رئیس نظام روانشناسی کشور گفت: چنانچه افراد هنگام مراجعه به مراکز مشاوره و روانشناسی با تخلفی روبه‌رو شدند و تعرفه‌ای خارج از تعرفه مصوب از آن‌ها دریافت شد، می‌توانند شکایت خود را به معاونت انتظامی سازمان اطلاع دهند تا بررسی و پیگیری شود.

مردم حق ویزیت‌های غیر متعارف را با نظام روانشناسی در میان بگذارند

به گزارش قدس خراسان، سلامت فکر و روان اگر بیش از سلامت جسمانی اهمیت نداشته باشد، کم اهمیت‌تر هم نیست. وقتی افراد یک جامعه از سلامت روان نسبی برخوردار باشند، آن جامعه نیز جامعه‌ای سالم خواهد بود و بالطبع مسائل و مشکلات اجتماعی آن نیز کاهش خواهد یافت. 

یکی از راه‌های تأمین سلامت روان و حل کردن مشکلات فکری، مراجعه به روان‌شناس و مشاور است؛ متخصصانی که پس از سال‌ها تحصیل، به صورت تخصصی برای حل مشکلات فکری و روانی به افراد کمک می‌کنند. 

به جز برخی مشکلات فرهنگی که خوشبختانه این روزها در جامعه کمرنگ‌تر شده و هرچه می‌گذرد، فرهنگ مراجعه به روان‌شناس بیشتر و بیشتر میان افراد جا می‌افتد. مسائل مالی و حق ویزیت بالای روان‌شناسان از عواملی است که استفاده افراد از این خدمات را تحت تأثیر قرار می‌دهد. 

مشاوره گرفتن و روان‌درمانی معمولاً سیری طولانی دارد و افراد برای اینکه به نتیجه مطلوب برسند باید چندین جلسه به صورت مستمر به روان‌شناس مراجعه داشته باشند و این امر می‌تواند بار مالی را روی دوش مراجعان سنگین‌تر کند. 

اما آنچه در برخی کلینیک‌ها و مطب‌های خصوصی رخ می‌دهد، مسئله را جدی‌تر می‌کند.  

طبق مصوبه هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۶/۱/۱۴۰۲ تعرفه خدمات روان‌شناسی برای کارشناسان‌ارشد ۲۳۰ هزار تومان و برای دکترای تخصصی ۲۷۰ هزار تومان به ازای ۴۵ دقیقه تعریف شده؛ اما آنچه در برخی مطب‌ها و کلینیک‌های روان‌شناسی هست، با این تعرفه فاصله دارد.

وقتی ویزیت کارشناسان‌ارشد از دکترای تخصصی بیشتر می‌شود

برای بررسی این موضوع به سراغ چند مطب و کلینیک در مشهد رفتیم تا از تعرفه‌ دریافتی آن‌ها آگاه شویم. با مراجعه یا تماس تلفنی با این مراکز متوجه شدیم تعرفه خدمات در برخی مراکز بیشتر از مصوبه است. 

اما داستان حق ویزیت‌ها زمانی جالب شد که در همین مشاهده میدانی متوجه شدیم تعرفه برخی کارشناسان‌ارشد از دارندگان مدرک دکترای تخصصی نیز بیشتر است. در چند مطب و کلینیک، ویزیت یک روان‌شناس با مدرک کارشناسی‌ارشد ۳۰۰ یا حتی ۴۰۰هزار تومان بیان شد؛ یعنی حدود ۱۱ تا ۱۴درصد بیشتر از تعرفه مصوب. برخی روان‌شناسان نیز به ازای هر دقیقه مشاوره اضافه، مبلغی را به حق ویزیت می‌افزودند و از مراجعه‌کنندگان دریافت می‌کردند. 

در مورد روان‌شناسان با مدرک دکترا نیز اوضاع مشابهی وجود داشت. برخی‌ها به ویژه آن‌هایی که مطب شخصی دارند یا در ساختمان پزشکان مشغول هستند، تعرفه‌ای بیشتر از نرخ مصوب دریافت می‌کنند. مبالغی مانند ۳۴۰هزار تا ۴۰۰هزار تومان را بارها می‌شد از زبان منشی مطب شنید. حتی برخی مراکز حق ویزیت را تا ۵۰۰ هزار تومان نیز اعلام و علت این موضوع را سابقه بالای درمانگر عنوان می‌کردند در حالی که طبق همان مصوبه، به ازای هر ۱۵ سال سابقه حرفه‌ای از زمان دریافت پروانه تخصصی باید ۱۵ درصد به مبلغ پایه اضافه شود که طبق آن، ویزیت دکترای تخصصی حدود ۳۱۰ هزار تومان می‌شود که باز هم با مبلغ گفته شده فاصله‌ زیادی دارد.

