کارشناس حوزه اقتصاد مالی و سیاستگذار حوزه شرکت های دولتی گفت: انتشار صورت های مالی شرکتهای دولتی از تبعیض ها جلوگیری و فرصتهای سوءاستفاده را کاهش می دهد، از دیگر اثرات مثبت آن جذب سرمایه از داخل و خارج کشور است عموما سرمایه گذاران تمایل دارند در کشوری سرمایه گذاری کنند که دارای سیستم مالی شفاف است

تسهیل جذب سرمایه با شفافیت و انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی به طور مداوم و منظم

محمد آرین نژاد یک کارشناس حوزه اقتصاد مالی و سیاستگذار حوزه شرکت‌های دولتی در خصوص انتشار عمومی صورت های مالی شرکت های دولتی و تاثیر آن بر بهبود اقتصاد کشور  در گفت و گو با خبرنگار قدس بیان کرد: انتشار عمومی صورت های مالی شرکت های دولتی سبب افزایش اعتماد عمومی به نظام مالی و اقتصادی کشور و همچنین کاهش فساد می شود. در صورتی که صورت های مالی به شکل علنی در دسترس مردم قرار گیرد زمینه ی فساد کاهش می یابد و اختلاس گران با خطرات بیشتری مواجه می شوند.

محمد آرین نژاد در ادامه افزود: انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی از تبعیض ها جلوگیری و فرصت های سوءاستفاده را کاهش می دهد، از دیگر اثرات مثبت آن جذب سرمایه از داخل و خارج کشور است درواقع جذب سرمایه را تسهیل می کند، عموما سرمایه گذاران تمایل دارند در کشوری سرمایه گذاری کنند که دارای سیستم مالی شفاف و قوی است.

وی در ادامه تصریح کرد: این انتشار سبب بهبود مدیریت می شود و به مدیران و مسئولین این امکان را می دهد که تصمیمات بهتری اتخاذ کنند تا از اشتباهات اقتصادی و تلفاتی که در بودجه ی کشور و امثالهم وجود دارد، جلوگیری شود. ناکارآمدی ها کاهش می یابد و در مجموع این انتشار یکی از عوامل اساسی بهبود اقتصاد کشور محسوب می شود.

چه اطلاعات در صورت های مالی منتشر می شود؟

آرین نژاد در ادامه در خصوص اطلاعات موجود در صورت های مالی نیز گفت: در صورت های مالی منتشر شده به شکلی شفاف گزارش جنبه های عملکردی و مالی یک شرکت قابل مشاهده است، به عنوان مثال در گزارش سود و زیان می توان میزان سود و زیان کسر شده را در یک دوره ی مالی خاص محاسبه کرد و فهمید شرکت سود ده بوده یا زیان ده، انواع هزینه های تولید، مدیریت و ..... در این صورت های مالی قابل مشاهده است.

وی در ادامه افزود: در بخش ترازنامه سرمایه گذاری ها قابل رویت است و می توان دریافت شرکت در چه پروژه ها و اقداماتی سرمایه گذاری کرده است، بدهی های بلند مدت و بدهی های جاری، میزان دارایی و....... اطلاعاتی است که با استفاده از صورت های مالی شرکت های دولتی می توان به آن ها دست یافت.

این کارشناس حوزه اقتصاد مالی در ادامه اظهار داشت: شفافیت صورت های مالی شرکت های دولتی از آن جهت که عموما بیشترین تاثیر را در جامعه دارند، می تواند از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. همچنین اهمیت شفافیت می تواند بر اساس مقدار منابع مالی ای که در اختیار شرکت دولتی است، متفاوت باشد درواقع شرکت های بزرگتر با بودجه های بیشتر نیاز به شفافیت بیشتری دارند تا از این  شفافیت اطمینان حاصل شود از منابع مالی به درستی استفاده می شود.

آرین نژاد کارشناس حوزه اقتصاد مالی  بیان کرد: تمامی اقشار جامعه می توانند از اطلاعات موجود در صورت های مالی منتشر شده استفاده کنند، محققین و دانشجویان، مقامات دولتی و تصمیم گیرندگان ، مشارکت کنندگان در بازار سرمایه، رسانه و خبرنگاران، حتی اینفلوئنسرهای اجتماعی و...... هر یک با توجه به جایگاه و شرایط خود می توانند از داده های موجود در صورت های مالی شرکت های دولتی بهره مند شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.