‌های گل و موارد این‌چنینی دلایلی هستند که باعث می‌شود سفر به این منطقه لذت‌بخش‌تر باشد.  روستاهای خرجگیل، شرشر، یالَ پیچ (پیچ بزرگ)، شوندَول، معدن، وَرگَه دَرَه، اسب بونی، مَتَش، لَرزَره، چَرَه سو از جمله جاهای دیدنی جاده اسالم به خلخال هستند که می‌توانید به‌ آن‌ها سر بزنید.

پارک جنگلی و ساحل گیسوم

 گیسوم یکی از معدود مناطق شمال کشور است که جنگل و دریا در فاصله بسیار کمی از هم قرار دارند. و از مناطق دیدنی گیلان محسوب می شود. جاده مستقیمی که از میان جنگل عبور می‌کند، منظره‌ای بسیار رویایی دارد؛ در دو سمت این جاده درختان زیبای سر به فلک کشیده قرار دارند و در افق آن آبی دریا موج می‌زند. ساحل شنی آرام و زیبای گیسوم برای همه نوع گردشگری جالب و لذت‌بخش است و امکانات رفاهی آن این لذت را بیشتر می‌کند.

 مقصد های رویایی پاییزی در ایران را بشناسید! / معرفی نقاط گردشگری جذاب ایران در فصل پاییز

 یزد در پاییز

در سفر به یزد با جاذبه های گردشگری زیادی رو برو می شویم. وجود باغ های متعدد در این شهر جذابیت ان را دو چندان کرده است. به طور مثال باغ دولت آباد یکی از ۱۰ جاذبه برتر یزد است که در لیست میراث فرهنگی یونسکو هم قرار دارد. با قدم زدن در این باغ علاوه بر مشاهده معماری باغ های ایرانی که فصل پاییز جذابیت بیشتری به انها بخشیده، بادگیر هایی راهم میبینید که جزو بلندترین بادگیر ها درجهان هستند.

باغ پهلوان‌ پورمهریز یزد

مهریز یزد، در ۳۰ کیلومتری جنوب این شهر قرار دارد. این شهر مانند یزد پر از آثار تاریخی و دیدنی‌های فراوان است. یکی از جاهای دیدنی زیبای مهریز یزد باغ پهلوان‌پور است. علاوه‌بر طبیعت زیبا، عمارت‌های دیدنی که قدمت آنها به اواخر دوره قاجار می رسد مشاهده می شود. از دیگر باغ‌های دیدنی این استان می‌توان باغ حافظی طزرجان، باغ صدری تفت، باغ آهو سریزد و...  را نام برد.

 مقصد های رویایی پاییزی در ایران را بشناسید! / معرفی نقاط گردشگری جذاب ایران در فصل پاییز

اهواز در پاییز

شهر اهواز به شهر همیشه بیدار شهرت دارد و شهری پر از جاذبه های گردشگری و توریستی است که بازدید از تک تک این جاذبه ها به همه مسافران توصیه می شود؛ با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر اهواز همانطور که میدانید آب و هوای گرم دارد ولی در فصل پاییز با هوای خنکی در این شهر مواجه می شوید که بسیار لذت بخش است.

رود کارون به عنوان پرآب‌ ترین و بزرگ‌ ترین رود ایران از میان شهر اهواز عبور می کند که بر روی آن ۸ پل ساخته‌ و مشهور گشته است.  پل های اهواز معماری خاص و منحصر ‌به فرد خود یک جاذبه گردشگری به شمار می‌روند و فضای شهر را زیبا کرده اند، که در ادامه نام و آدرس این ۸  پل را آورده ایم.

پل سفید یا پل معلق :به عنوان اولین پل معلق ایران شهرت دارد.

آدرس:اهواز، حد فاصل میدان شهدا و خیابان فلسطین (اداره پست)

 مقصد های رویایی پاییزی در ایران را بشناسید! / معرفی نقاط گردشگری جذاب ایران در فصل پاییز

پل سیاه

اما قدیمی‌تر از پل سفید، پل سیاه است که در سال ۱۳۰۸ ساخته شده است و وظیفه اصلی آن اتصال بندر امام خمینی (شاهپور) به شبکه سراسری ریلی کشور بوده است. پل سیاه به دلیل رنگ سیاه پایه‌هایش به این نام شهرت پیدا کرده است.

آدرس : کنار گذرساحل شرقی

 مقصد های رویایی پاییزی در ایران را بشناسید! / معرفی نقاط گردشگری جذاب ایران در فصل پاییز

پل نادری

پل نادری اهواز دیگر پل بر روی رود کارون است که ساخت آن به دوران پهلوی دوم و چند سال پیش از انقلاب بازمی‌گردد. پل نادری که چهارمین پل اهواز از نظر قدمت است خیابان سلمان فارسی را به کوی تختی (امانیه سابق) متصل می‌کند. به همین دلیل به آن پل چهارم یا پل سلمان فارسی هم می‌گویند. پل نادری ما بین پل سفید و پل هشتم قرار گرفته و شما از روی آن می‌توانید این دو پل را ببینید. پل نادری دارای مسیر عبوری خودرو و رهگذران پیاده است.

 مقصد های رویایی پاییزی در ایران را بشناسید! / معرفی نقاط گردشگری جذاب ایران در فصل پاییز

هرچقدر که از ایران و جاذبه های گردشگری آن در فصل پاییز بگوییم بازهم ممکن است یک نقطه بکر رویایی از قلم بیفتد. پس ما شما را با همین چند نقطه جذاب تنها می گذاریم تا با جست و جوی بیشتر به عظمت و لطف خدا در خلق طبیعت پی ببرید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.