عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: مجلس حتما این موضوع را پیگیری خواهد کرد تا آیین‌نامه اجرایی وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی هر چه زودتر ابلاغ شود.

آیین‌نامه اجرای وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی زودتر ابلاغ شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، سید البرز حسینی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره لزوم ابلاغ هرچه سریع‌تر آیین نامه اعطای وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی توسط دولت، گفت: سال گذشته به دولت اطلاعات غلطی در روند تصویب آیین نامه پرداخت ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی داده شده بود و تغییراتی ایجاد شد و این مسأله باعث بروز مشکلاتی شده بود.

این نماینده مجلس یازدهم متذکر شد: سال گذشته ۲۷۰ نفر از نمایندگان مجلس نامه‌ای جمع آوری کردند و آن را به رئیس جمهور ارسال کردند و قرار بر این شد این آیین نامه از سوی دولت اصلاح شود تا روی ریل اجرا بیفتد، اما باز هم در مسیر تامین مالی کوتاهی شد و تا زمان ابلاغ ۳ الی ۵ ماه طول کشید که این آیین نامه به مرحله اجرا برسد.

حسینی با بیان اینکه بعد از اینکه این آیین نامه ابلاغ شد برخی از بانک‌ها می‌گفتند که آیین نامه را دریافت نکرده‌اند و برخی می‌گفتند که آیین نامه را دریافت کرده‌اند، افزود: در نهایت بانک مرکزی مجبور شد با پیگیری مجلس این آیین نامه را ابلاغ کند، اما باز هم در استان‌های مختلف روند پرداخت وام روستایی متفاوت است که آن هم به دلیل ناترازی بانک‌ها در شهرستان‌هاست، زیرا بانک‌ها هر کدام از سهمیه‌ای برخوردار هستند که در کلان پرداخت وام به مشکل برخورد می‌کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: این موضوع باعث شده که مردم و مخصوصاً روستاییان با مشکل زیادی روبرو شوند. هر بار که نمایندگان مجلس تذکر می‌دهند برخی از بانک‌ها رویه خود را اصلاح می‌کنند. اولین اقدامی که باید برای پرداخت وام مسکن روستایی انجام شود این است که مسیر اداری پرداخت وام اصلاح شود.

حسینی افزود: آیین نامه اعطای وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی در حال تدوین است و بعید است که تا یک الی دو ماه آینده ابلاغ شود. متاسفانه مشکل این است که ساخت و ساز روستایی در دو سوم حوزه‌های انتخابیه بستگی به فصل دارد. در فصل بارندگی حدود ۴ تا ۵ ماه در استان‌های غربی و شمال غربی کشور امکان ساخت و ساز وجود ندارد.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: این وقفه چند ماهه باعث می‌شود که خیلی از خانوارهای روستایی با مشکل روبرو شوند و این وقفه باعث افزایش قیمت‌ها هم می‌شود و بعد از این فاصله ممکن است افرادی که این وام را گرفتند، نتوانند با این مبلغ مسکن خود را تکمیل کنند.

وی بیان کرد: با این رویه اداری دچار یک چرخه باطل شده‌ایم که ضرر آن را مردم می‌دهند. کار رگلاتوری و تنظیم گری این موضوع را بانک مرکزی باید انجام دهد، مخصوصاً برای مردم روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر این اقدامات باید سریع‌تر انجام شود.

وی افزود: در کمیسیون عمران حتماً در این خصوص جلسه تشکیل می‌دهیم و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد تا آیین نامه اجرایی وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی هرچه زودتر ابلاغ و مشکل مردم حل شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.