درباره این مسئله تلاش کردیم با مسئولان نظام روان‌شناسی خراسان رضوی گفت‌وگویی داشته باشیم و به طور ویژه از وضعیت نظارت بر مراکز روان‌شناسی مشهد و استان آگاه شویم که متأسفانه پاسخی دریافت نکردیم. 

دخل و خرج روانشناسان با هم همخوانی ندارد

اما درباره وضعیت حق ویزیت‌های نامتعارف برخی روان‌شناسان در مشهد، پای صحبت‌های رئیس نظام روان‌شناسی کشور نشستیم.

علی فتحی آشتیانی با تأکید بر اینکه مصوبه هیئت وزیران از نظر سازمان نظام روان‌شناسی لازم‌الاجراست، گفت: ما دو چالش در این زمینه داریم؛ یک چالش اینکه خیلی از مردم نمی‌توانند همین مبلغ مصوب را نیز پرداخت کنند. خدمات روان‌شناسی با یک جلسه به نتیجه نمی‌رسد و مراجعان باید چندین جلسه مشاوره داشته باشند. بیش از ۷۰درصد جامعه ما قدرت پرداخت این هزینه را ندارند. 

وی ادامه داد: چالش دیگر این است که این مبلغ پاسخگوی مخارج دفاتر و مراکز روان‌شناسی نیست و هزینه‌ها آن‌قدر بالاست که نمی‌توانند آن را تأمین کنند. از این رو مبلغی بیشتر از مبلغ مصوب دریافت می‌کنند که قابل قبول نیست.

فتحی آشتیانی راه‌حل نظام روان‌شناسی را در این خصوص بیان کرد و گفت: ما راه برون‌رفت از این مسئله را بیمه می‌دانیم. اگر خدمات روان‌شناسی و مشاوره زیر پوشش بیمه قرار بگیرد، درصد بالایی از جامعه می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند و این امر تا حد زیادی کنترل می‌شود. 

روان‌شناسان بالینی و سلامت زیر پوشش بیمه هستند

وی در ادامه بیان کرد: تاکنون روان‌شناسان بالینی و روان‌شناسان سلامت مشمول بیمه شده‌اند؛ ولی متأسفانه سایر گرایش‌های روان‌شناسی هنوز مصوبه‌ای برای بیمه ندارند. ما به دنبال این هستیم که بتوانیم همه گرایش‌های روان‌شناسی و مشاوره را زیر پوشش بیمه قرار دهیم تا همه افراد بتوانند از این خدمات استفاده کنند. 

فتحی آشتیانی با اشاره به این مسئله که تاکنون تنها بیمه سلامت وارد عمل شده، تصریح کرد: امیدواریم سایر بیمه‌ها نیز به زودی به این حوزه ورود کنند. وقتی این اتفاق بیفتد، مراجعه‌کنندگان آگاه می‌شوند تعرفه خدمات چقدر است و چه مقداری از آن را باید خودشان پرداخت کنند و این امر در کنترل و مدیریت این مسئله تأثیرگذار است.

مردم تخلفات را با نظام روان‌شناسی درمیان بگذارند

رئیس نظام روان‌شناسی ایران بر وجود نظارت بر مراکز روان‌شناسی تأکید کرد و گفت: یکی از وظایف و دستور کارهای معاونت انتظامی و رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای سازمان نظام روان‌شناسی، بازدید از مراکز و دفاتر خدمات روان‌شناسی و مشاوره است. این بازدیدها هم در تهران و هم در شورای استان‌ها صورت می‌گیرد. این معاونت به صورت آشکار یا غیرآشکار به این مراکز مراجعه کرده و مسائل مختلف را ارزیابی می‌کند. بنابراین نظارت بر تعرفه دریافتی وجود دارد.

وی افزود: چنانچه افراد هنگام مراجعه به این مراکز با تخلفی روبه‌رو شدند و تعرفه‌ای خارج از تعرفه مصوب از آن‌ها دریافت شد، می‌توانند شکایت خود را به معاونت انتظامی سازمان اطلاع دهند تا بررسی و پیگیری شود.

این مسائل اگر بیشتر و عادی‌تر شود، می‌تواند خدمات روان‌شناسی را به نوعی خدمات لوکس بدل کند که همه افراد قادر به استفاده از آن نیستند. البته این موضوع در مورد همه روان‌شناسان و کلینیک‌ها صدق نمی‌کند و بسیارند کسانی که تعرفه دریافتی آن‌ها از مراجعه‌کنندگان برابر با مصوبه و یا حتی در برخی موارد کمتر است؛ اما اگر با متخلفان این حوزه برخورد نشود، عادی‌سازی کمترین اتفاقی است رخ می‌دهد و خدمات روان‌شناسی را حتی از دایره زندگی قشر متوسط جامعه نیز خارج می‌کند.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.