مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: در سال‌های اخیر با اجرای طرح‌های آبخیزداری از ۴۶ هزار تن فرسایش خاک در این استان جلوگیری شده است.

جلوگیری از ۴۶ هزار تن فرسایش خاک در استان اردبیل

به گزارش قدس آنلاین، محمود قلی زاده اظهار کرد: با مدیریت صحیح آب، خاک، پوشش گیاهی مرتع و جنگل به راحتی می‌توان از فرسایش خاک جلوگیری کرد.

وی با اشاره به میزان فرسایش خاک در حوزه‌های مختلف استان افزود: در حوضه سفیدرود که ۳۸۲ هزار هکتار مساحت دارد، سالانه نزدیک ۱۴ تن در هکتار، در حوضه بالهارود ۱۹ تن و ارس هم ۱۳ تن فرسایش خاک اتفاق می‌افتد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل بیان کرد: برای جلوگیری از تداوم این وضعیت، مطالعات تفصیلی در سطح ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی استان انجام شده و مطالعات ۷۸ هزار هکتار دیگر هم در حال مطالعه است.

قلی زاده ادامه داد: علاوه بر این در سال‌های اخیر ۱۸۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری در مناطق مختلف استان اجرا شده و ۱۵ هزار هکتار دیگر هم در نقاط مختلف استان در دست اجراست.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل، طرح‌های پیشران توسعه در حوزه آبخیز استان با هدف حفظ و پایداری آب، افزایش ذخیره آب در حوزه آبخیزداری، جلوگیری از فرسایش خاک، تاخیر در روان آب‌ها و جلوگیری از سیل و تخریب مراتع و پوشش گیاهی در اولویت اجرایی قرار گرفته است.

قلی‌زاده ذخیره نزولات آسمانی، افزایش پوشش گیاهی و تغذیه آبخوان‌ها را از دیگر اهداف اجرای پروژه‌های آبخیزداری ذکر کرد و گفت: احداث سازه‌های سنگی گابیونی، بندهای زیرزمینی و دو منظوره پخش سیلاب و کنتور فارو از جمله اقدامات انجام گرفته در حوزه آبخیزداری استان است.

وی از بین رفتن غنای خاک و پیامدهای آن در بخش زراعت و باغ را از مهمترین خطرات بی توجهی به آبخیزداری و حفظ منابع آب و خاک ذکر کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.