یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس هشدار داد: اگر بیدار نشویم، حادثه کمپ ترک اعتیاد لنگرود در جایی دیگر تکرار می‌شود.

پاسکاری نظارت بر مراکز ترک اعتیاد میان سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر

علی اصغر عنابستانی با اشاره به حادثه آتش سوزی یک مرکز ترک اعتیاد در شهرستان لنگرود استان گیلان با هشدار درباره تکرار این حادثه در نقطه‌ای دیگر از کشور گفت: حادثه‌ای که در لنگرود رخ داده بسیار غم‌ناک است اما در صورت بیدار نشدن ما و عدم تعیین تکلیف این مراکز احتمال تکرار آن همچنان وجود دارد.

وی اظهار کرد: موضوع کمپ‌های ترک اعتیاد در قانون آمده و قانون آن ها را به بخش خصوصی واگذار کرده است؛ بر اساس قانون کمپ‌های ترک اعتیاد ماده ۱۶ توسط بخش خصوصی ایجاد می‌شوند و معتادان متجاهر پس از جمع‌آوری از سوی نیروی انتظامی و دستگاه قضایی برای ترک به این مراکز معرفی شوند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس عنوان کرد: مسأله این است که اغلب مراکز ترک اعتیاد از محل یارانه‌های مردمی اداره می‌شود و درآمد دیگری جز کمک‌های مردمی ندارند؛ یارانه پرداختی از سوی دولت نیز بسیار کم است و از سوی دیگر الان اختلافی میان سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر ایجاد شده مبنی بر اینکه متولی کمپ‌های ماده ۱۶ چه کسی است؟

عنابستانی ادامه داد: از زمانی که این اختلاف ایجاد شده، نظارت برای مراکز بسیار  ضعیف شده‌ است؛ این مراکز هم پول ندارند و به همین دلیل نیز سازه‌هایی که ایجاد می‌کنند، خوب و امن و مستحکم نیست و هم اینکه نظارتی بر آن ها وجود ندارد تا بررسی شود آیا سیستم‌های اعلام حادثه و اطفای حریق و کنترل خطرهای دیگر در این اماکن رعایت می‌شود یا خیر؛ در واقع مرجعیت نظارتی بر مراکز ترک اعتیاد میان سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر پاس‌کاری می‌شود.

وی با انتقاد از پرداخت نامنظم و ناکافی یارانه‌ به مراکز ترک اعتیاد گفت: مطلع هستم که بعضی از این مراکز از ابتدای سال تا کنون یارانه‌ای دریافت نکردند؛ مگر مرکزی که یارانه نمی‌گیرد از محل درآمدهای خیّری چقدر می‌تواند به معتادان رسیدگی کند؟ نتیجه آن می‌شود که این مراکز به شدت ضعیف می‌شوند و هر حادثه‌ای می‌تواند در آن رخ دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.