با درگذشت ۲ بازنشسته دیگر، تاکنون ۱۲۵ کارگر سابق کارخانه آی‌تی آی بدون دریافت مطالبات خود چشم از دنیا فروبسته اند، قرارداد کنسرسیوم به امضا رسیده اما همچنان ابلاغ صورت نگرفته و مراحل اداری به کندی در حال گذر است.

آی‌تی‌آی شیراز چشم به راه ابلاغ کنسرسیوم/ اجاره کارخانه یا نمایش برابر رئیس دستگاه قضا

به گزارش قدس آنلاین، زمان در کارخانه آی‌تی‌آی متوقف شده است، همه چیز به کندی پیش می رود و میان اراده و عمل، فاصله زمانی بسیاری وجود دارد.

جلسات متعددی برگزار شده و تصمیمات خوبی گرفته میشود اما تا در عرصه کارخانه اجرا شود ماه ها و گاه یک سال به درازا می کشد.

هفته گذشته دو کارگر بازنشسته دیگر کارخانه آی تی آی بدون آنکه به حق و حقوق قانونی خود که از ۱۷ سال پیش تاکنون پیگیر پرداخت آن هستند دست یابند، فوت شدند.

از شهریور ماه ۱۳۸۵ که هیئت اجرایی منتخب سازمان حمایت از صنایع کشور در کارخانه مخابرات دور مستقر شد و در اولین گام اقدام به بازنشسته کردن کارگران نمود،  ۱۲۸۹ نفر از کارگران بازنشسته حقوق و دستمزد و حق سنوات طلبکار هستند که متاسفانه از این تعداد ۱۲۵ نفر در طی این سالها درگذشته اند و عمر این کارگران به امروز و فردای مسئولان کفاف نمی‌دهد.

بانک ملی حاضر به تملک نشد

اردیبهشت ماه سال جاری بود که معاونت وقت اقتصادی استانداری فارس در واپسین روزهای حضور خود از تابستان داغ برای کارخانه‌ های مادر  اما تعطیل شده استان سخن گفت و نوید حل مشکلات را داد.‌ تابستان  فرا رسید اما تلاش های مدیران قضایی و اجرایی استان برای تملک کارخانه توسط بانک ملی به نتیجه نرسید و این بانک دولتی علیرغم اصرارها حاضر به خرید شش دانگ مخابرات راه دور نشد و تنها مساعدتی که انجام داد این بود که حاضر است با خریداران کارخانه مصالحه نموده و مبلغ قابل پرداخت را اقساطی دریافت کند.

بانک ملی با ۴۰ میلیارد تومان طلب، تنها یکی از چندین بستانکار مخابرات راه دور است که به دلیل در اختیار داشتن اسناد کارخانه پس از یک مزایده ناموفق و پرحاشیه به شکل مشاعی مالک کارخانه شده است.

طبق آخرین بررسی ها، مجموع بدهی کارخانه آی تی آی مبلغ ۵۰۴۲ میلیارد ریال برآورد شده است که به تفکیک بانک تجارت ۳۳۲۰، تامین اجتماعی ۴۲۰، امور مالیاتی و مالکان قبل ۱۳۸، هیئت حمایت ۱۴۵، اصل بدهی کارگران ۲۸۰، بانک ملی ۴۷۲، بانک صنعت و معدن ۴۵، هیئت حمایت از صنایع ۲۷۰، بانک پاسارگاد ۳۰، بانک کارآفرین ۹۰، اداره ثبت اسناد ۱۴۰، پست بانک ۲۵ و در نهایت شهرداری منطقه هفت شیراز ۱۷ میلیارد ریال از این کارخانه طلبکار هستند.

آی‌تی‌آی شیراز چشم به راه ابلاغ کنسرسیوم/ اجاره کارخانه یا نمایش برابر رئیس دستگاه قضا

اجاره کارخانه یا نمایش برابر رئیس دستگاه قضا؟!

کارخانه آی تی ام سی(زیمنس) از جمله داوطلبان خرید آی تی آی بود که با توجه به شرایط این کارخانه که از یک سو با وجود رو به بهبود بودن اما همچنان نتوانسته از زبان دهی خارج شود و از سوی دیگر شرط تهاتر سهام ایران خودرو با بدهی بانک تجارت و تزریق مابقی ارزش آن به آی تی آی این اتفاق رخ نداد و تنها به اجاره موقت کارخانه مخابرات راه دور در آستانه سفر رییس قوه قضاییه انجامید. 

آی تی ام سی حسب قرارداد چند روز پیش از سفر رییس دستگاه قضا تعدادی از کارگران خود را در آی تی آی مستقر کرد و هنگام حضور مقام ارشد قضایی کشور، کارخانه آی تی آی که سالها بود حیاتی نداشت، زنده و در حال فعالیت به نظر آمد.

این آی تی نبود که نفس می کشید، آی تی ام سی بود که بخش اندکی از ظرفیتش را برای مدت کوتاهی به آی تی آی منتقل کرده بود.

گرچه این مدت بسیاری از دستگاه ها، ماشین آلات و تجهیزات کارخانه که سالها رها شده بود، با همت تکنسین های فنی سابق مخابرات راه دور و مهندسان آی تی ام سی به روز رسانی و تعمیر شده است و برآورد دقیقی از مسائل و مشکلات زیرساختی آی تی آی انجام شده است اما مدت اجاره زیمنس پنج ماه است که در انتهای آذرماه پایان می یابد.

