یک پژوهشگر کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه ذخیره‌سازی گاز می‌تواند تأثیر به سزایی بر حل مشکل ناترازی گاز داشته باشد، یادآور شد: ذخیره‌سازی گاز بسیار مهم است و نقش کلیدی در رفع ناترازی مقطعی دارد که همین موضوع سبب برقراری عرضه و تقاضا و در نهایت کاهش تورم در جامعه می‌شود و از همه مهم‌تر باید صنایع ب

 مشکل ناترازی مقطعی گاز ایران در فصول سرد سال با ذخیره‌سازی گاز توسط صنایع حل می شود

ایران با دارابودن بیــش از ۳۲/۱تریلیون مترمکعب از ذخایر گاز طبیعی، بعد از روسیه، دومین کشور بزرگ دارنده ذخایر گازی در دنیا شناخته می‌شود و از کل ذخایر اثبات شده گاز طبیعی در دنیا دارای سهم ۱۷/۱درصد است.
ایران با وجودداشتن چنین ذخایری، به دلیل ضعف در مدیریت منابع، در سال‌های اخیر با بحران شدید ناترازی گاز دست‌وپنجه نرم می‌کند که هر سال نیز میزان آن افزایش می‌یابد. ناترازی گاز هر ساله بحران‌های بزرگی در صنعت به وجود می‌آورد تا جایی که برخی صنایع تا مرز تعطیلی پیش می‌روند.

تا پیش از سال ۱۳۹۸ مدیریت ناترازی فصلی گاز تا حد بسیاری با کنترل بخش نیروگاهی قابل‌حل بود، اما در سال‌های اخیر بخش صنعتی نیز به دلیل افزایش بی‌رویهٔ مصرف گاز در بخش خانگی و محدودیت ظرفیت تولید با عدم تأمین گاز مواجه شده است. یکی از مهم‌ترین راه‌های برون‌رفت از ناترازی گاز، ذخیره‌سازی است. کشورهایی مانند روسیه که صادرکننده گاز هستند، برای ایجاد حاشــیه امن جهت حفظ میزان صادرات، باید میزان ذخیره‌سازی گاز خود را افزایش دهند تا از امکان صادرات در همه فصول سال اطمینان حاصل کنند.

در همین راستا با توجه اهمیت موضوع با یکی از کارشناسان حوزه انرژی در خصوص ذخیره‌سازی گاز به گفت‌وگو نشسته که نتیجه را باهم می‌خوانیم: عبدالمجید شیخ‌زاده ضمن اشاره به ناترازی گاز در ایران در فصول سرد سال، اظهار کرد: روش‌های بسیار زیادی برای کاهش ناترازی وجود دارد که در این راستا لازم است مسئولین ذی‌ربط با برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت نسبت آن اقدام کنند .

وی ضمن اشاره ذخیره‌سازی گاز عنوان کرد: روزبه‌روز میزان مصرف انرژی افزایش می‌یابد و لازم است برنامه‌ریزی اصولی برای متعادل‌کردن مصرف و کاهش ناترازی اقدام شود .

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه باید تغییرات فصلی را مدنظر قرار داده، خاطرنشان کرد: در این راستا باید مخازن زیر زمینی برای ذخیره‌سازی گاز در نظر گرفته شود

شیخ‌زاده اظهار کرد: زنجیره‌سازی گاز صنایع توسط روشی است که سال‌ها در کشورهای مختلف انجام می‌شود و این روش فواید بسیار زیاد اقتصادی، تولیدی و صادرات برای صنایع دارد .

وی با بیان اینکه ذخیره‌سازی گاز می‌تواند تأثیر به سزایی بر حل مشکل ناهمسانی چگالی عرضه و تقاضا داشته باشد، یادآور شد: ذخیره‌سازی گاز بسیار مهم است و نقش کلیدی در رفع ناترازی مقطعی دارد که همین موضوع سبب برقراری عرضه و تقاضا و در نهایت کاهش تورم در جامعه می‌شود و از همه مهم‌تر باید صنایع به دنبال ایجاد مخازن ذخیره‌سازی باشند که بسیار عواید اقتصادی بالایی در این زمینه دارند.

کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه ذخیره‌سازی از پیامدهای ناشی از قطع گاز صنایع، بخش دولتی، بخش خصوصی و عرضه‌کننده و تقاضاکننده در فصول سرد جلوگیری می‌کند، یادآور شد: زمستان گذشته، ایران ناترازی گاز را به‌وضوح لمس کرد و بسیاری از صنایع به دلیل کمبود گاز تعطیل شدند و بخش خانگی نیز در نقاطی با قطعی و افت فشار گاز روبرو شد.

شیخ‌زاده اظهار کرد: متوسط ذخیره‌سازی گاز در دنیا حدوداً ۱۰ درصد است و کشورهای توسعه‌یافته و مصرف‌کننده گاز مثل کشورهای اروپایی و یا کشورهای تولیدکننده گاز مثل کانادا و قطر ذخیره‌سازی گاز آنها بالای ۲۰ درصد از مصرف سالانه است.

وی با بیان کاهش صادرات گاز خام و جایگزینی فرآورده‌های گازی می‌تواند تأثیر به سزایی بر ناترازی و کمبود گاز داشته باشد، یادآور شد: در این راستا لازم است با سرمایه‌گذاری میادین مشترک سهم بیشتری از گاز را ذخیره و استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.