پر شدن آب انبار تاریخی و میراثی مسجد وکیل شیراز از فاضلاب و و تخریب این بنای ارزشمند طی روزهای اخیر واکنش بسیاری از فعالین و دوستداران میراث فرهنگی را در پی داشته و گویا دستگاه‌های متولی به جای حل مشکل و نجات این بنای تاریخی ارزشمند در حال شانه خالی کردن از بار مسئولیت‌اند.

سر به فاضلاب فرو بردن میراث تاریخی وکیل در شیراز

به گزارش قدس آنلاین،  انباشت فاضلاب شهری در آب انبار کریمخانی مسجد وکیل شیراز طی روزهای اخیر بازتابی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی استان فارس داشته است.

این آب انبار تاریخی در روزگاران قدیم محل تامین بخشی از آب آشامیدنی شیراز بوده که گویا این روزها محل انباشت فاضلاب انسانی در مسجد وکیل شده است.

براساس انتشار مطالبی در این باره در فضای مجازی عنوان شده که فاضلاب انسانی محورهای منتهی به این آب انبار در این مکان انباشته شده و راه‌های خروجی را مسدود کرده است که این موضوع علاوه بر اینکه به مرور زمان فاجعه‌ای زیست محیطی در مجاورت بافت تاریخی کلانشهر شیراز ایجاد خواهد کرد، تخریب بنای تاریخی این آب انبار را نیز در پی دارد.

اداره‌کل میراث فرهنگی فارس نیز در این باره اعلام کرده که طی نامه‌ای از شهرداری شیراز خواستار واگذاری یک دستگاه لجن کش شده، اما شهرداری با گذشت مدت زمان و علی رغم پیگیری‌های فعال حوزه میراث فرهنگی از دادن آن امتناع کرده است.

میراث فرهنگی فارس نیز مدعی است که نگهداری از این بنا وظیفه اداره کل اوقاف است و به همین دلیل امکان خدمات‌رسانی در محدوده این بنا توسط میراث فرهنگی وجود ندارد.

مدیریت شهری: مسئولیتی در زمینه جمع آوری و دفع فاضلاب نداریم

شهرداری شیراز نیز در اطلاعیه ای اعلام کرده که مسئولیتی در زمینه جمع‌آوری و دفع فاضلاب شهری ندارد.

شهرداری شیراز مدعی است که به استناد ماده یک قانون تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب ایجاد و بهره‌برداری تأسیسات مربوط به جمع‌آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب شهرها در داخل محدوده قانونی شهرها به عهده وزارت نیرو و شرکت مستقلی بنام شرکت آب و فاضلاب است؛ پس شهرداری‌ها مسئولیتی در زمینه جمع‌آوری و دفع فاضلاب شهری ندارند.

در این مطلب آمده که شهردار منطقه تاریخی فرهنگی (منطقه ۸) همواره با هیات‌امنای مسجد و بازار وکیل همکاری دارد و اقدامات مؤثری نیز در ایجاد شبکه دفع آب‌های سطحی انجام داده است، همکاری با سایر نهادها نیز در حدود وظایف و اختیارات مورد تأکید بوده، اما طبق قانون جمع‌آوری و دفع فاضلاب شهری بر عهده دستگاه متولی است.

شهرداری شیراز همچنین اعلام کرد: پیرو مکاتبه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس و همکاری شورای بازار وکیل در خصوص واگذاری یک دستگاه پمپ لجن کش از شهرداری منطقه ۸ جهت آب‌انبار کریم‌خانی مسجد وکیل، این موضوع توسط واحد تأسیسات شهرداری منطقه مذکور هماهنگ و انجام و مقرر شد که اداره کل میراث فرهنگی تحویل گیرد.

حفظ و احیاء میراث تاریخی و فرهنگی ملموس و ناملموس هر شهر و ملتی یکی از مهمترین وظایف دستگاه های متولی و مدیریت شهری است و این انتظار می رود که همه نهادهای متولی در حفظ و صیانت از این میراث کوشا باشند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.