کنسرسیوم در راه است

کنسرسیوم مشارکت و اتحاد دو یا چند نفر یا چند شرکت یا چند سازمان یا ترکیبی از آنهاست که برای رسیدن به یک هدف، فعالیت های هماهنگ دارند یا منابعشان را با هم ادغام می کنند. در واقع شراکت افراد یا سازمان‌ها برای انجام یک پروژه خاص کنسرسیوم نامیده می‌شود و این موضوع راه حلی است که اکنون برای کارخانه تعطیل شده مخابرات راه دور در نظر گرفته شده است.

کارخانجات مخابراتی ایران که به اختصار آی تی ام سی خوانده می شود، به همراه ستاد اجرایی فرمان امام و شرکت آسیاتک که در عرصه مخابراتی فعال است با مشارکت یکدیگر اقدام به تشکیل کنسرسیوم کرده و طبق توافق نامه ای که در سفر رییس جمهور به امضا رسید، پس از ابلاغ از سوی نهاد ریاست‌جمهوری به خرید سهام کارخانه اقدام خواهند کرد.

حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صمت استان فارس در این باره گفت: آسیاتک، آی تی ام سی و ستاد اجرایی فرمان امام با تشکیل یک کنسرسیوم سهام شرکت آی تی آی را خریداری می کنند، بانک ملی نیز به عنوان مالک مشاعی که اسناد کارخانه را در اختیار  دارد، سندها را منتقل خواهد کرد و با مصالحه با این گروه، به شکل اقساط پول را دریافت می کند. وی تأکید کرد: عملا بانک بیرون است و فقط نقل و انتقالات را انجام می دهد.

ایزدی در خصوص مبلغ قابل پرداخت گفت: قرار شده حداقل سی درصد را نقدا پرداخت کنند و مابقی اقساط باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که زمینه فعالیت آی تی آی بعد از کنسرسیوم چه خواهد بود؟ گفت: با حضور شرکت آسیاتک، آی تی آی همچنان به صنایع مخابراتی خواهد پرداخت.

این شرکت پروژه های قابل توجهی هم در زمینه های زیرساختی و هم در زمینه اینترنت دارد و از این نظر امیدواریم اتفاقات خوبی رخ دهد. حتی برای آی تی ام سی هم مفید خواهد بود، چون یکی از پیمانکاران اصلی زیمنس همین شرکت آسیاتک است.

رئیس صمت استان فارس در خصوص نحوه توزیع سهام گفت: سهام مساوی خریداری نمی شود، میزان سهم هر شرکت باید در توافق بین خود اعضای کنسرسیوم بررسی شده و به توافق برسند. آی تی ام سی اعلام کرده تا ۶۰ درصد هم حاضر است سهام را بردارد و بسیار مشتاق است که بیش از پنجاه درصد را داشته باشد. زیرا هر شرکت که بیشتر از پنجاه درصد داشته باشد می تواند سید کلی هیئت مدیره را در اختیار بگیرد.

وی مجموع این اتفاقات را مثبت برآورد کرد و گفت آسیاتک پروژه دارد و راه اندازی کارخانه آی تی آی به نفع آن خواهد بود. 

آی‌تی‌آی شیراز چشم به راه ابلاغ کنسرسیوم/ اجاره کارخانه یا نمایش برابر رئیس دستگاه قضا

شخص استاندار پیگیر است

هاشم شمشیری، رئیس کانون بازنشستگان مخابرات راه دور نیز در این باره گفت: در سفر رئیس قوه قضاییه به استان قول داده شد که ظرف ۴۵ روز و یا حداکثر دو ماه مطالبات بازنشستگان پرداخت شود آن موقع صحبت از آی تی ام سی بود اما این اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: بعد از آن سفر رئیس جمهور محترم بود که قضیه دوباره کمی فرق کرد و بحث کنسرسیوم و حضور چند شرکت مطرح شد.
شمشیری گفت: پیش از سفر رئیس جمهور شخصا با استاندار ملاقات حضوری داشتم، قول‌های خوبی داده شد و حرفهای خوبی زده شد، من هم این امیدواری را به بازنشستگان و همکارانم انتقال دادم. همکاران من قصد تجمع در زمان حضور رئیس جمهور را داشتند تا از فرصتی که بود استفاده کنند و ما عملا جلوی این اقدام را گرفتیم، چون می‌دیدیم مسئولان و به ویژه شخص استاندار در این زمینه در حال فعالیت هستند.

رئیس کانون بازنشستگان آی تی آی ادامه داد: به ما گفتند تفاهم‌نامه کنسرسیوم که در حضور رئیس جمهور امضا شود  مطالبات ما نیز پرداخت می‌شود که اتفاق خیلی خوبی بود. بعد طی تماسی که گرفتیم گفتند این تفاهمنامه در حضور رئیس جمهور به امضا رسید اما  چند روزی گذشت و دیگر مسئولین مثل قبل از سفر پاسخ ما را ندادند.

شمشیری افزود: ما هرچه تلاش کردیم نتوانستیم معاون دادستان را ببینیم بقیه مسئولان را هم همینطور، تنها راه ارتباطی ما معاون صنعت سازمان سمت است و یک بار هم توانستیم مدیر کل اقتصادی را ملاقات کنیم که به ما اعلام شد هنوز از سوی نهاد ریاست جمهوری ابلاغ نشده است. اما شخص استاندار به من پیام دادند که ما مکرر کار شما را پیگیری می‌کنیم قبل از عید مطالبات پرداخت می‌شود.

رئیس کانون بازنشستگان آی تی آی با بیان اینکه خدمت استاندار  گفتم  که سعی شود مطالبات ما خیلی زودتر از این پرداخت شود، تأکید کرد: مانتیجه ملموسی ندیده ایم و هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است. نمی دانم اگر قرار بر ابلاغ است کی باید رخ دهد. هفته قبل دو همکار دیگر ما فوت شدند، این مطالبات بعد از مرگ به کار ما نمی آید.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.