درحالی خبر ورود پشه آئدس به کشور در شبکه‌های مجازی منتشر شده است، که پیش از این نیز برخی مسئولان وزارت بهداشت از کنترل این پشه در جنوب کشور خبر داده بودند.

واکنش مینو محرز به ورود پشه آئدس به ایران؛ خطر اپیدمی‌های انفجاری / تکذیب شرایط اضطراری مشابه کرونا

پشه آئدس؛ که به ببر آسیایی شهرت دارد از سال ۱۳۹۸ در هرمزگان، بندرانزلی، رشت، گیلان و قشم مشاهده و در پی آن مواردی از ابتلا به «تب دانگ» در این شهرها گزارش شده بود. اکنون کارشناسان معتقدند این پشه به مناطق مختلف کشور ورود کرده است و احتمال گسترش تب دانگ در کشور وجود دارد.

وقتی تب دانگ کشنده می شود

مینو محرز؛ متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به «قدس‌آنلاین» گفت: تب دانگ  (Dengue fever)یک بیماری ویروسی است که از طریق گزش پشه‌های جنس آئدس (Aedes Mosquitoes) از جمله آئرس اجپتی و آئدس آلبوپیکتوس به انسان منتقل می‌شود و  باید جدی گرفته شود. یکی از خصوصیات پشه آئدس این است که اپیدمی‌های انفجاری ایجاد می‌کند؛ یعنی اگر این پشه در جامعه وجود داشته باشد می‌تواند جمعیت زیادی را در مدت کوتاهی آلوده کند.

محرز با اشاره به علایم بالینی«تب دانگ» افزود: این بیماری با علایمی همچون تب همراه با سردرد، خستگی، بثورات پوستی و درد شدید در مفاصل و عضلات بروز می کند. اما در مواردی که تب دانگ موجب افت پلاکت‌های خون شود وارد فاز هموراژیک (خونریزی دهنده) خواهد شد و موجب خونریزی شدید از بینی یا لثه‌ها، خونریزی دستگاه گوارش، افت فشار خون،  کما و حتی مرگ افراد می‌شود.

مشاهده پشه آئدس در مناطق مختلف کشور

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه پشه آئدس جزو حشرات بومی ایران نیست، افزود: سال‌ها قبل نیز مواردی از ابتلا به این بیماری ویروسی در کشور مشاهده می‌شد، اما بیشتر مبتلایان افرادی بودند که به کشورهایی مثل مالزی سفر کرده و آنجا مورد گزش آئدس قرار گرفته بودند. ولی چند سالی است که این پشه از کشورهای همسایه مثل پاکستان همراه مهاجران وارد مناطق جنوبی کشور شده و طبق گزارش‌های پزشکی اکنون این پشه در مناطق مختلف کشور مشاهده شده است و خطر شیوع «تب دانگ» در ایران وجود دارد، با این حال هنوز موردی از ابتلا به این بیماری در تهران گزارش نشده است.

تب دانگ از طریق انسان قابل انتقال نیست

دکتر محرز در پاسخ به این پرسش که با توجه به آنکه «تب دانگ» جزو بیماری‌های ویروسی است، آیا مانند ویروس کرونا (کووید ۱۹) امکان انتقال آن از طریق انسان به انسان هم وجود دارد، گفت: خیر. کووید ۱۹ یک بیماری ویروسی تنفسی بود که از طریق هوا منتقل می‌شد به همین دلیل فرد مبتلا ناقل کرونا بود. اما تب دانگ فقط از طریق گزش پشه آئدس منتقل می‌شود و امکان انتقال آن از فردی به فرد دیگر ممکن نیست و  اینکه برخی می‌گویند در صورت شیوع «تب دانگ» در کشور  با شرایط اضطرار ، مشابه شرایط کرونا مواجه خواهیم شد، به هیچ عنوان صحت ندارد. اما ضرورت دارد وزارت بهداشت و دیگر دستگاه‌های متولی اقدامات لازم برای مبارزه با پشه آئدس را انجام دهند بویژه آنکه ایران تجربه موفقی در مبارزه با پشه مالاریا داشته و این بیماری سال‌ها در کشور تحت کنترل بوده است.

مبارزه با پشه آئدس نیازمند عزم ملی است

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: پشه آئدس معمولاً در مناطق گرم و مرطوب بیشتر مشاهده شده است، اما به این معنا نیست که در دیگر مناطق جغرافیایی تاب آوری نداشته باشد. بنابراین توصیه می‌شود ساکنان مناطق مختلف کشور با رعایت مسائل ایمنی اقدامات لازم برای پیشگیری از گزش پشه نظیر استفاده از پشه بند را انجام دهند. چرا که در حال حاضر احتمال اینکه پشه در مناطق مختلف کشور پخش شده باشد وجود دارد و مبارزه با این پشه مانند مبارزه با پشه آنوفل (مالاریا) نیازمند آگاهی بخشی عمومی و عزم ملی است.

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.